Tjocklek på nytt golv - bara 18 mm?

danilo

Trådstartare
Jag är i full rulle med att ta reda på vilka olika delar jag ska inhandla till mitt renoverings-släp. När jag pratar med återförsäljarna av Reko, så kan de sälja mig ett färdigsågat golv eftersom det är samma mått på transporterna nu som när min byggdes.

Saken är bara den att golvet är 18 mm tjockt, vilket jag tycker låter lite. Men det är alltså vad de använder till deras nybyggda släp, och frågan är om det kan vara okej att köra med det? Jag kommer aldrig att lasta två hästar, men ändå. Jag har för mig att det vanliga är 21-26 mm tjocklek?

Är det någon mer som har 18 mm tjocklek i golvet?

Sv: Tjocklek på nytt golv - bara 18 mm?

golvet skall vara minst 21mm tjockt, det är det minsta enligt min mening, det finns nån tillverkare som har 24 mm.

21mm är det minsta du skall ha.

*KL*

Bimbofråga från Svea: måste man inte ha samma tjocklek som man hade innan, så att inte vikten på släpet ändras?

Måste och måste, visserligen skiljer det lite grand i vikt, men 3 mm och den stora ytan gör inte så många kilons skillnad.
Tänk säkerhet istället.

Måste och måste, visserligen skiljer det lite grand i vikt, men 3 mm och den stora ytan gör inte så många kilons skillnad.
Tänk säkerhet istället.

Jag säger nu INTE att man SKA använda 18mm golv.

Men torde inte tillverkaren veta vad som håller eller ej?
Golvet i en hästtransport är ju onekligen en väldigt vesäntlig del som bara inte får gå sönder.
Om de då gör bedömningen att 18mm räcker, torde det inte vara så då?
Är det verkligen inte lika/tillräckligt säkert som ett tjockare golv?

Nu vet jag inte hur de gjort sin bedömning och det kan ju vara så att deras golv vilar på något så att det därför går bra med ett tunnare golv än på andra transporter...

Bara funderingar...

Visst kan de ha gjort bedömningen att det håller med 18mm, men tyvärr så kan det ofta vara så att vissa tillverkare snålöar på tjockleken för att få ner tillverkningskostnaden så att de får större marginal på släpen.
Blir då hållbarheten lidande så kan de sälja mer delar istället.
Kan säkert vara så att det ligger fler balkar under inte vet jag, och att tillverkaren säger att det håller.
Ett tjockare golv blir styvare och m,indre benäget att *svikta*.
Men jag vill inte ha ett golv i en transport som är tunnare än 21mm om det är plyfagolv, det är min åsikt, och jag har sett ett och annat dåligt golv genom åren.

Detta är bara en tanke från min sida, och min högst pedrsonliga åsikt.

Ja det låter ju lite märkligt, jag har inte hört talas om att alla hästar går igenom just Reko-släp, och de har ju alltså aldrig haft tjockare än 18 mm. Sen kanske golven inte håller lika många år i sådana fall, men ändå?

Golvet som ligger i nu är absolut inte helruttet men ändå dags att byta, och ingen häst har gått igenom det. Det är alltså 18 mm och har legat sen 1995.

Undrar var riktlinjerna om minst 21 mm kommer ifrån från början?

Vet inte vart riktlinjerna om 21mm kommer ifrån det är väl bara så att det är allmänt vedertaget att de flesta har ett golv som är 21mm.
Kan tänka mig att det är en liten kostnadsfråga vid inköpen för de olika tillverkarna.
Kan väl också bero på släpens konstruktion vilket som lämpar sig bäst, jag vet ej.
Frågan kan vara befogad, jag vill ha minst 21mm i mina släp i alla fall.

verkar vara 18 mm som gäller på umesläp med. De säljer 18 mm golv.
Min häst trampade igenom golvet här i vår (inte originalgolv då det är bytt men - det som låg i var också 18 mm)
Sågade och kollade golvet, förväntade mej att det skulle vara väldigt dåligt men skivan var lite grå och "torr" liksom just vid väggen där det gått hål igenom, resten var hur fräsch som helst med gult fint trä inne skivan liksom...

Köpte transporten i höstas och kollat golvet så gott det gick och knackat och verkade helt ok. Dessutom är det ju bytt någon gång då originalgolvet inte satt kvar.

Men hästen trampade igenom, hål rakt ner till marken :S Inga skador som tur var!!!

Jag ska byta golv och vill ha tjockare än 18mm då det känns riskabelt att det hände så "lätt" utan att jag hittade tecken på att golvet skulle vara dåligt.

Hittar dock inte hela skivor med rätt mått, man vill ju inte behöva skarva??

Är det någon som lagt spontade plankor som golv? Blir tyngre vikt men de plankor jag har är impregnerade samt är 30 mm (skulle vara ett betydligt billigare alternativ... 18mm skiva med rätt mått från umesläp kostar 5200 kr!)

Så, KAN man använda brädor???

Skulle starkt avråda från att laborera med andra material än karosseriplywood avsedd för ändamålet.

En tjockare skiva/material behöver inte automatiskt betyda att det är mer hållbart. Allt har med kvalitet att göra, och det kan gör stor skillnad i hur skivan är uppbyggd, dvs. kvalitet på de olika skikten, typ av lim, hur den är behandlad o.s.v. Jag tror att tillverkarna har bra koll på detta;), och köper in bra material, därav får man betala en lite högre prislapp. Ska heller inte vara några problem att få i rätt storlek utan att behöva skarva, ge din bygghandlare måtten, så kan du få det tillsågat. Kan vara värt att kolla pris och jämföra med din släptillverkare :)

Laborera inte med golvet lägg i ett golv av typen slitskyddsplyfa 21mm det hade jag gjort i alla fall.
Vilka mått håller ditt släp?

Frågade 2007 Umesläp om nytt golv och fick detta svaret:
våra golv är 3040x1520x18mm kostar 1600 +moms o frakt

Då min Dalavagn hade tjockare golv så letade jag vidare.

Kan det ha lagts dit fel sorts golv när det byttes?

jag vet inte vad "fel" sorts golv skulle vara ;P Men det är en 18mm plywood med brun behandlad yta som är lite räfflad typ. Alltså inte helt slät och blank. Det ser helt okej ut.

Umesläps hemsida visar priset 5200 kr inkl.moms på deras skivor 18mm

Måtten är 3x1,5m i transporten. Kan hända att det är ngn cm längre, fick det nästan till 3,02x1,52 kanske ? ;)

Ok, då är det vanlig storlek på golvet, en skiva med måtte 3050mm x 1525mm x 21 mm skuille räcka till den.
Det heter slitskyddsplyfa, ena sidan slät ( läggs mot vägbanan), den andra sidan räfflad läggs upp i transporten så att mattan ej glider omkring.

kolla din bygghandel om de kan få fram skiva i den storleken.

ja det kändes alldeles för dyrt att köpa från umesläp.. :( just över 2000 är okej :)

okej, jag har tittat på internet vad de har för sortiment och lager på byggfirmorna här omkring och inte hittat något som passar då, men får fara runt till butikerna och se om de kan beställa andra mått :)

Fånigt att det är olika storlekar med små marginaler, den skiva jag ska köpa är 295 * 153, men då blir den ju för kort för din. Min kostar 2700 :-.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 346
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag måste byta golvet i min hästtrailer (Reko). Har hittat slitskyddsplywood som är 21 mm tjockt. Funkar det som golv? Eller behövs det...
Svar
3
· Visningar
1 486
Senast: lizzie
·
Utrustning Lade upp en tråd tidigare som är borta, kanske jag frågade på fel sätt. Läser att många får skarva golven och jag vill inte riktigt...
Svar
6
· Visningar
4 450
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 638
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama