Tjocka hästar ska inte ha hö?

Mazzz

Trådstartare
Jag blev lite fundersam, när jag var med en kompis i ett stall där denne har sin häst. Det står även andra hästar där, men det var specifikt två som har samma ägare som förbryllade mig, en häst och en ponny. Båda var tydligen tjocka enligt ägaren och skulle då inte ha hö på kvällen när de tas in - utan bara lite "för att det ska se bra ut". Det som förbryllade mig var att de fick sin vanliga kraftfodergiva, men "inget" hö.
Tänker det borde väl vara bättre att ta bort kraften istället för grovfodret då de behöver tuggtiden, de står ju ändå inne hela natten eller tänker jag fel?

Rent spontant får jag känslan att hästar blir tjocka på kraftfodret än på grovfodret men jag kan ha fel, såklart handlar det väl som med allt annat om hur mycket man ger.
Hur går era tankar kring tjocka hästar och bantning?
 
Hej!

Så där funkade det på ridskolan jag växte upp på. Ju fetare häst desto mindre hö "för det är höet som ger magen". Tyvärr har jag sett samma sak i tävlingsstall med shettisar som sällskap. Små feta ponnyer som istället för grovfoder får nån halvliter kraftfoder "för att gå ner i vikt".

Som föregående talare säger är det kraftfodret som ska bort, tyvärr har inte alla fått lära sig det så :-(
 
Jag blev lite fundersam, när jag var med en kompis i ett stall där denne har sin häst. Det står även andra hästar där, men det var specifikt två som har samma ägare som förbryllade mig, en häst och en ponny. Båda var tydligen tjocka enligt ägaren och skulle då inte ha hö på kvällen när de tas in - utan bara lite "för att det ska se bra ut". Det som förbryllade mig var att de fick sin vanliga kraftfodergiva, men "inget" hö.
Tänker det borde väl vara bättre att ta bort kraften istället för grovfodret då de behöver tuggtiden, de står ju ändå inne hela natten eller tänker jag fel?

Rent spontant får jag känslan att hästar blir tjocka på kraftfodret än på grovfodret men jag kan ha fel, såklart handlar det väl som med allt annat om hur mycket man ger.
Hur går era tankar kring tjocka hästar och bantning?
Jag tycker jag anar en tendens till dåligt självförtroende här ;) Självklart har du alldeles rätt!
 
Det där med ridskolan känner jag igen och ofta får de behålla sin kraftfoder giva och får höet utbytt till halm istället. Har det något med energi att orka lektioner eller hur går tänket där, behålla kraften men byta höet mot halm?
Sen ute i hagen kommer de åt att äta hö som vanligt, endast inne i boxen är det skillnad.
 
Så gjorde man ofta förr, drog ned på grovfodret när hästen var tjock. Numera vet vi bättre och drar i första hand ned på eller tar helt bort kraftfodret i första hand, i andra hand byter man grovfoder till något med lägre näringsvärde eller byter ut en del mot halm. Tyvärr lever en del sådana gamla föreställningar kvar....
 
Hej!

Så där funkade det på ridskolan jag växte upp på. Ju fetare häst desto mindre hö "för det är höet som ger magen". Tyvärr har jag sett samma sak i tävlingsstall med shettisar som sällskap. Små feta ponnyer som istället för grovfoder får nån halvliter kraftfoder "för att gå ner i vikt".

Som föregående talare säger är det kraftfodret som ska bort, tyvärr har inte alla fått lära sig det så :-(

Och det är ju inte ens magens storlek som berättar något om hästens hull. En häst kan ha stor mage men ändå vara mager.
 
En häst måste ha mycket tuggtid eftersom deras mage annars kommer gå putt, och hästen kommer få magsår. De är gjorda för att äta större delen av dygnet, så hur man argumenterar när man tar bort grovfoder och ersätter med kraftfoder kommer jag aldrig förstå. Dags att lära sig lite om hästar kanske?

Av egen erfarenhet av att få ner hästar i vikt så fick jag hem en otroligt tjock häst i slutet av november, vi slutade ge han kraftfoder och lät han fortsätta gå på fri tillgång på hösilage, samt började motionera honom med longering och promenader (något han aldrig gjort innan). Han gick ner i vikt, men inte "snabbt" nog. Så vi ersatte hösilaget han fick i boxen till höblandad halm, så fick han fortsätta ha fri tillgång på hösilage ute. Samt lite kraftskrammel med så lite energi vi kunde hitta, bara för att få i han mineralerna (den tjocka hästen är hemskt petig med VAD han äter :rage:). Nu har han gått ner till normalhull, man känner revbenen igen och matte är glad. Utan risk att få hans mage ur balans då han haft fri tillgång på grovfoder hela tiden. :)

Synd bara att matte nu även har ångest eftersom hästen kommer äta sig tjock i sommar igen. :cry: ;) (dock kommer vi vara försiktiga och inte låta han bli i närheten av så tjock han var)
 
En häst måste ha mycket tuggtid eftersom deras mage annars kommer gå putt, och hästen kommer få magsår. De är gjorda för att äta större delen av dygnet, så hur man argumenterar när man tar bort grovfoder och ersätter med kraftfoder kommer jag aldrig förstå. Dags att lära sig lite om hästar kanske?

Tack för att du nämnde magsår!!
Tycker det är så viktigt att tänka efter ordentligt när man vill att ens häst ska gå ner i vikt. Som du också nämnde måste man ibland pröva sig fram, och kombinera det med bra varierande motion som man kan öka allt eftersom att hästen tappar kilon och ökar kondition.
 
Ja, jag tycker det är märkligt. Det är väl ungefär som om människor skulle få godis och mat och så plockar man bort maten och bara ger godis, det blir nog heller inte så bra i längden.

Men en annan sak jag reagerade på var när min vän även berättade att den som äger dessa två hästar hade en gång varit på min vän om att den hade råkat ge sin häst för lite hö och sa då att kraftfodret inte var viktigt utan mängden hö... O_o Om det stämmer så går den personen emot det den själv sagt i så fall. :crazy:

Om man vill att en häst ska gå ner i vikt, kan man då låta hästen ha kvar sin kraftfodergiva men ge den halm istället för hö? Personligen hade jag nog gjort tvärtom.

Sen funderar jag på hur en häst kan vara mager fast den har en stor mage, hur funkar det eller hänger ihop?
 
Sen funderar jag på hur en häst kan vara mager fast den har en stor mage, hur funkar det eller hänger ihop?

Om hästen äter mycket grovfoder, men med dåligt näringsinnehåll kommer den att bli bukig men den kommer inte att få i sig vad den behöver för att få eller behålla muskler och hull. Ta ett extremexempel och utfodra med bara halm så kommer hästen ha näringsbrist trots rejäl bukfylla.

Jag googlade fram några sidor med mer info:
Tråd här på Buke
Och en sida från Hästsverige
 
Vad åt hästarna under dagen? Mina äter gräs på dagarna och får knappt något hösilage på kvällen då de börjar bli väl runda.
De får sin lilla kraftfodergiva som vanligt men äter gräs istället för hösilage inne.
 
Vad åt hästarna under dagen? Mina äter gräs på dagarna och får knappt något hösilage på kvällen då de börjar bli väl runda.
De får sin lilla kraftfodergiva som vanligt men äter gräs istället för hösilage inne.

Jag har för mig de går kvar i sin vinterhage, så det finns inte så mycket gräs än, men det märks att det börjar växa. Så de får hösilage/hö (ej säkert på vilket de får) när de är ute, plus det gräs de kan komma åt. Sen på kvällen, kraft och lite hö och halm.

Nej, det var mest att du ville vara säker på att du tänkte rätt när du egentligen vet att du tänker rätt ;)
Hm, den där tankegången följer jag inte alls med på, frågade mest för att få reda på så det inte fanns en annan anledning till varför man valde bort grovfodret, men nu visade det sig att det inte fanns en sådan anledning, men frågar man inget så får man heller inget veta. :p
 
Vad åt hästarna under dagen? Mina äter gräs på dagarna och får knappt något hösilage på kvällen då de börjar bli väl runda.
De får sin lilla kraftfodergiva som vanligt men äter gräs istället för hösilage inne.
Men låter du hästarna stå inne hela natten utan något att tugga på? Trodde det var något alla visste nu förrtiden att hästar behöver ha stråfoder i princip hela tiden. Och som sagt; Varför kraftfoder till en fet häst? Ibland blir jag förtvivlad över att människor som äger hästar inte ser skillnad på en bukig muskelfattig häst och en fet. Eller en smal musklad och en utmärglad. Kunskapen om sadlar o sadelanpassning verkar det läggas mer tid på än på foderlära och fysiologi.
 
Men låter du hästarna stå inne hela natten utan något att tugga på? Trodde det var något alla visste nu förrtiden att hästar behöver ha stråfoder i princip hela tiden.
Ja, krakarna får klara sig i 9 h på en tuss hösilage och halm. Ännu lever alla :nailbiting:
 
Ja, krakarna får klara sig i 9 h på en tuss hösilage och halm. Ännu lever alla :nailbiting:
Men då har dom ju stråfoder...Ingen häst har dött av att så utan strå men omfattande forskning visar att magsår är vanligt då spån o torv används och folk kvällsfodrar 19 och frukost 8. Hästens mage ska behandla foder ungefär 20 h och magsyran bubblar över lätt.
Ryser när jag tänker på hur det fodrades i stall där jag vistats/jobbat förr - stackars djur - och vi visste inte bättre då.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 062
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 190
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 220
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp