Tjocka bett till små ponnys

kolblakkur

Trådstartare
Jag har funderat på detta med tjocka bett i ponnymunnar. De flesta bett är mellan 11-14 mm när jag kollat runt. Är det bara jag som tycker att det verkar tjockt för en ponnymun? Mina ponnys har inga problem med bett på 12 mm, de går fint på det - men jag tycker det ser så tjockt ut när jag har det framför mig. För en storhästmun känns det mer passande, men en liten ponny...? Jag känner mig tveksam.

Vad tycker ni?

Sv: Tjocka bett till små ponnys

När du nämner det så är ju tanken att det inte kan vara så bra..när jag var barn fick jag lära mig att ponnys behövde ha tjocka bett eftersom ungar drog dom så mycket i munnen och det gjorde mindre skada med tjockt, speciellt heta ponnys skulle ha ett extra tjockt.

De senaste åren har det dock uppmärksamats att för tjocka bett inte är något bra för en hästmun så det lär ju bli förändring om så inte redan skett.

Jadu, jag har också funderat på detta, ställde frågan här på Buke för många år sedan också men fick då svaret att jag minsann inte skulle tro att alla stora hästar kunde ha tjocka bett (vilket var långt ifrån vad jag trodde eller öht frågade)... :crazy: Men någon får gärna förklara för mig varför korta bett är lika tjocka som långa bett.

Mina shettisar har inte haft några problem att arbeta med sluten mun med den tjockleken även utan nosgrimma, så jag utgår ifrån att de tycker att det är OK.

Jag tycker för övrigt att skräcken för tjocka bett är lite överdriven. Många hästar (större ponnyer och ridhästar) jobbar glatt med bett som är både 20 och 23 mm. Så länge man inte drar åt nosgrimman hårt så att man låser ihop käkarna är det ingen risk att man skadar hästen. Jobbar den snällt med slutna läppar är allt OK.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 584
Senast: ii-ssa
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 463
Senast: Ceta
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
803
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka