Tjocka ben

T

Tican

Vet en tvåårig valack som är tjock i alla benen (svullen?). Han äter korn och hö på icke uträknad foderstat och höet vägs inte, han får "en tredjedels bal" två gånger om dagen, vare sig balen väg 8 eller 20 kg.. :crazy: Har hört att unghästar kan bli tjocka i benen av för mycket kraftfoder? :confused: Vad gör man åt det i sånnafall? Några men av det?
 
Hur länge har han varit tjock i benen?
Är han jämntjock i alla?
Kan vara ödem(vätskesamling)han fått i benen som en reaktion på nånting.
 
Knappast för mycket foder, snarare att fodermängden ändras varje dag. Varför så konstig utfodring, och varför korn till en så ung häst?
 
Hans ägare är inte dom bästa av ägare.. Korn får han för att det har dom gratis, och det där med höet för att dom "inte orkar väga".. :smirk: Vet inte riktigt om han är jämntjock i alla benen, tror dat.. :confused:
 
Jag tycker att det är himmal konstig hästhållning måste jag säga. Och hö bara 2ggr/dag och mängden var ju också lite udda(med tanke på att den inte vägs). Det är jätte viktig att man har koll på den växande hästens foderstat efter som att ev brister nu kan visa sig senare i livet i form av sämre hållbarhet.

Jag har lärt mig att man aldrig ska ge bara korn...
Det ska blandas med minst 1/3 havre...
Jag kommer inte riktigt ihåg varför, men det var nått med hur hästen tar upp kornet...

Jag vet även flera hästar som inte kan äta korn...
Just pga att dom sväller i benen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hästen är tunn, på gränsen till mager. Hon står på lösdrift och de andra hästägarna vill bara ge 7 kg hö/dag (Islandshästar). Jag kan...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 537
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 008
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 831
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp