Tjock häst - kraftfoder?

Sv: Tjock häst - kraftfoder?

Varför just kraftfoder?
Räcker det inte med att proteinbehovet tillgodoses generellt för att musklerna ska återställas/byggas upp?

Jo. Annars skulle de hästar som har turen att äta en foderstat med enbart grovfoder inte kunna bli starkare.

Sara

Jo visst kan dom bygga muskler på enbart grovfoder, bara man ser till att hästen får i sig det den behöver, dels för underhållsbehov och sen beroende på hur hårt och ofta hästen jobbar ett tillägg. Det kan behövas ett tillskott på kraftfoder. Dom flesta sk fritidshästarna klarar sig på grovfoder, med ett tillägg av mineraler och vitaminer, därför är det alltid bra att göra en analys av sitt hö/hösilage/ensilage. Då kan man beräkna foderstaten och slippa få en liten tjockis i hagen.

Då är jag med!:D

Jag bara funderade, eftersom du skrev "Jag har för mig att det behövs lite kraftfoder efter ridning för att hästen ska bygga muskler???". Det lät så generellt, liksom...;)

Jag har för mig att det behövs lite kraftfoder efter ridning för att hästen ska bygga muskler???

Räcker det inte med näringen som GRÄSET ger, menar du? Eller om man har ett bra grovfoder? Som hästen äter ganska snart efter ridningen?
Eller menar du att det behövs snabba kolhydrater direkt efter (hårdare) ridning? För att undvika att muskler börjar brytas ner istället för att byggas upp? Jämför med mina kunskaper om människors träning...

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 164
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 393
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 429
Senast: Bobloblaw
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka