Tjock häst - kraftfoder?

LitenIsa

Trådstartare
Testar här om det finns någon klok bukare som har lust att ge mig lite råd. Jag har för tillfället en realativt tjock häst som går ute på bete dygnet runt. Han tränas normalhårt och tävlas lite på lokal nivå i hoppning upp till 1.10.

I vanliga fall brukar han inte få gå på dygnet runt bete så länge jag tävlar honom, tävlar FT i vanliga fall. Men denna sommaren är det annorlunda förhållanden. Jag är höggravid och har en tjej som tränar och tävlar honom men inte alls lika hårt som han gått med mig de senste sommrarna.

I dagsläget får han ½kg kraft och ½kg havre efter varje ridtur (6 dagar i veckan) + lite salt och mineraler. Detta har han fått för att behålla lite go i sig. Igårkväll funderade jag på om det var en så pass liten giva per dygn att den varken gör till eller ifrån. I dagsläget är han inte jätteseg. han är ungefär som vanligt, saknar kanske lite av det där lilla extra som man ibland skulle önska att han hade.

Han har även varje sommar under de 4 år som jag ägt honom fått fruktansvärda gallor frammförallt i bakbenen under sommaren. Några tips mot det?

Någon med kloka råd?

Sv: Tjock häst - kraftfoder?

Är hästen överviktig är det ganska onödigt att ge kraftfoder, det kommer inte att göra saken bättre.

Om hästen känns slö är det bättre att försöka jobba med motivationen och konditionen istället för att fodra den piggare. Det är ju svårt att vara pigg och alert om man bär lite för många kilon...;)

Eftersom jag för tillfället är väldigt gravid har jag lite svårt att ge mig ut över stock och sten och galoppera de långa sträckor han i vanliga fall behöver för att dra ihop magen:angel:.

Jag tror inte att han blir mindre överviktig för att han får kraftfoder. MEN ger gräs lika mycket energi som tex havre? Då behöver han självklart inget kraftfoder alls. Därav min undran.

Tyvärr finns det ju inte speciell "piggenergi" och "tjockenergi". Det är samma dvs energin i kraftfodret blir han tjock av likaväl som nån annan energi.

Sara

Då borde det ju inte bli någon skillnad om han inte får något kraftfoder alls? Om piggenergi och tjockenergi är samma sak borde han väl kunna ta av sin tjockenegi och använda den till piggenegi... eller? :confused: Flummigt det blev, hoppas du förstår vad jag menar.

Om hästen blir tjock tycker jag absolut att du ska skippa kraftfodret. Överutfodring är aldrig nyttigt för hästen. Dessutom kan ju faktiskt en viktförlust ge mer energi!

Jag vet att han är överviktig och jag försöker inte avla fram en flygande fläskkorv.

Samtidigt måste han ju ha lite go i sig för att kunna tävla. Han får INTE kraftfoder för att få mer hull utan för att ha lite extra enegi. Det är ju inte så att jag trycker i honom 4kg lucern varje dag för att jag är rädd att han ska bli smal.

Tror ni ett alternativ skulle kunna vara att ge honom lite kraft sport tre-fyra dagar innan tävling för att han ska "kvickna" till och va på hugget och sen bara ge mineraler resterande tid?

Självklart vore det bästa att få honom att gå ner i vikt, han rids 6-7 dagar i veckan varav ca 2 dagar är lugnare turer då jag själv fortfarande vill rida men inte kan rida så hårt. Kan inte motionera honom mer i dagsläget.

Men han är lättgödd (är nog de 50% New Forest i honom;)).

Slopa kraftfodret eller prova KOnvalscent Diet från Dodson & Horrell

Alltså borde det räcka med gräsenergin.

Han får inte mer enegi av kraftfoder än gräs.

Det var det jag ville ha svar på. tackar

Det är ju snarare så att han kanske blir lite slöare av att han är lite tjock, vissa hästar är såna i alla fall... Och mot det hjälper inte mer mat :angel:

Så är det. Han orkar inte lika mycket för att han har lite för stor kroppshydda.:angel:

Jag tänkte att om jag ger honom lite extra havre så kanske han ändå kvicknar till. Ungefär som att dricka en redbull då man är jättetrött. Men riktigt så enkelt var det visst inte:o.

Om det ska lyckas ska du ge hästen kraften i samband med start (minns inte hur lång tid innan) så att du lyckas pricka in sockertoppen som kommer efter.

Min dotters ponny har vi lyckats banta ner efter lång tid och hon har blivit mycket piggare när hon blev smalare. Det är jobbigt att släpa på extrakilon....

Det är väl kanske inte så jättenyttigt att fodra med kraftfoder då och då heller....
Du kanske kunde skippa kraften ett tag och se hur det går, helt enkelt? :)

Han blir smal så fort det värsta betet är över. Samt till hösten när jag kan ta tag i ridningen ordentligt igen. Kan prova att ta bort kraftfodret helt efter fredagens tävling. Vågar inte innan IFALL han blir loj.

Ingen som hade något att säga om gallorna?

Kraftfoder tex havre har oftast en Sbrp/MJ kvot på mellan 7 och 10 medan gräs ofta ligger på 10-13 (högre för klöverinblandat bete mm)alltså mer energi i kraftfoder... Många hästar blir ju lite tröga och slöa på sommaren eftersom de måste äta ganska myket gräs för att komma upp i tillräcklig energimängd. Ska man träna o tävla under sommaren tycker jag att man kanske kan stalla in några timmar om dygnet exempelvis under de varmaste timmarna. Annars kan man ju slå gräset om det är mkt eller ha ett magrare bete... Jag tycker nog att kraftfoder behövs men försök hitta något med mycket energi och lite protein.

Jag har för mig att det behövs lite kraftfoder efter ridning för att hästen ska bygga muskler???
så jag skulle nog gå på godishannas linje

Varför just kraftfoder?
Räcker det inte med att proteinbehovet tillgodoses generellt för att musklerna ska återställas/byggas upp?

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 164
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 393
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 429
Senast: Bobloblaw
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka