Tjock häst av stress?

S

sockerhumlan

Jag har ett kallblod som är mycket lättfödd. Hon går i STORA hagar och rör sig mycket naturligt. Jag rider henne 2-3 gånger i veckan och hon är PIGG!

Förra vintern stod hon på stall och hade fritt med hö samt minimalt med kraft (2-3 dl ponykraft), i princip bara betfor för att blanda upp mineraler och kalk med. Då var hon inte tjock! Hon reds då ungefär samma som nu, möjligtvis en dag mer i veckan.

Nu går hon på lösdrift sedan i maj, vilket hon trivs förträffligt med. Hon har fri tillgång till vanlig halm samt gräsfröhalm + att de går och betar hela dagarna, naturligvis får hon även mineraler och kalk. Efter att hon har ridits får hon ca 1,5 dl ponykraft. Utöver detta har hon tidigare fått 2 kg hö, som jag nu plockat bort. Hon är smällfet! Vi brukar skoja om att hon har en hemlig korvkiosk längst nere i hagen!

Till saken hör att det ändrats om i flocken och min dam har tagit över ledningen (från att ha varit en lågrangad häst). Hon kör ledarskap med skrämselpropaganda = osäker ledare. Kan hon bli tjock av den stress och den påfrestan detta ger?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tjock häst av stress?

Troligen ser hon tjock ut på grund av en felaktig foderstat.

Hon är mycket musklad över rygg och bak. Inte bukig utan rätt och slätt jämntjock :smirk:

sockerhumlan skrev:
Jag har ett kallblod som är mycket lättfödd. Hon går i STORA hagar och rör sig mycket naturligt. Jag rider henne 2-3 gånger i veckan och hon är PIGG!

Förra vintern stod hon på stall och hade fritt med hö samt minimalt med kraft (2-3 dl ponykraft), i princip bara betfor för att blanda upp mineraler och kalk med. Då var hon inte tjock! Hon reds då ungefär samma som nu, möjligtvis en dag mer i veckan.

Nu går hon på lösdrift sedan i maj, vilket hon trivs förträffligt med. Hon har fri tillgång till vanlig halm samt gräsfröhalm + att de går och betar hela dagarna, naturligvis får hon även mineraler och kalk. Efter att hon har ridits får hon ca 1,5 dl ponykraft. Utöver detta har hon tidigare fått 2 kg hö, som jag nu plockat bort. Hon är smällfet! Vi brukar skoja om att hon har en hemlig korvkiosk längst nere i hagen!

Till saken hör att det ändrats om i flocken och min dam har tagit över ledningen (från att ha varit en lågrangad häst). Hon kör ledarskap med skrämselpropaganda = osäker ledare. Kan hon bli tjock av den stress och den påfrestan detta ger?

Troligen har hon blivit fet för att hon är hög i rang, och bestämmer därmed över maten...dvs äter både åt sig själv och lite till..
Det första man får göra är att kolla om hon får i sig alla näringsämnen hon behöver genom grovfodret, sen plocka bort så mycket kraftfoder som möjligt.
Det blir mycket ridning för dig i vinter!
Det är väl det enda du kan påverka om hästarna har fri tillgång.

Tack för svaret! Det är ungefär det jag kommit fram till också! Hon går med två andra kallblod och de har tappat efter betessäsongen, men inte hon :-) Jag kan ju inte gärna skära ner mycket mer på maten, så nu är det bara motion som återstår! Dessutom vill jag att de ska ha fri tillgång speciellt nu när det börjar bli kallt, så det är bara att acceptera läget. Fast hästen trivs förträffligt, nämde jag det :bump:

Jag håller med Ang, fetman beror på felaktig foderstat.

Iom att du tagit bort höet, fodrar med krafft ponny, gräsfröhalm och vanlig halm innebär det att hon knappt får i sig några proteiner alls...

sockerhumlan skrev:
Tack för svaret! Det är ungefär det jag kommit fram till också! Hon går med två andra kallblod och de har tappat efter betessäsongen, men inte hon :-) Jag kan ju inte gärna skära ner mycket mer på maten, så nu är det bara motion som återstår! Dessutom vill jag att de ska ha fri tillgång speciellt nu när det börjar bli kallt, så det är bara att acceptera läget. Fast hästen trivs förträffligt, nämde jag det :bump:
Samma sak har hänt med min pålle, nu får han äta i fred och gör tydligen det med besked så jag har dragit ner på kraften. Rangen i flocken gör tydligen en hel del. Förra året fick han dubbelt så mycket hö, med i stort sett samma värden som i år.

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Twihard
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 498
Senast: Irival
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 244
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama