Tjock av linfröolja?

Dull

Trådstartare
Jag fick tips att ge linfröolja till min häst pga att hon kliar sig så på somrarna.
Jag har gett ca 0,5 dl i en och en halv månad och hon har gått upp i vikt. Hon är väldigt lättfödd.
Är linfröolja så energirikt? Det är ju så liten mängd hon får.
Finns det något annat tillskott man kan ge istället som hjälper hennes hud?
 
Olja är ju bara fett. Klart det är energirikt, det är det mest energirika du kan ge en häst. Jämför med om du skulle dricka ojla varje dag.

Är hästen lättfödd kan det lägga sig på hullet. Ändrade ni något annat när ni lade till oljan? Får hästen kraftfoder? Då kanske ni kan dra ner på det istället oh behålla oljan för huden.
 
Olja är energi, men 1/2 dl tillför bara några MJ så den är knappast anledningen till viktuppgången. Så sök svaret någon annanstans - har du ändrat foderstaten, ändrat träningen, ändrad utevistelse, annat grovfoder osv?

Min lilla har lagt på sig sista månaden, jag begrep ingenting - inget var ju ändrat? Eller jo, de där "små tussarna" jag kastat åt honom när han fått följa med in för att den andra skulle ridas. Och det han städar efter henne och... Många bäckar små... ;)
 
Olja är ju bara fett. Klart det är energirikt, det är det mest energirika du kan ge en häst. Jämför med om du skulle dricka ojla varje dag.

Är hästen lättfödd kan det lägga sig på hullet. Ändrade ni något annat när ni lade till oljan? Får hästen kraftfoder? Då kanske ni kan dra ner på det istället oh behålla oljan för huden.

Det är ju så liten mängd, men det kanske påverkar ändå? Hon som tipsade om det lovade säkert att den lilla mängden inte påverkar hullet... :(

Jag har inte ändrat något annat.
Hon har fri tillgång till ensilage med slowfeed nät och det har funkat bra alltid. Lite smårund har hon alltid varit men det har hållits under kontroll men nu är hon verkligen tjock. Hon får inget kraftfoder så jag har liksom inget annat att dra ner på.
Fri tillgång behöver hon då hon står på lösdrift och det finns ingen som kan lunchfodra så annars blir hästarna utan mat i alldeles för många timmar.
 
Olja är energi, men 1/2 dl tillför bara några MJ så den är knappast anledningen till viktuppgången. Så sök svaret någon annanstans - har du ändrat foderstaten, ändrat träningen, ändrad utevistelse, annat grovfoder osv?

Min lilla har lagt på sig sista månaden, jag begrep ingenting - inget var ju ändrat? Eller jo, de där "små tussarna" jag kastat åt honom när han fått följa med in för att den andra skulle ridas. Och det han städar efter henne och... Många bäckar små... ;)

Ingenting annat är ändrat. Hon får inget extra av någonting, inte ens morötter får hon längre pga att hon är så lättfödd.
Hon får fri tillgång på ensilage med slowfeed nät men jag har koll på hur mycket som går åt och hon har inte ätit mer ensilage nu än tidigare.
 
Ingenting annat är ändrat. Hon får inget extra av någonting, inte ens morötter får hon längre pga att hon är så lättfödd.
Hon får fri tillgång på ensilage med slowfeed nät men jag har koll på hur mycket som går åt och hon har inte ätit mer ensilage nu än tidigare.

Kommit upp gräs?

Olja innehåller ca 3,5MJ/dl, dvs 1/2 dl ger knappt 2 MJ extra per dag. Det är inte troligt den gått upp av det, och 2 MJ extra får den i sig av att äta några tuggor extra silage en dag eller så. Du kan ju prova ta bort oljan, men ska den vara boven så gissar jag snarare på att magen och hästen mår bättre av oljan, tar upp maten bättre eller liknande.

men jag tror du har ett flerfrontsproblem, det kommer 2 MJ via oljan, den äter något halvkilo - kilo mer silage per dag (2 - 10 MJ extra) osv. Så att du totalt har fått ett MJ-överskott.

Själv har jag aldrig de väldigt lättfödda som det finns små marginaler på på fri tillgång. Just för man märker inte om det försvinner ett kilo extra per dag eller de börjar städa nogrannare. Och ett kilo silage hit eller dit per dag räcker för att kilona ska krypa sig på :S

TILLÄGG: Läste ditt svar till annan användare. Om hon varit smårund förr, är lättfödd nu men nu utan ändring blivit "verkligen tjock". Ta av den av fri tillgång genast! Och kontrollera om den har fettdepåer. Alla mina alarmklockor skrek insulinresistens när jag läste det svaret. Tyvärr är det precis vad som händer när de blir IR - de exploderar i vikt "utan anledning" från att ha varit runda innan.

Är det IR måste du genast och direkt verkligen ta till åtgärder. Annars står du med fång innan midsommar. Jag har gjort misstaget själv - aldrig mer. Det är lätt att inte förstå hur akut och viktigt det är att oavsett hur bökigt det är agera direkt.

Har du sockeranalys på silaget?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 439
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 939
Senast: Habina
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 799
Senast: Snurrfian
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 986
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp