tjära hovar

S

swanpis

hur gör man när man tjärar hästens hovar?

när jag gör det tar det hur lång tid som hälst för det att torka.
ska det ta så lång tid att torka eller har jag bara på för mycket?
jag brukar ha på så mycket så det blir helt svart

hur brukar ni göra?

Mvh Freddie:bump:

Sv: tjära hovar

är inte säker på att tråden hamnade rätt nu, annars får ni klaga lite :P

Mvh Freddie:bump:

Jag har alltid hört att man absolut inte skall tjära utsidan av hoven, insidan är däremot ok. (Kommer inte ihåg exakt varför, men min hovslagare sa det när vi behandlade Vinurs hovar med tjära.)

Vi har tjära i sprayflaska. Gör rent ordentligt, sprayar på strålen (och i skårorna brevid men inte på sulan eller på hovens utsida) och håller uppe hoven nån halvminut. Klart. Vet inte om det är det optimala men det håller hästens röta någorlunda i schack.

Du tjärar väll inte utanpå hovarna hoppas jag?

Tjära torkar knappas aldrig, men det är ju inget man märker av om man har det där det skall vara - under hoven.

Fast då har jag en liten följdfråga. Jag tjärade min hästs hovar när han fick röta. Han hade bärrandsröta pga. separation i lamellerna, så hovslagaren fick skära upp ett litet hål i ena hoven där det vandrat upp.
Då tjärade jag runt hela hovkanten och även vid strålen för att förhindra att det rotade sig där också med tanke på underlaget som var i hagen då (lera).

Min häst gick barfota då, så nog sjutton blev det klabbigt på golvet efter tjäran. Avtrycket kom både från strålen och från bärranden, precis som ett avtryck ska se ut på barfotahovar.

Ja, det låter ju helt rätt. Märken på golvet kan det ju bli.

Jag fick någon mental bild av att TS tjärade utsidan och väntade på att det skulle torka där

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 471
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
361
Hästvård Hej, min häst upptäcktes ha hovledsinflammation hos veterinären för 2 veckor sen. Blev sprutad och fick metacam i 10 dagar. Hon är nu...
Svar
1
· Visningar
365
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka