Tjänstetecken?

igbest

Trådstartare
Satt och funderade på det här med tjänstetecken, tänkte på såna som det står SBK på. Jag funderade på om jag skulle kunna ha det på min hund när vi ska börja med sökruta och söka i övrigt, jag tänkte som en sån där grej som hon ska ha på sig för att koppla det till arbetet hon ska utföra. Får jag ha det på min hund hur som helst eller finns det regler för det. Eller finns det bättre alternativ?

Visst är tjänstetecknet en av signalerna till hunden att den ska leta efter saker eller människor, men mest är det nog en signal till allmänheten att den lösspringande hunden i skogen som bär det, håller på med att lösa en viktig uppgift. Tanken är ju att hunden bara ska ha tjänstetecken när den är i tjänst, dvs jobbar, men några tvingande bestämmelser om användningen har inte jag hört talas om. Har dock inte läst i genom SBK-reglerna från pärm till pärm, så jag är inte bergsäker på hur det ligger till.

Det jag har hört är att om en sök-hund tappar sitt tjänstetecken under en tävling, och föraren inte har med ett i reserv, måste man bryta tävlingen.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 201
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
554
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
833
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 862
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare