Tittig ponny

X

xantina

Jag har ett 9-årigt d-ponnysto som jag har lite problem med.Hon är nämligen väldigt tittig och osäker när man rider ut.Ofta stannar hon bara och vägrar gå framåt,spänner sig och verkar vara rädd för något.Hon är även väldigt tittig och stirrig när man rider i paddocken,hoppar till för minsta lilla.Jag har inte haft henne så läne ca 3 månader men i början var hon mycket lugnare,nu har jag nästan blivit rädd för att rida ut.Finns det nåt sätt att träna bort sk "tittighet".
Tacksam för svar:confused:

Sv: Tittig ponny

Jag har ett 9-årigt d-ponnysto som jag har lite problem med.Hon är nämligen väldigt tittig och osäker när man rider ut.Ofta stannar hon bara och vägrar gå framåt,spänner sig och verkar vara rädd för något.Hon är även väldigt tittig och stirrig när man rider i paddocken,hoppar till för minsta lilla.Jag har inte haft henne så läne ca 3 månader men i början var hon mycket lugnare,nu har jag nästan blivit rädd för att rida ut.Finns det nåt sätt att träna bort sk "tittighet".
Hej
Jag är ingen expert på området men det låter för mig som hon rids ensam ut och även i paddocken kanske behöver hon sällskap med någon som hon ser som ledare i hagen.(menar en häst) Kanske även om ledarskapet finns på marken att någon går med henne samtidigt som du rider henne som kan vara någon form av ledare till henne. (menar en människa) Och att ni rider samma runda tills hon är trygg med den sedan vänder ni och byter håll men fortfarande samma runda. Detta är en process som jag använder när jag vill att mina hästar som jag tar (som är misskötta och misshandlade) skall börja lita på mig som människa igen.Hon är nog inte helt trygg ännu hos dig. Lycka till!Hälsningar Rose Marie

Hej
Jag är ingen expert på området men det låter för mig som hon rids ensam ut och även i paddocken kanske behöver hon sällskap med någon som hon ser som ledare i hagen.(menar en häst) Kanske även om ledarskapet finns på marken att någon går med henne samtidigt som du rider henne som kan vara någon form av ledare till henne. (menar en människa) Och att ni rider samma runda tills hon är trygg med den sedan vänder ni och byter håll men fortfarande samma runda. Detta är en process som jag använder när jag vill att mina hästar som jag tar (som är misskötta och misshandlade) skall börja lita på mig som människa igen.Hon är nog inte helt trygg ännu hos dig.Lycka till!!:banana: Hälsningar Rose Marie

Min arab var ett tag rädd om tåget om vi var för nära. En bit på uteritten gick längst med spåret. Jag tyckte det var otäckt att han blev rädd. Därför förberedde jag mig när tåget kom och det blev värre och värre. Blev lite ond cirkel. Sedan testade jag att när tåget kom gjorde jag ingenting. Jag kortade INTE tyglarna. koncentrerade mig på att inte spänna mig utan att slappna av. Han blev såklart rädd och studsade iväg, men först då reagerade jag och stoppade honom. Efter några gånger blev han mindre och mindre rädd för tåget. Nu bryr han sig inte alls. Detta lärde mig att hästen känner ryttarens rädsla jätteväl. Så koncentrera dig på att vara avslappnad. Känn efter ofta så du inte sitter och spänner dig. Eftersom hon var lugn i början så tror jag att hon blir lite nervös av att hon inte känner dig och sitter du och spänner dig tror hon något är farligt.

Efter att ha deltagit på en studie på SLU så vet jag att Hedda_007 har rätt. Hästen känner direkt när din puls ökar, rätt coolt eller hur. Det har man ju alltid misstänkt men nu är det bevisat. Så börja med att jobba med dig själv, att vara lugn.

Jag tycker antingen att man ska göra som Hedda eller ställa hästen åt ett annat håll, tex. göra en öppna.

Lät min rädda arab (första hästen) kolla på allt. Trodde det skulle göra henne trygg. Det funkade inte på henne och ingen annan häst jag ridit. Så jag låtsas som ingenting eller ställer hästen från det den är rädd för, sen en liten klapp, inget överväldigande beröm, den ska ju inte tro att det va nått speciellt med att den gick förbi "monstret". ;)

Håller med!
I stallet finns det en häst som vägrar att ridas ut ensam. I värsta fall stegrar han sig osv.
Jag red honom (i grupp) och tyckte att han var den mest underbara häst som fanns. Men så fick jag veta att han var rädd för bilar och efter att jag fått veta det blir han rädd när jag rider honom om det kommer en bil.

Så låtsats att du inte vet att hon blir rädd och slappna av så borde ni klara er bra!
Longera och jobba med hästen från marken så får den mer förtroende för dig och så kan du lita på henne och hon lita på dig!

Är det möjligtvis Hagens Xantina du har ? vore så otroligt tacksam om du ville skriva tillbaka till mig om det är så. Jag har haft "Stina" I tre år och saknar henne något enormt. Kan säkert ge dig något tips oxå ! Jag vet nog allt hur fröken kan bete sig i skogen ;D Mvh My

hej, tror nog att din häst antingen känner din nervositet elelr så litar hon inte på dej till fullo och kan inte se dig som ledare dvs. inte känner trygghet.

tips.Öva NH

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 412
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama