Tittig häst, tips!

BernT

Trådstartare
Min häst är verkligen sjukt tittig. Hon hoppar bommar och vatten (att hon hoppar vatten förvånade mig lite) och att hoppa över blommor går också bra. Men grind, plank, mur = tvärnit och fett arg häst. Är det bommar så hoppar hon och gör det riktigt riktigt bra.
Jag vet ju att tittigheten är för att hon är ovan, vi har inte velat provocera henne och därför skippat läskiga saker. Hon blir verkligen utåtagerande när något inte passar och jag vill faktiskt inte skada mig (har redan gjort det några gånger pga henne).

Så jag funderade på att löshoppa henne (lågt) på läskiga saker. Så hon själv får lösa det och se att det inte är farligt. Vill inte ge upp med henne för hon hoppar riktigt bra och bara de små dampattackerna försvinner kommer hon bli en fin tävlingshäst.

Hur har ni tränat era tittiga hästar? Finns det några magiska tips ;)

Sv: Tittig häst, tips!

att löshoppa "farliga" saker är ju bra, men det bästa är att alltid bygga titthinder. hoppa fram på låga grindar och murar varje gång, och ha lite sockerbitar" under hinderna, blommor lite här och var och infångare.

blir det vardagligt med färgstarka konstiga hinder så är det lättare sen på tävling osv.

Löshoppning tycker jag låter som en utmärkt idé.

Min lilla pålle som också är ett sto är inte direkt tittig, men markskygg. När jag började rida henne i vintras vägrade hon gå ut på asvalten, skyggade om asvalten hade vattenpölar, rädd för sin egen (och andras) skugga o.s.v.

Jag löste det genom mängdträning. Uteritt på olika underlag. När hon tvärnitade fick hon stå stilla ett tag medan jag pratade lungnade med henne och stök henne på halsen. Hon gick sedan framåt. Skuggor var lite knepigare, där kan hon fortfarande reagera, men samma sak där mata bara på framåt, massor av beröm när hon går. På min fungerar det inte att bli arg eller säga till henne då blir de sju resor värre.

Jag försöker vara så lugn som möjligt och ge massor av beröm när hon går förbi. Nästa dag går det oftast bättre och har hon varit på ett ställe flera gånger går hon oftast fram utan problem.

Jag har också börjat träna henne på nya ställen, sätta fram saker på ridbanan och låta henne vänja sig i egen takt.

Målet är att åka på en träningstävling i vår och se hur hon beter sig på ett helt nytt ställe. Först är det dock en tidig vintervila som gäller.

Jo jag vet, ska börja med att bygga seriöst varje gång (tycker bara det är sååå tråkigt att bära ut allt haha ;)). Jag avskyr egentligen när hästar stannar, jag sätter henne inte i skiten (hoppar liksom lågt och det är ju inte svårt att lägga hästen rätt då ;)) så då tycker jag hon är lite tråkig som stannar, hellre hoppa och riva tycker jag men jaja det ger sig med tiden.

Ufot : ja beröm får hon alltid när hon är duktig, Blir man arg på henne så slänger hon av en har jag lärt mig :p Bara att träna, träna och träna med henne antar jag.

Träna, träna o träna! ;)

Träna på låga höjder, så kan hästen ta sig över stillastående o på så sätt känna att "det där var ju ok". Ta det lugnt o metodiskt o gör ingen stor grej av att hon stannar utan låt henne titta o sen hoppa över. Är det en unghäst så bör den lära sig snabbt.

Själv rider jag en tittig häst som jag börjat komma igång att träna på allvar i hoppningen. Vi tränar på ca 50 cm, och fokus på att träna på olika typer av hinder, att hindret förändras (tex att man sätter lite blommor under, på sidorna) o att han får tid på sig att kolla så han inte känner sig stressad. Att hindret är lågt gör både mig o hästen trygg - han kan ju i princip bara kliva över. :p
Det går sakta framåt, men framåt går det! :) Jag har iofs inga höga tävlingsambitioner men ändå. Hästen jag rider är ju relativt gammal (13 år), så jag tror du har goda chanser till att få en bra fungerande hopphäst.

Hopptränade ikväll och det gick sååååå bra :D inga stopp, bara hopp och bus. Supertaggad och glad häst, som det ska va. Ska löshoppa lite grind och mur i helgen så hon får testa det med (lååågt). Och så ska jag tänka på era tips om att bygga mer "tävlingslikt" hemma, inte bara hoppa bana då men att alltid ha någon form av titthinder framme.

Tränar du tillsammans med en annan häst, ta draghjälp! Funkar nästan alltid på tittiga hästar, så lär de sig att hindrena inte är farliga och bygger upp självförtroendet. Tittiga hästar är ofta försiktiga, så det är ju inte bara en negativ egenskap. För egen del föredrar jag om hästen stannar, hellre än att den hoppar i alla lägen och inte bryr sig om den river. Oförsiktiga hästar är ett elände, det är jättesvårt att få dem felfritt runt en bana, allt måste stämma perfekt.

Nope, hon hoppar inte om annan häst är före, det verkligen avskyr hon. Men idag var hon sjuuukt fin så det går åt rätt håll :) man får stryka henne medhårs.

Sätt upp ett titthinder och skutta över varje gång du är på banan.

En tränare hade en häst som var sjukt tittig. Nu hade han ju fördelen av att kunna ha tävlingshinder framme hela tiden motsatt mot en annan men han gav även tipset att ta fram ett titthinder varje gång och skutta över några gånger. Bara för att.

Slipper du fram alla hinder och bygga så seriöst varje gång :)

lycka till

/Diabetikern som löste problemet med tittig häst genom att ge den till mamma *s*

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 106
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 685
Senast: AbCdE
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 910
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur