titta lite är ni snälla

melvin

Trådstartare
min häst som, efter att ha gått på bete och nu ska bantas lite går i en hage utan gräs, och därför har jag gett henne lucern och hö att äta. En tränare jag känner tyckte dock att jag bara skulle ge hästen halm för att hon skulle gå ner i vikt.
ett par dagar efter att jag hade börjat med halm-dieten kom också effekten.
Hästen gick inte att rida. Gick knappt framåt, känns som om man måste driva vartenda steg för att hon ska orka, stätter sig även och bara slår och inte vill gå fram. galopp fattar hon inte ens- man kan driva som en GALNING och inget händer. Jag blev ju såklart jätteorolig över denna häst som aldrig har varit såhär- seg visst, men har alltid lytt skänkelt och tagit galoppskänkel, bjudigt någorlunda osv.
Kan detta bero på något annat än matbristen? (Ska klargöra att jag nu ger hästen både hö och lucern igen)
jag har dåligt samvete för att jag lyssnade på denna "kunniga" person och gjorde detta mot min häst.:cry:

innan kände jag såhär att "visst, hon är tjock, men hon måste ändå få äta grovfoder, magen försvinner i sinom tid med motion" och gav henne hö. och efter att ha lyssnat på halm-rådet fick jag en häst som inte gick att arbeta. nu får hästen ledigt ett par dagar och äta och få tillbaka sina gamla takter, så börjar vi om med jobbet sedan.

Sv: titta lite är ni snälla

Jag skulle väl föreslå att hästen går i gräshage om den inte har anlag för fång. Det är ju nu det är gräs och det är hästens naturliga föda, sen behöver den inte gå på så stort eller kraftigt bete alt. inte hela dagen. Men i mina ögon verkar det väldigt dumt att försöka banta hästen genom att sätta den i en liten grushage. Allt handlar om rätt mängder och rätt fodermedel.

Lucern är ju ett "kraftigare" hö även om det råkar komma i pelletsform så det tycker jag du ska slopa direkt, ge istället något "uppiggande" ex. betfor (innan ridning) eller hel havre. Även vilken sorts kraftfoder som helst kan fungera bra (dvs. hästens vanliga kraftfoder) OBSERVERA att lucern är ett grovfoder och inte ett kraftfoder.

Kraftfoder gör att hästen får mer energi vid ridning /arbete medan grovfoder är "underhållsfoder". Om du ger hästen lite kraftfoder så orkar hästen att "förbränna" mer när du rider/arbetar den, under förutsättning att du ser till att den arbetar hårdare såklart.

Mitt förslag:
Alt. 1
Mager gräshage (hela dagen) +lite betfor eller kraftfoder (betfor ca 1-2 tim före ridning, kraftfoder vid annat tillfälle)

Alt 2
(Befintlig) gräshage med för kraftigt/mycket gräs några timmar (efter behov såklart) på förmiddagen (hästar äter OFTAST mest sen eftermiddag och kväll) + lite hö och betfor / kraftfoder (se ovan)

hasten maste ju alltid fa grovfoder (gras, ho etc), speciellt om den inte gar pa gras.
Forstar inte vem som ens foreslar att helt ta bort grovfodret.

lucern ger jag för att hon ska få i sig protein, finns inte mkt i höet...
betfor ger ingen effekt på energin på denna häst, havre kan jag inte heller ge, då blir hon väldigt istadig.

neej, jag vet, och det var ändå en erfaren ridlärare som gav detta rådet... och eftersom detta ändå är en person jag litar på så tänkte jag dumt nog att detta säkert var rätt väg att gå..

Maste bara fortydliga att jag inte kritiserade dig, utan personen (i detta fallet ridlararen) som kom med ett sadant dumt forslag....

Om man ska banta en häst är det energin man ska dra ner på. Däremot bör den få i sig de proteiner den behöver. Jag förstår inte alls meningen med att ge kraftfoder till en häst som ska bantas. Den har redan fått i sig för mkt energi. Lusern däremot tycker jag är en bra ide så att den får i sig de proteiner som behövs.

Till ts
Jag tycker att det verkar bra som du gör nu.
Ett annat alternativ är att låta den gå på magert bete så den får i sig lite gräs. men då behöver den kanske ändå lite lusern i alla fall.

Senast ändrad:

Jag vet inte vad som händer om man plötsligt bara ger hästen halm. Det första jag tänker på är att magen kanske har kommit i obalans och att det är därför den är lite konstig? men jag är inte säker.

någon mer? vill ha lite råd angående att hon inte har velat arbeta- kan detta med fodret vara orsaken?
(är sjukt orolig och är konstant nervös sedan hon började bete sig såhär, hela hästen är som personlighetsförändrad..) :(

någon mer? vill ha lite råd angående att hon inte har velat arbeta- kan detta med fodret vara orsaken?
(är sjukt orolig och är konstant nervös sedan hon började bete sig såhär, hela hästen är som personlighetsförändrad..) :(

Halm innehåller inte spec mycket näringsämnen och inga proteiner heller att räkna med. Däremot kan man ha det som ett stråfoder att dryga ut ett bra hö med. (då den får i sej sina behov redan från höet men behöver mer strå)
Hästen har genom halmdieten bara fått i sej stråfoder men inget utav värde sas. precis som du skulle skippa äta näringsriktig kost i några dagar så förstår du att orken inte kommer finnas kvar.

Jag skulle sluta med halmen direkt(om du inte redan gjort det nu)och börja med nåt av IrishDrafts råd, som är vettiga, eller så som du gjorde innan(hö och ev lusern), också vettigt.

Hon måste ju få i sej tillräckligt med energi/protein för sitt underhållsbehov plus för den träning hon utför. Allt därovan kan du ju plocka bort="sätter sej runt magen".

Ge hästen ett hö med ok värden (ska det bantas så skall du inte ge protein) samt en gräshage med lägre värden. Komplettera med tex müsli blandat med betfor om du ska rida.

Annars är det bara ut och röra på hästen i skog och mark. De flesta hästarna blir ganska trötta och sega av att gå på bete, speciellt när vädret är så omväxlande..

Skulle det ändå inte fungera så kanske du skulle ta kontakt med en veterinär som kollar om där är något annat som kan vara fel..

Halm innehåller i stort sett ingen näring. Får man ingen näring orkar man inte röra sig. Det är bara att gå till sig själv - låt bli att ät ett par dagar och se hur hårt du orkar jobba sen. Lucern ger man till hästar som har svårt att hålla hullet - har alltså motsatt effekt mot vad du vill uppnå. Har du magert bete skulle jag satsa på det några timmar per dag, annars en minigiva med ett inte alltför kraftigt hö och inget mer. Ge tillskott av B-vitamin för att få hästern piggare. Feta hästar = slöa, tunna hästar = pigga.

Jag säger samma sak en gång till.
Om hästen ska bli smalare ska du inte ge den så lite energi som möjligt dvs inte ngt kraftfoder som ex havre. Däremot är det viktigt att den får sitt proteinbehov uppfyllt. Om höet innehåller för lite proteiner så är lusern ett bra alternativ. Jag gav lusern till min mkt lättfödda ponny när jag bantade henne. Lusern, hö och sedan halm för att uppfylla tuggbehovet och sedan motion.
Sedan hade jag gett ngt mot magen också, bakjäst ex.

Har du inte tillgång till gräshage så tycker jag att så som du fodrar din häst är helt ok och magen försvinner när den börjar motioneras. Man kan ju inte förvänta sig mirakel på en vecka utan det tar sin lilla tid men hästen behöver ju grovfoder och protein ändå.

lucernet ger jag som sagt för att hon (fast hon är tjick) behöver protein, är lite tunn över ryggen..

Senast ändrad:

lucernet ger jag som sagt för att hon (fast hon är tjick) behöver protein, är lite tunn över ryggen..

Förlåt, men protein ger henne inte mer hull över ryggen, MUSKLER ger "hull" över ryggen. Stor skillnad! Ju längre du ger en överviktig häst protein desto bukigare kommer den att bli + att det ökar riskerna för kolik, fång, mm.

visst, men proteinet behövs för att hon ska kunna bygga muskler...? är jag helt ute och cycklar?

Absolut, men att ge nästan rent protein är kanske ingen bra idé. Bättre att kanske fodra med tex krafft eller liknande, som ger vitaminer/mineraler, lite protein samt "bra" energi på samma gång. Speciellt som du sa att hästen var seg och knappt ville röra sej framåt.

visst, men proteinet behövs för att hon ska kunna bygga muskler...? är jag helt ute och cycklar?

Helt korrekt, protein är ett måste för att kunna bygga muskler. Se till exempel även på köttproduktionen, där byggs det fin-fina muskler på produktionsdjuren utav enbart maten och ingen motion alls.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 177
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama