Tipstipstipstipstips!!

kingkong

Trådstartare
Tar gärna emot roliga och bra tips man kan träna på när man tömkör.
vad kan man träna på ,hur kan man träna , varför ska man träna på...
you name it....... :bow:

Sv: Tipstipstipstipstips!!

Man kan träna på att gå över bommar, både rakt fram och sidvärts över. Stärker ryggen och får hästen uppmärksam. Tömkörning är ju som ridning fast från marken så gör som när du rider men börja med grundläggande saker som vändningar, volter, raka spår och halter. När både du och hästen har bra koll på tömmar och funktioner så kan man gå vidare och göra i princip vad som helst. Ta gärna hjälp av en instruktör!

Du kan göra allt! Oftast brukar händerna som håller i tömmarna vara begränsningen! Kan du få hästen att jobba korrekt på volt kan du sedan gå ut på spåret och samla, kör öppna och se till att hästen verkligen trampar under sig. Skänkelvikning ja allt funkar! Fantasin sätter stopp. Allt kanske inte funkar perfekt direkt men det är bara att jobba på. Jag har bara tömkört för tränare tre ggr i mitt liv tror jag så det mesta jag lärt mig är utifrån vana. Nu funkar det ganska bra för mig tycker jag men jag kan ju säga att det inte såg ljust ut de första gångerna... Hästen vände och allt blev kaos! haha :rofl: Men det är bara att träna vidare och hitta på roliga saker med hästen!

Jag tror jag snor lite tips! om det är okej,håller på o tömkör det är riktigt roligt :)
jag fick honom o gå riktigt fint o trampa under sig sedan avanserade jag o fick honom o tölta det var riktigt kul!!!

Tänk hade nästan glömt bort hur kul det kan vara att tömköra har liksom fått en annan tränings metod som till och med hästen tycker är lite roligt.

Ja alla borde ju tömköra! Bra variation för hästen. Bra avlastning på ryggen och grymt skoj när man får till det!!! Men det kan ju vara trögt i början men de envisa får betalt för jobbet!

jag har byggt "hinderbanor" i paddocken. Tunnor att gå slalom mellan, bommar lagda som ett L att gå genom eller backa ur. Framdelsvändningar kan man göra både i L:et och runt tunnorna. En läskig trädörr ligger på marken för att klampas över eller gå upp och göra halt på eller ett steg fram ett tillbaka osv. Självklart jobbar vi mycket med volter, serpentiner m.m. också. Riktigt livat blir det att göra t.ex. slalombanor i trav, när man själv springer efter och flåsar...

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·
Ekonomi & Juridik Nyfiken på vad ni som står uppstallade betalar för extratjänster, eller vad ni som driver stall tar betalt för dessa? Kanske har ni en...
Svar
10
· Visningar
849
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Tora
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
889
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama