Tipsa mig om vagnar

Sv: Tipsa mig om vagnar

Här ser ni/du min shettis och min fyrhjulsvagn, som var gjord för stor häst. Den är garanterat lättare att dra ä'n en tvåhjuling, ingen vikt på ryggen och ingen vikt bakom heller. Tyvärr är det en skitsele som sitter på, med skaklarna i armbågshöjd och ingen svängel. Ville bara säga att en fyhjuling kan vara bättre och bekvämare ibland.

Jag tycker du ska satsa på en travsele om du inte vill köra med bröstsele. Men snälla använd draglinor och baksele ändå. När du nu har kunskapen om körningens fysik. En enkel baksele fixar du av en slaggjord som du spänner skithårt bakom hästens rumpa mellan skaklarna. Och draglinor gör du själv av rep eller köper färdigt kit på travshop med trissor.

om barnen, tänk på att shettisar är envisa rackare, kanske ska du köra igenom ponnyerna först?

/jenny

Senast ändrad av en moderator:

Hur kan du som utgör dig för att vara seriös ha en så illasittande utrustning på en häst?Har man det förstår jag absolut behovet av extragrejor......

Jag måste bara få fråga....har inte du en ridsportsbutik där du bla säljer sk. bröstselar & andra saker från bla Globus??????:confused:

Det beror ju på vilken kondis du har på ponnyn....och att skåne skulle vara utan sand/grusvägar/backar är ett rent skämt....måste isf vara lokalt över just S Sallerup...vilket inte stämde sist jag var där.

Jag skulle rekomendera en sele modell standard från Equilex och antingen en roslagen/tidaholms rockard ..eller helt enkelt att köpa en travsele & trav rockard. visserligen säljs selen med både baksele och dralinor..likaså vagnarna med fästen för detta.
Vad är anledningen till att du INTE vill ha draglinor, baksele osv?

Jag vet inget större/seriösare företag som säljer dyrare "skitselar"..vill du ha en sån så lär du nog få vända sig till H**ks,B*rjes osv...eller be en sadelmakare sy upp en.

Och vill man se mkt by så blir poonyn så himla trött ju :-)

Senast ändrad av en moderator:

Vad hände med shettisen Snigelfarmor? *nyfiken i en strut*

nej; aldrig sålt globusgrejor men däremot har jag sålt treadstones chetakgrejor vilket är samma dåliga kvalitet : har nästan sålt slut på allt sånt och kommer aldrig att ta in sånt igen:
tänk vad pinsamt att sälja något och det går sönder och nån kommer till skada:(

bonny skrev:
Seriös bild Snigelfarmor! Bravo.
Fel tillpassad sele. Bravo
Hörru, alla kanske inte började med en sele för 8000:-? Det är väl skitsamma om hon brukade använda en sådan sele, huvudsaken är väl att hon inte fortsatte med det och lärde sig om selar och vagnar. Eller du startade med en Tidaholmsvagn och Tärnsjösele direkt? :smirk:

Inte konstigt att det ständigt är bråk i trådarna och att folk har flytt. Ingen orkar ju med erat tjafs. Kolla bara på gullan hon drog, vart är trygg tex.? H*n har ni väl skrämt bort med.Skäms på er.//bonny.

Bråk? Hänvisa gärna. Gullan drog, ja. Läs alla hennes trådar under körning och bilda dig en egen uppfattning. Trygg vet jag inte var h*n tog vägen, var aldrig aktiv i trådarna.

Nej, inte skäms på mig. Skäms på DIG för att du dömer mig på förhand.

Hmm....de kom ju från rätt r*v, vem är det som sitter och pekar egentligen?? :mad:

Öpnna forum är som som allt annat på nätet..man får sortera den information man får fram...ställer du en fråga så får du ju räkna med svar...även om det kanske inte är de svaret du tänkt dig.

Forumet är öppet för alla och jag kan personligen säga att jag haft väldigt stor hjälp av en hel del här inne och uppfattar inte att någon vara ens lite otrevlig mot mig när jag ställt frågor om vagn/selar osv osv.

Dom som satt sig på tvären och gnällt är bla dom som redan köpt sin "skit sele" och vagn och som sedan ber om tips och råd...och antagligen inte fått dom "Gud va perfekt de ser ut" svaren som dom önskat.

Man ska väl som vuxna människor kunna diskutera saker & kunna ta till sig saker utan att det ska bli ett s*tans liv!

//Rebecka

Visst bilden är väl inte perfekt. Tur att du är det bonny.Du kan väl skicka in en bild på dina perfekta ekipage.För dom kan det väl ändå inte finnas några fel på.... Jag tycker att du kan följa Gullan i spåren. Det är så jäkla onödigt av dig att hoppa in här och bara komma med en massa skit hela tiden. Verkligen skittrist. Jag tycker som fjunet. SKÄMS PÅ DIG bonny!

NEjjjjjj!!!!!!!!!!!!
Köp inte en roslagsrockard!!!!!!
Dom är helt :devil: livsfarliga!!!
Så gör mig den tjänsten gör inte det om du vill ha en trygg vagn!!
Hej

Varför skulle Roslagens vagnar vara livsfarliga?

Hej
Var det du som tipsade om Roslagsrockard??
HAr du en sådan själv??

Ja....både roslagen & Tidaholm är kända för att ha bra vagnar.
Jag har inte någon roslagen,men dom som jag vet har de är nöjda med den.

Så..varför skulle den vara livfarlig???

Jag har en, och fjädrarne ryker så fort det blir gung i vagnen.
Min häst är jätte säker men höll på att dra när fjädern drog.
OM man ska ha en sådan ska man ha väldigt kontroll över sina hästar.
Jag rekomenderar inte den!

Det måste vara ett fabrikationsfel..det finns ju dom som tävlar med dom vagnarna och då kan ju inte fjädringen flyga vid minsta guppande... .. har du ringt roslagen och sagt ifrån?

Japp dom går för tävlings ekepagen också!
JAg har sett 5 personer som kommit i mål med en fjäder:crazy:

Hade jag varit i dina skor så hade jag hört av mig till dom och sagt de här med fjädringen....jag tror dom uppskattar att man säger ifrån så dom kan förbättra de som är "svagt".

Fjunet skrev:
Vad hände med shettisen Snigelfarmor? *nyfiken i en strut*

han åkte hem igen, hade honom bara som sällskap åt min stora :) Zorro heter han och han var världens bästa shettis! Han bor i Blekinge och har det förhoppningsvis bra. Det är Hm..4 år sen nu.

/jenny

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 005
Senast: Snurrfian
·
Körning Jag är sugen på att testa att köra min kallblodstravare. Han är en fd detta travhäst och gjorde sista loppet 2020. Jag har noll...
Svar
12
· Visningar
2 844
Senast: CaisaCax
·
Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 908
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka