Tipsa mig om vagnar

Djurjouren

Trådstartare
Tänkte köpa vagn till mina shettisar. Vill inte ah en fyrhjuling och vill inte ha en vagnd som man behöver alla dessa extraremmar som jag sett man använder om man kör seriöst.
Jag är totalt oseriös och vill ha en vanlig rockard, så lätt som möjligt, utan draglinor, bakselar och allt vad det nu heter.
Man ska kunna sitta två i vagnen.
Gärna tips om selar oxå. Vill inte köra i börjes eller globus eller chetak selar eller likande kvaliteer.

Sv: Tipsa mig om vagnar

Djurjouren skrev:
Jag är totalt oseriös och vill ha en vanlig rockard, så lätt som möjligt, utan draglinor, bakselar och allt vad det nu heter.

Om du nu är totalt oseriös varför köra överhuvudtaget???:cool:
Att använda olika sel"delar" har ju inte direkt att göra med om man är seriös eller inte! Du får ju tänka lite på hur det blir för hästen utan "allt va de nu heter".:smirk:

Lycka till!

MVH
Cämz

Köp en ideal harness från Börjes, och sen en roslagsrockard eller bullet rockard.

Du är fel ute om du skippar nödvändigheter som baksele och draglinor, då kan du lika gärna strunta i det. Du har väl inte sadeln bak och fram? Det hade också varit oseriöst. :) Nä du, läs lite, gå en körkurs och sen får du ställa hur mycket seriösa frågor som helst så lovar jag att du o din ponny blir nöjda med resultatet!

"jag har en travhäst, och nu vill jag travträna den. jag är totalt oseriös och vill bara ha loksele. Jag vill inte ha quick hitch eller nåt sånt, inga andra remmar heller, vill helst köra i grimma, vagnen ska hålla för två personer och inte vara nåt skit, men inte heller ha stötdämpning eller runda hjul. Färgen måste vara chockrosa! Vilka tider måste jag träna på för att kunna starta? " Ungefär så lät det för oss :) *garv* du e rolig!

med vänliga hälsningar Jenny

Senast ändrad:

Det är att föredra att ha svängel, draglinor osv, men även om du köper en vagn med svängel så behöver du ju inte tvunget använda den. Som jag tipsat dig om innan, Globus har en lätt rockard för minisar, med plats för två. Den är inget jag använt för att köra i terräng med, men den duger. Får hem min denna veckan förhoppningsvis :love: Har du vägarna förbi Hbg så kan du få testa min :)

Sele med fast brösta och i bra kvalité? Ska jag vara helt ärlig så tror inte jag att det finns en sele med fast brösta i bra kvalité. Visst, en Höökssele kan hålla i säkert 20 år om det är det du menar, men en bra sele ska ju hålla i 100 ;) Och då är man i en helt annan prisklass, och då innebär det lös brösta, draglinor osv. Har aldrig sett en sele med fast brösta för över 4000:-!

Jag har faktiskt gått rätt mkt seriösa körkurser. Körde bl. a. för Henriksson på Flyinge i rätt många månader, det var kul, vann en körtävlng tom men det var typ 10 år sen eller så :-)
Jag har använt ala dessa klumpiga selar och vagnar som man har när man är seriöst körintresserad.

Jag vet vad du menar med att det låter oseriöst men jag gillar helt seriöst inte alla dessa extraremmar, jag kommer att köra typ 30 minuter i veckan på en plan grusväg med jollrande ungar i vagnen. Det kommer att duga finfint utan alla extragrejor som jag personligen tycker stör hästen.

Jag undrarde bara om vagnen, jag vill tex inet ha en globusvagn för det mesta som kommer från globus har skitkass kvalitet.
Hittade en hemsida som heter Jensa som hade ponny vagnar. Är det nått att ha?

Ang. att köra travhäst i loksele så funkar det kanon. Det använde v mkt på vintern när vi drögtränade dem med tung vagn. Mkt bättre att dra tungt med än en travsele.

Då blir det en travsele med andra ord. Är inet helt förtjust i selar med fast brösta, är travskadad.

Jag blir chockad! Du har förmånen att ha gått på Flyinge, använd den kunskapen så dina shettisar kan jobba rätt istället för att sålla dig till alla dem som kör utan kunskap. Remmarna du pratar om tar 4 minuter att sätta fast, det är 4 remmar du ska sätta i 4 spänne. Unna dina hästar 4 minuter.

Dina argument kan jämföras med att bara tävlingsryttare ska ha sadel.

Skaffar du en travsele så tar det lika lång tid som en BRA bröstsele. Helst ska du ju använda draglinor till en travsele ändå, annars drar ju hästen med magen!

ang vagn, så kvittar det vilken vagn du väljer bara den har stötdämpning och hållbara hjul. För en shettis ser du alltid över. Vi med stora hästar vill ju ha högt säte så vi kan se över hästen, och såna vagnar kostar mer och är sällsynta på beg marknaden.

Jag hoppas du väljer det bästa för dina shettisar. Oseriös eller inte. Jag antar att du menar att du inte vill tävla eller köra dressyr för tränare med oseriös, inte oseriös som att du skiter i hur hästarna har det.

//j*

Ger upp försöken att få tips om en bra vagn men undrar lite försynt hur en häst kan dra en vagn med magen?

Är det en lätt vagn av typen travsulky eller lätt speedcart med tunna hjul så krävs det inte direkt nån dragkrafft från hästens sida och då kan man ha en förbygel/brösta som sitter fast i selen om man vill det.

Om man kör med tung 4 hjulig vagn eller bildäcksrockard så måste man givetvis ha en fristående brösta och draglinor m.m.

Jag kör tex. min travare med tryckvagn och då har jag en BRED brösta som inte har nån kontakt med resten av selen, dvs den sitter löst och sitter fast i vagnen i en annordning som påminner om draglinor (snöre som löper längs med skaklarna i "rullgrejor" så att hästen så att säga befinner sig inne i en´cirkel bestående av brösta och linor.Det är mkt smidigare än "er" typ av draglinor och stör hästen mindre.

Menar du på fullt allvar att en häst inte kan jobba rätt i nått annat än en sele av typen du förespråkar?

Det är inte så förmånligt att ha gått på Flyinge som folk tror, de har våldsamt kass hästtillvaro där, gör en deppig.

Djurjouren skrev:
Jag undrarde bara om vagnen, jag vill tex inet ha en globusvagn för det mesta som kommer från globus har skitkass kvalitet. Hittade en hemsida som heter Jensa som hade ponny vagnar. Är det nått att ha?

Vagnen har väl hyfsad kvalité, men det beror på vad man använder den till. Rulla rakt fram, och till höger och vänster duger den till. Man får vad man betalar för, och den är ju ganska billig. Ska du bara köra 30 minuter i veckan så kommer en vanlig rockard att duga. Problemet är bara skakellängden för minisar.
Jensa vet jag ingenting om.

Jag har suttit i en vagn av liknande kavlitet när hästen flippade ut och hela vagnen gick mitt av, selen från börjes ska vi inte ens tala om hur den såg ut....Det var en shettis.
Jag har även kört en travare i en börjessele när hela gjorden brast och det äventyret hade jag gärna klarat mig utan.

Jag är miljöskadat nojjig och kan gärna köpa billiga borstar, täcken, grimmor/vojlockar etc men ALDRIG dåliga vagnar, selar, sadlar eller träns.
Alldelles säkert så håller de flesta billighetsgrejor rätt bra men jag vill inet chansa eftersom det är mina barn som ska åka med.

Djurjouren skrev:
Ger upp försöken att få tips om en bra vagn men undrar lite försynt hur en häst kan dra en vagn med magen?

Genom att man fäster en brösta i selen :) Du måste ju fästa den benhårt om hästen inte ska kunna dra den med magen, och det gör man ju inte.

Är det en lätt vagn av typen travsulky eller lätt speedcart med tunna hjul så krävs det inte direkt nån dragkrafft från hästens sida och då kan man ha en förbygel/brösta som sitter fast i selen om man vill det.

Hade det bara varit speedcarten, och inga backar nä, men naturen innehåller backar eller sand. Det är inte ovanligt med skavsår av travselar just för att de rör på sig i takt med hästen istället för att ligga still och låta bröstan jobba.

Om man kör med tung 4 hjulig vagn eller bildäcksrockard så måste man givetvis ha en fristående brösta och draglinor m.m.

Ja, äntligen, och då måste du ju ha det till din shettis, om den ska dra nåt annat än travsulky på rak asfalt.

Jag kör tex. min travare med tryckvagn och då har jag en BRED brösta som inte har nån kontakt med resten av selen, dvs den sitter löst och sitter fast i vagnen i en annordning som påminner om draglinor (snöre som löper längs med skaklarna i "rullgrejor" så att hästen så att säga befinner sig inne i en´cirkel bestående av brösta och linor.Det är mkt smidigare än "er" typ av draglinor och stör hästen mindre.

Kan du inte ha såna då? Exakt samma som svängel, fast smidigare. Lätt att göra själv dessutom. Två trissor och rep med hakar och en bredbrösta.

Menar du på fullt allvar att en häst inte kan jobba rätt i nått annat än en sele av typen du förespråkar?

Nej, men det blir svårt att jobba med bärighet om något bakom en rycker o drar i bogen, halterna blir svåra och obekväma då du inte har baksele, likaså minsta nerförsbacke. Och om skaklarna sitter i armbågshöjd blir tvära svängar med ställning onda för hästen efter som den sticke in i magen på hästen.
Travselar kan man ha, om man lossar surrningen, använder draglinor och baksele. Lokselar är utmärkta i skrittarbete i skogen, de hästarna jobbar jättebra.

Det är inte så förmånligt att ha gått på Flyinge som folk tror, de har våldsamt kass hästtillvaro där, gör en deppig.

jag bor ju så nära Flyinge så jag vet, det är ju likadant på alla större stall. Men jag syftade mera på själva körkurserna, de är guld värda! Har varit och tittat på lite träningar ibland och det har varit väldigt nyttigt, önskar att man fick köra själv. Spara dem kunskaperna och använd dem nu när du ska köra shettis, med realtivt tung last. Ge hästen chansen.

ang vagnar, så finns ju Drive Out.se Roslagsrockard, Bullet rockarder (har en själv, är supernöjd) Jensa vet jag inte, men de verkar inte veta mycket om körning själva..till shettis finns det himla mycket på annons med, väl värt att titta där! Hoppas du hittar nåt du tycker om till er. Hur kommer det sig att du ska köra en shettis, är det din?

..................

Jag har ALDRIG fått skavsår av en travsele och jag har kört även där man inet bör köra, backar, tung sand, skog etc...
Det beror nog på hur väl man passar in den tror jag.

Jag skulle faktiskt aldrig få för mig att ha en bildäcksrockard eller 4 hjuling på en liten shettis så jag behöver faktiskt bara en vanlig sele. Rak asfalt finns det gott om här...typ enbart (platta Skåne), backar och sand är en ouppåbar dröm här.....

Skaklarna i armbågshöjd finns dte väl förhoppningsvis ingen som har..........

Jag håller med om att man inte kommer någonstans! Det är inte mycket av byn jag fått sett :(
Det är rätt! Passa på sedan när de är 7-10 år och tycker det är jättekul att smörja selar ;)

Och vill man se mkt by så blir poonyn så himla trött ju :-)
Men shettisar är rätt kul annars faktiskt, jag lär mina konster, spansk skritt och agility är den ena en fena på nu.

De är ganska kul, ja. Spansk skritt önskar jag att min ponny hade vaknat upp en dag och kunnat, bara sådär huxflux. Annars är han en höjdare på att hoppa. Önskar att jag kunde göra som du, sätta på rullskridskor och "rida", men här finns bara grusväg.

Jag använde bara rullorna en gång :-)
När jag kom nästa dag tittade han förväntansfullt på mig och pep och skuttade. Det var alldlles för kul för att det skulle ha slutat lyckligt. Vad sjuttom gör man om han sticker? Man vågar ju inte sätat sig ner och att dra utan att sitta hjälper inet på en envis liten best :-)

Äh, jag hade satt mig ner. Hade garanterat fått hästen att stanna iallafall ;)

Hehe, jag prövade lite men det känns som att hela ryggen sviktar neråt, känns elkat :-)

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 005
Senast: Snurrfian
·
Körning Jag är sugen på att testa att köra min kallblodstravare. Han är en fd detta travhäst och gjorde sista loppet 2020. Jag har noll...
Svar
12
· Visningar
2 844
Senast: CaisaCax
·
Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 908
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka