Ger upp försöken att få tips om en bra vagn men undrar lite försynt hur en häst kan dra en vagn med magen?
Genom att man fäster en brösta i selen Du måste ju fästa den benhårt om hästen inte ska kunna dra den med magen, och det gör man ju inte.
Är det en lätt vagn av typen travsulky eller lätt speedcart med tunna hjul så krävs det inte direkt nån dragkrafft från hästens sida och då kan man ha en förbygel/brösta som sitter fast i selen om man vill det.
Hade det bara varit speedcarten, och inga backar nä, men naturen innehåller backar eller sand. Det är inte ovanligt med skavsår av travselar just för att de rör på sig i takt med hästen istället för att ligga still och låta bröstan jobba.
Om man kör med tung 4 hjulig vagn eller bildäcksrockard så måste man givetvis ha en fristående brösta och draglinor m.m.
Ja, äntligen, och då måste du ju ha det till din shettis, om den ska dra nåt annat än travsulky på rak asfalt.
Jag kör tex. min travare med tryckvagn och då har jag en BRED brösta som inte har nån kontakt med resten av selen, dvs den sitter löst och sitter fast i vagnen i en annordning som påminner om draglinor (snöre som löper längs med skaklarna i "rullgrejor" så att hästen så att säga befinner sig inne i en´cirkel bestående av brösta och linor.Det är mkt smidigare än "er" typ av draglinor och stör hästen mindre.
Kan du inte ha såna då? Exakt samma som svängel, fast smidigare. Lätt att göra själv dessutom. Två trissor och rep med hakar och en bredbrösta.
Menar du på fullt allvar att en häst inte kan jobba rätt i nått annat än en sele av typen du förespråkar?
Nej, men det blir svårt att jobba med bärighet om något bakom en rycker o drar i bogen, halterna blir svåra och obekväma då du inte har baksele, likaså minsta nerförsbacke. Och om skaklarna sitter i armbågshöjd blir tvära svängar med ställning onda för hästen efter som den sticke in i magen på hästen.
Travselar kan man ha, om man lossar surrningen, använder draglinor och baksele. Lokselar är utmärkta i skrittarbete i skogen, de hästarna jobbar jättebra.
Det är inte så förmånligt att ha gått på Flyinge som folk tror, de har våldsamt kass hästtillvaro där, gör en deppig.
jag bor ju så nära Flyinge så jag vet, det är ju likadant på alla större stall. Men jag syftade mera på själva körkurserna, de är guld värda! Har varit och tittat på lite träningar ibland och det har varit väldigt nyttigt, önskar att man fick köra själv. Spara dem kunskaperna och använd dem nu när du ska köra shettis, med realtivt tung last. Ge hästen chansen.
ang vagnar, så finns ju Drive Out.se Roslagsrockard, Bullet rockarder (har en själv, är supernöjd) Jensa vet jag inte, men de verkar inte veta mycket om körning själva..till shettis finns det himla mycket på annons med, väl värt att titta där! Hoppas du hittar nåt du tycker om till er. Hur kommer det sig att du ska köra en shettis, är det din?