F

fall_out_girl

Jag och min mamma funderar på att köpa oss en katt i höst och därför behöver jag tips på allt man kan komma på när det gäller katter eftersom vi inte har haft en förut.
Jag vill veta allt!
Bästa platsen att ha kattlådan, vilken storlek ska den ha?
Kattmat, leksaker?, vaccinationer, försäkringar, kostnader, ja allt!
Snälla hjälp mig! Vill att den blivande katten ska ha det so bra som möjligt!

Sv: Tips

Vad roligt! Det är bra att vara ute i god tid :D
Jättebra utav dig att samla mycket information innan! :bow:

Först, bor ni på landet, långt ifrån hårt trafikerade vägar, eller bor ni i stan eller nära hårt trafikerade vägar? Bor ni nära mycket trafik, i stan eller i villaområde med mycket andra katter bör ni ha katten som innekatt.

Alla katter som inte vant sig vid och älskar utelivet kan bli innekatter.
Vissa kattungar växer upp till små galningar som behöver få gå ute för att vara nöjda, vissa är nöjda som innekatter. Men köper man en vuxen katt som visat att den trivs kanon som innekatt så vet man att den kommer trivas fint framöver som innekatt också.

Kattlådan ska inte placeras nära kattens mat och vatten, många har den i badrummet men då måste man komma ihåg att aldrig stänga dörren, själv har jag kattlådorna i hallen. Jag har en halv "dörrmatta" i plast framför lådan, där de kliver ut, detta gör att kattsanden inte dras med ut i hela lägenheten, utan fastnar i mattan. Kanon! :D

Vad katter ska äta finns det många olika teorier om, men du bör välja bort det billigaste fodret som man kan köpa i mataffären. Vänd dig gärna till en djuraffär och be dem om råd på mat, de har bättre foder. Foder som motverkar urinsten, vilket är vanligt hos katter. I djuraffärer brukar man kunna fråga om råd. Kattungar ska ha speciellt kattungefoder medans de växer, vuxna ska ha foder för vuxna osv. Köper man stora säckar med torrfoder blir det billigare och en eller två katter kostar inte mer än några hundralappar i mat per månad.

Ge INTE katten mjölk! De flest katter är faktiskt laktosintoleranta och blir lösa i magen utav mjölkprodukter. Det är en gammal myt att man ska ge katter mjölk/grädde, som inte stämmer.

En vanlig familjekatt ska man kastrera. Det minskar risken för cancer, katten blir lugnare och det blir inga kattungar. Man brukar kastrera katter ungefär runt 6 månaders ålder. Om man köper en vuxen katt på ett katthem så brukar de ha ordnat med kastrationen redan, mycket smidigt!

Om man får ordna med kastrering själv så ska man vara noga med att ID-märka sin katt samtidigt som den kastreras, även om den bara är inne. För OM den rymmer, råkar ta sig ut eller så, så finns tatueringen i örat som kan visa vart katten hör hemma. Numret som tatueras i örat förs nämnligen in ett register hos Kennelförbundet, tillsammans med ert namn och adress, man får betala en engångssumma på 125 kr tror jag, men då kan en person som hittar din katt på gatan läsa numret i örat, söka på datorn och få upp ditt tfn-nr! Det borde alla katter ha tycker jag!

Sedan ska katter vaccineras emot kattsnuva och kattpest. Det görs ca en gång om året. Även innekatter behöver vaccineras, man kan dra med smitta in via skorna tex.

Det är kanon att ha sin katt försäkrad! En grundförsäkring som täcker veterinärkostnader kostar runt 600 kr per år, alltså inte mer än 50 kr i månaden! Då vet man att om katten får urinsten, eller blir sjuk eller vad som helst så har man råd att betala. Tex så kan en operation för urinsten kosta uppåt 10 000 kr, dyrt om man inte hade försäkring.

Jag vill också varmt rekommendera er att köpa katt ifrån ett katthem!

De kan hjälpa er med råd, tips och dyker det upp frågor efter ni köpt katt så kan ni alltid ringa till dem och fråga. De är duktiga på katt och kan hjälpa er hitta rätt katt just för er. För det ska ju bli rätt hem för katten och rätt katt för er.
Om ni köper kattunge tycker jag att ni ska överväga två katter, åtminstone om ni inte är hemma väldigt mycket. Det är inte roligt att flytta ifrån mamma och kanske massa syskon vid 12 veckors ålder (som de måste ha fyllt när de flyttar! enligt lag) för att sitta ensam i lägenhet/hus hela dagen. Då är det bättre att ta en vuxen katt som visat att den inte måste ha kattkompisar. Det brukar personalen på ett katthem veta, de känner sina katter.

Det är alltid svårast att hitta hem till de vuxna katterna, men jag tycker att de är mysigare! De är liksom färdiga i sin personlighet, man vet vad man får. En kattunge kan växa upp till vad som helst, tex en katt som inte alls vill gosa eller vara i knäet.

När det gäller leksaker så tycker jag att de flesta katter verkar älska pälsmöss och leksaker som innehåller kattmynta :d Annars funkar en ihopskrynklad pappersbit som man knyter ett snöre runt och springer fram och tillbaka med, katter är inte så kräsna. Jag har också köpt en bra leksak på maxi för 12 spänn, en lång plastpinne som det sitter fast en bunt "påskfjädrar" längst ut på, den ääälskar katterna mina hihi. Man får prova sig fram vad ens egna katt gillar!

Det viktigaste är ändå massor med kärlek och något säger mig att det finns redan på plats. Stort lycka till! Åk gärna och bara hälsa på vid ett katthem och känn efter om det passar er. Det finns ju alltid katter på blocket, hos bönder och bekanta, men katthemmen gör ett bamsejobb för alla oönskade, hemlösa, övergivna eller vanvårdade katter i vårt land, dem ska man stötta tycker jag.

Å du? Det är helt underbart med katter!
Min ena tös gick just upp och la sig här på min mage och spinner högt.
Mys :love:

Tack för alla tips! Skriv gärna flera!

Vi bor i en lägenhet inne i stan så inne katt är en självklarhet. Jag ser dagligen katter ute runt i området och jag skulle inte vilja att min katt sprang bort eller blev påkörd!
En fråga till bara, kan man gå ut på "promenader" med sin innekatt? Uppskattar dom det eller "glömmer" dom det direkt?

Jag har kollat med ett ganska stort katthem här i närheten men dom skulle ha så otroligt mycket för sin katt! Dom ville ha ett "standardpris" för sin katt + det katten hade kostat dom sedan den kom dit. Sen skulle man vara hemma x antal timmar om dagen och så skulle dom kunna skicka dit någon oanmäld för att titta till katten för att kunna kolla till den och kunna ta med sig den tillbaka om man inte skötte den ordentligt.
Visst, det är ju jätte bra att dom vill kolla upp katten efteråt och dom måste ju faktiskt ha pengar för att kunna gå runt men jag känner att jag vill inte ha den pressen på mig att se till att min katt har det så bra som möjligt bara för att annars tar dom katten ifrån mig.
Nu menar jag ju absolut inte att jag bara skulle ta hand om katten för det (annars skulle jag ju inte ha startat den här tråden) men det känndes ändå lite olustigt.

Du "här ovanför" skrev att man hälst skulle ha två katter. Jag har hört att det spelar ingen roll om man har en, två eller tre katter för dom är inte "flockdjur" och är inte beroende av varandra. Är det sant/falskt?

Vist kan du gå ut med din katt i koppel om du tränar den att ha sele bara. Det är lite olika på katter också hur de trivs med att vara ute i koppel, men prova dig fram. Har du en innätad balkong så får katten ett "ute liv" när den vill också.

Att ha en eller fler katter ihop är också olika på individerna. Endel katter passar inte ihop helt enkelt och andra har jätte mycket glädje av varandra. Man kan säga så här, att är katten mycket ensam om dagarna så vist har de mycket roligare om en annan katt till finns i hemmet.

Tips, du kan kolla på vuxen raskatt från en uppfödare också. De vill ibland omplacera någon katt som inte längre passar med de andra katterna eller något sånt. Då får du en vuxen "klar" katt också och en kunnig person som finns bakom dig hela tiden.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
393
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
755
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 703
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 385
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30