ankic

Trådstartare
Ponnyn våran är ganska "grön" i hoppning .
Han har inga problem med höjderna ,men då han hoppar av så har han mycket tyngt på frambenen,bogarna ( hoppas ni förstår)
Så just innan hindret så får man dra upp huvudet på honom , vad kan man göra för att få honom att inte lägga all tyngd fram ?
Martingal är väll för hästar som drar upp huvudet ,eller ?
Finns det ngt för hästar som man vill att ska höja huvudet?

Även tips för att vänja honom vid läskiga hinder önskas , min dotter har bara hoppat på klubbtävlingar ännu med honom . Han vägrar ut sig på de "läskiga " hindrerna ,oftas plank .
Nu i helgen så vägrade han ut sig på ett lila/rosa plank med hjärtan på , nästa klass så hoppade han det ,men vägrade ut sig på en maxad oxer . Så vi är ändå nöjd med honom , det enda vi kan göra är ju att ge honom erfarenhet genom att ställa upp på tävlingar på lägre nivå . det är inte så ofta det anordnas sådana tävlingar eller träningar här .Så jag tänkte bygga lite egna plank

Sv: Tips

Jag vet en tjej som har en ponny som typ hänger med huvudet,han blr framtung.Hon fick tips om ett bett som får han att hålla upp huvudet bättre.Hon säger att det blivit skillnad.Men tyvär så vet jag inte vad bettet heter.På tal om titt hinder,vi tränar på det lie då och då när vi har hopplektioner.Vi har pappfigurer från biograf reklam, (tecknade figurer) som hinder infångare,vi använder grindar,vågplank,vattenmattor m.m vid hoppträningar.Vår ponny var helt grön i tävlings sammanhang då vi tävlade i oktober för första gången,vi har nu tävlat 3 gånger i år.Och hon blev 2:a i en L:c klass på 3:e tävlingen och det pga av att många stannde på vissa hinder.Hon är nog inte så tittig i sig,men hon hoppar iallafall även om hon tittar lite.Men min dotter som rider har tävlat under några år och är inte nervös av sig,och det är ju en stor del att ryttaren inte är nervös el rädd själv.Hon debuterade i L:B regionalt förra helgen och där var det lite tittiga hinder, hon tänkte stanna men det tyckte ju inte dottern så då hoppade hon .Hon fick ett pet i grunden,men det såg så bra ut.Hur mycket har din dotter tävlat förrut? är hon med på hoppträningar för instruktör? för i såna fall kan man ju be om att få träna på titthinder.Men som förälder så får man kisa när dom hoppar,ifall det blir ett stopp...Vår ponny är en lite racerponny,så jag brukar kisa ifall det går för fort...men lycka till med ponnyn och träna på titthinder varje vecka så kommer det att gå fint fint på tävlingar.....Lycka till

Sv: Tips

Bygga eget låter ambitiöst och väldigt bra. (Önskar man hade den tiden och lusten...) Sen är det bara att övaövaöva. Skutta över en planka på 30 cm kan man göra varje dag, som avlutning på en uteritt eller under ett dressyrpass. Så om du bygger lågt till vardags kommer ponnyn vänja sig och den lär iaf stanna färre gånger än om det vore högre. Tänk att det ska vara VÄLDIGT enkelt.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 607
Senast: MimmiNO
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 951
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 823
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka