Tips vid rengöring av skap!

Sv: Tips vid rengöring av skap!

KL

Förlåt en dum fråga och lite trådstöld, men hur ser man att man behöver göra rent det? Och hur ofta bör man göra det?

Man får kolla efter helt enkelt. Tar man det lugnt och försiktigt och inte tar det lite i taget så brukar det gå bra. Är ju förstås olika såklart.
Det som finns vid urinröret brukar jag kika nån gång i månaden, det finns många små fickor som det bildas i. Min häst brukar ha typ 2-6 små klumpar.

Ett tips är definitivt att köpa plasthandskar eftersom det inte luktar nybakta bullar precis.

Korven, tyvärr berättade jag det.... men tänkte först bara säga "Hej, jag behöver glidslem till en rätt så stooor ***" Men Korven och Elanor, i höstas var jag på ett annat apotek och härjade högt om "Kolla Masken"... det var nästan roligare för expediterna där blev sura... fniss.
Kommer inte ihåg vad det kostade, har precis fått lön och betalade med kort "oslagbar", men dom hade det i en låda gömt så man var lixom tvungen att fråga efter det, så planera in nått kul, inte varje dag man får den äran lixom

Korven, tyvärr berättade jag det.... men tänkte först bara säga "Hej, jag behöver glidslem till en rätt så stooor ***" Men Korven och Elanor, i höstas var jag på ett annat apotek och härjade högt om "Kolla Masken"... det var nästan roligare för expediterna där blev sura... fniss.
Kommer inte ihåg vad det kostade, har precis fått lön och betalade med kort "oslagbar", men dom hade det i en låda gömt så man var lixom tvungen att fråga efter det, så planera in nått kul, inte varje dag man får den äran lixom:banana:

*kl*

Vad jobbigt att ha sådant problem, lille häst, förstår inte sitt bästa..

Alltså, jag måste bara fråga, nu när vi har killhästägare på tråden.. ;)

Mina 3 valacker har alltid sina helt ute när dom står och vilar i hagen.. Jag kan inte minnas att jag sett några andra hästar som har så tidigare i mitt hästliv, inte så ofta.

Då har jag ändå jobbat på ridskola, i tävlingsstall osv så jag har ju träffat på en hel del hästar.

Det ser lite fånigt ut, där dom står alla 3 med hela härligheten hängandes ute, som om dom luftar.. :angel:

Är det vanligare än jag trott?
Hur gör era?

hej
citron resar njurarna, det är njurarna han har problem med, jag har två hästar som har det problemet, sen ska han inte ha några söta saker som tex betffor han ska bara stå på havre om det ska vara helt rätt. jag har haft ute en kille som håller på med natur preparat och han hade något för njurarna som jag har get mina hästar och dom har blivit helt bra .sen får man tvätta dom med vatten och grön såpa, men det brukar gå ganska bra. men jag tycker att du ska ge han en spruta så du får tvätta av det mesta först för att han har nog väldigt ont.
lycka till mvh pillan

Mina hingstar gör det, men valackerna gör det inte så ofta. Var glad för det! Det är ju jättebra, för då renar dom ju bättre själva!

hej
citron resar njurarna, det är njurarna han har problem med, jag har två hästar som har det problemet, sen ska han inte ha några söta saker som tex betffor han ska bara stå på havre om det ska vara helt rätt. jag har haft ute en kille som håller på med natur preparat och han hade något för njurarna som jag har get mina hästar och dom har blivit helt bra .sen får man tvätta dom med vatten och grön såpa, men det brukar gå ganska bra. men jag tycker att du ska ge han en spruta så du får tvätta av det mesta först för att han har nog väldigt ont.
lycka till mvh pillan

Inlägget är nog inte till mig, men ni som känner er träffade kan ta åt er upplysningen.

MIn pålle har ätit betfor hela sitt liv och nästan aldrig havre och han har inga problem vad jag sett, ännu.

Ett tips är definitivt att köpa plasthandskar eftersom det inte luktar nybakta bullar precis.[/QUOTE]

:rofl: :rofl: :rofl:

Ska prata med vetten om detta. Kan ju se om han blir bättre först bara av rengöringen och penicillinet. Kan ju hända att eventuella stenar kan kissas ut när kortisonet tar bort svullnaden. Äppelcidervinäger inhandlas idag och hälls i hans vattenhink ikväll! Han har allmänt druchit dåligt hela vintern så jag ska försöka få honom att dricka mer. Ska även ge ljummet vatten på nätterna ett tag tror jag.

Vi har gett våra ljummet vatten hela vintern och det gör ju oftast att dom dricker mer. Du kan ju oxå prova att slå betfor i vattnet, då dricker som oxå mer (oftast). Du skrev att du skulle ha i äppelcidervinäger,- vad har det för verkan? Nyfiken!

Äppelcidervinäger verkar utrensande! Och så tycker dom att det är gott och dricker då mer av vattnet!

Det som har funkat på vår vallack är att hålla kort svans då dom slår in skit i skapet .
Sen tar vi en 2liters colaflaska med lagom varm vatten , olja o lite jod i .
Plasera flasköppningen precis i ingången o Tryck Till !!!
Då sprutas det upp en bit .
Detta har funkat utmärkt o vid alla tvättar så kör vi oxå upp vattenslangen .

kl*
Min pålle är värst på att skita ner skapet, vet inte hur men ibland hittar jag halm i skapet. Funderar på hur han ligger och sover.
Han ligger och sover varje natt vilket jag har hört gör att det lättare blir skitigt. Sen luftar han aldrig snoppen heller.
Gör rent en gång i veckan, tvättar alla väck och kollar om det har blivit någon "nöt". Använder baby tvättlappar, ljummet vatten och sen massa diskmedel till mina händer efter tvätten. Den där lukten fäster sig som en igel.
För att få ner den så brukar jag killa honom vid naveln.

Skogstroll: Hoppas att din pålle blir bra!

Tack! :) Han är pigg, glad, äter, dricker osv..men jag ser honom inte kissa. Svullnaden vill inte ge sig. Det är lite bättre, men inte tillräckligt. Ska ringa vet idag. Ger sista penicillinet idag men tror faktiskt han behöver fler dagar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka