Tips till varblodsträning

V

Vickiiiz

Jag rider en 5 årig varblodsvalck som jag tänkt börja träna dressyr med på allvar. Han har aldrig gått på trav, men har ganska slängig, obalanserad och obekväm trav, mest i padocken (på raksträcka går det bättre). Galoppen är dock ganska bra, och han kan gå hyfsat kort där.
Jag vill gärna ha massor med tips om hur jag ska träna upp hans trav så han kan trava kort på böjt spår och hur han kan få muskler.
Ett annat problem är att han inte riktigt vill gå i form. Tar jag och lirkar för mycket med tyglarna kör han fram och ner huvudet och gapar. Jag tror inte det är munnen, för han gör likadant om jag rider i grimma eller sidepull.
Jag skulle bli jätteglad om ni kan hjälpa mej lite! Har ni några andra bra tips om hans dressyrutbildning, så kom med dom med!

Sv: Tips till varblodsträning

Eftersom en travare är avlad för att springa fort har den en himla massa skjutkraft och ingen bärkraft. Det gäller alltså att få den att bära (enkelt sagt få in bakbenen under kroppen).
Strunta helt i traven och bara skritta till att börja med. Skritta fem steg, gör en halt, skritta åtta steg, gör halt, skritta tre steg och gör halt osv. När hästen börjat lyssna på dej och detta fungerar med små hjälper kan du börja med stora volter, fortfarande i skritt. Rid även öppna och sluta (några steg åt gången) längs med långsidorna.
Detta fungerade bra för min egen häst, och jag skrittade i nästan ett år innan jag började trava. Då hade traven en helt annan kvalité än tidigare och hon orkade bära sig själv.
När du rider ut kan du både trava och galoppera för att få hästen i kondition, övningarna ovan gäller när du rider på ridbanan.
Och vad gäller att gå i form, så kommer formen i takt med att hästen orkar bära sig.

Immer

Jag håller med Immer, ta tag i skritten först. Om hästen inte orkar bära sig i skritten så går det ännu mindre i traven...

Bara en parentes, inte för att vara dum, för min stavning brukar inte heller vara lysande, men VARFÖR skriver så många

"Varblod" ????

Varför glömmer så många M:et????

Låter ju så...läskigt..:crazy:

Håller med... låter ohyggligt otäckt...
Men kan ju bero på att man inte säger varMblod utan mer lite slarvigt varrblod... typ... som egentligen och igentligen ungefär.

Sen en följdfråga till urspungsfrågan...

Om hästen bär redan, dvs fått in bakbenen under sig, men inte fortplantar rörelsen vidare till ryggen, finns det någon som har några förslag till hur man kommer till rätta med det?
Det är som om hon tappar ryggen ibland, och inte orkar hålla ihop längre, och då känns det som om hon blir väldigt hög bak och går i nerförsbacke och jag nästan tippar framåt...

CarolaLind skrev:
Bara en parentes, inte för att vara dum, för min stavning brukar inte heller vara lysande, men VARFÖR skriver så många

"Varblod" ????

Varför glömmer så många M:et????

Låter ju så...läskigt..:crazy:

Typ blodförgiftning fast bra mycket värre... Huga!!!
:eek: :eek: :eek:

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 128
Senast: Anna-Bella
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 927
Senast: _Taggis_
·
Ridning Hej! Men ridtravare har svårt att gå ned för nedförsbackar, han vill gärna trava nedför och är det extra brant så drar han ned huvudet...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama