Tips till människa med tävlingsnerver??

Tamina

Trådstartare
Hej hej! ni får ha överseende om tråden ligger fel osv, detta e min första :D

jag har nu sadlat om från wester/skogsridning till dressyr! (bästa valet nånsin!!)

har ingen egen häst, jag är medryttare på ett svenskt halvblod som jag nu kanske ska börja tävla till våren!! ( :love: :D )
nu e det så att jag har riktigt dåliga tälingsnerver! skule vara tacksam om ni kunde dela med er av några tips om hur man lungar ner sig innan tävling och får tillbaks fokusen :D

Sv: Tips till människa med tävlingsnerver??

Rutin gör väldigt mycket, men den får man givetvis inte på en gång.:D

Något som kan lätta nerverna något är att man har ordentlig koll på saker och ting. Alla papper, utrustning och liknande så man inte behöver bekymra sig om ifall man glömt sadelgjorden hemma eller inte;)

Väl förberedd helt enkel.
Andas ordentligt
Komma ihåg att det är KUL!
Försöka äta så ordentligt som nerverna tillåter

Lycka till!

Jag tror att de flesta som precis ska börja tävla tar tävlandet på alldeles för stort allvar. Man får försöka intala sig själv att alla är nybörjare nångång och man kan inte vara bäst redan från början.
Försök att lista ut vad det är som gör dig nervös. Är det att andra ska titta på? Att glömma banan? Att hästen inte ska sköta sig? Att glömma saker?
Kolla om någon som är mer tävlingsvan kan följa med och guida dig igenom förberedelserna innan du ska in på banan. Brukar alltid underlätta för nerverna om man är osäker. :)

Tack så mycket, bra tips! :)
det där med att man tar det på förstort allvar stämmer nog väldigt bra, känns som om jag ska börja Grand Prix istället för klubb/lokal ^^

Ta med dig en lugn kompis och ge denne i uppgift att hålla reda på allt runt omkring - sekreteriat, starttid, hitta toaletten m m så att du bara behöver koncentrera dig på att rida, i alla fall första gångerna.

Tack, det ska jag tänka på nästa gång:rofl:

(Om du klickar på namnet på den du vill svara så kommer svaret till rätt person;) )

Se till att ha en BRA tidsplanering så att du inte behöver stressa!
Lycka Till! :laugh:

För mig hjälper det alltid att göra riskanalyser när jag är nervös. Vad är det värsta som kan hända på en dressyrtävling (förutom att man ramlar av och skadar sig då)? Jo att hästen går dåligt, att den hoppar över dressyrstaketet, att man rider dåligt. Typ. Och ingen av dem är någon katastrof.

Så tänker jag och det hjälper mig.

Mitt tips är att förbereda dig ordentligt genom att rida igenom programmet många, många gånger. Då är det lättare att korrigera hästens och ens egen missar och då känner iallafall jag mig mindre nervös. Man har lite mer koll på situationen helt enkelt!

Jag brukar rida igenom programmet minst en gång varje dag ca 1 vecka innan tävling, men det beror ju helt på hur ofta du rider hästen på banan.

Lycka till! :D

Åk och kika på någon tävling innan så du ser lite hur det går till, kika på dom som rider och efter ett tag så ser du att det är inte en grand prix klass ;) Det finns alltid någon som rider fel väg, får fel galopp alt inte får galopp alls osv. Se också vad som händer då..... inget. Inte någon bryr sig om det ekipaget mer än man kanske tycker lite synd om någon. Speciellt så är det inget som man kommer ihåg vem det var efteråt.

Sen när du anmält till tävling så om det är möjligt åk dit innan och reka läget, se hur det ser ut där du ska parkera, hur ridbanan ser ut osv. (lugnande inte minst att veta att man hittar dit överhuvudtaget)

I början när jag red så ville jag inte titta på några andra innan mig, det ökade bara pressen på mig. Bara fokusera på dig själv. Du tävlar mot dig själv, mot dina tidigare resultat, inte mot de andra!
Som min tränare sa: "Nu åker ni iväg och tränar på att tävla, inte för att vinna" Det är faktiskt så, man måste träna på att tävla innan man kan åka iväg och tävla (för att vinna) :laugh:

Liknande trådar

Utrustning Hej allihopa! Jag letar efter en ny kavaj eftersom jag snällt får inse att den jag har inte passar mig :banghead: idag har jag varit...
Svar
1
· Visningar
2 159
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag letar nu efter ridstövlar och behöver hjälp! :) Det lutar mot ett par bruna men har inte riktigt bestämt mig än. Jag ska både...
Svar
2
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·
Utrustning Min 11-åriga dotter ska vara med och tävla dressyr i klubblaget under våren och hon vill så klart ha en kavaj. Eftersom det här med...
Svar
10
· Visningar
1 583
Senast: tara
·
Dressyr hej! Är en tjej på 14 år som tävlar på lätt c-lätt b nivå i dressyr på min d-ponny. Tränar även vissa delar ur lätt A1, så har vi tur...
Svar
5
· Visningar
2 224
Senast: Emma2000
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka