Tips till en stjärnkikare...

M

momeli86

Min häst är lite av en stjärnkikare. När vi rider dressyr och jag får honom i rätt form så går det en liten stund och sedan slänger han upp huvudet. Han tar sedan ner huvudet igen och håller det nere en stund för att sedan slänga upp huvudet igen. Jag är mjuk i handen och arbetar han bakifrån men hur får jag han stadigare fram.
Har ni några tips??:confused:

Sv: Tips till en stjärnkikare...

Låter som en smärtreaktion...har du möjlighet att låta någon annan titta när hästen slår upp huvudet? Sker det t.ex. alltid när hästen sätter i en viss hov, eller i en viss böjning etc...Sadelproblem, kanske?...eller ett munproblem. Ta hjälp av någon som är duktig;)

Det kan röra sig om att hästen inte orkar gå i form så länge utan behöver sträcka på sig och vila tex sina ryggmuskler.

momeli86 skrev:
Min häst är lite av en stjärnkikare. När vi rider dressyr och jag får honom i rätt form så går det en liten stund och sedan slänger han upp huvudet. Han tar sedan ner huvudet igen och håller det nere en stund för att sedan slänga upp huvudet igen. Jag är mjuk i handen och arbetar han bakifrån men hur får jag han stadigare fram.
Har ni några tips??:confused:

Kolla upp i munnen, kan ju vara någon tand som ligger tokigt. Fel sadel, bettet fel anpassat ja det finns mängder av saker. Men åk till djurtandläkaren i Söderköping. Där kan du säkert få svar. Det är en bra investering! Lycka till!

Uteslut smärta först och främst. I övrigt handlar det om bjudningen till bettet. Är du "mjuk" så du inte vågar använda handen, eller har du kontakt med hästens mun och kan påverka hästen med tygelhjälperna?

När hästen går med eftergift och du sitter mjuk i handen, vad händer om du för fram handen ett par cm? Följer hästen med framåt, går den kvar som innan eller kastar den upp huvudet? Om hästen följer med framåt så har ni bra kontakt med varandra, de övriga visar att hästen inte är framme på bettet.

Jag vet att detta sätt att korrigera stjärnkikare på inte föredras av alla, men ibland är det så att även om tänder, rygg och allt annat på hela hästen är okej, eller att veterinären och tandläkaren och massören och sadelutprovaren och så vidare inte hittar några fel, så fortsätter ovanan.

En vän hade en liknande häst(hon rider högre dressyr) och man kom fram till att hästen hos tidigare ägare hade haft tandproblem och fått ovanan därifrån, sedan när tänderna var fixade, satt beteendet kvar. Han reagerade med höjt huvud på ingenting. Hästen var ioförsig ganska extrem och slog till ryttaren i ansiktet med sitt huvud.

Hursomhelst, till saken, en gramantygel håller nere huvudet, och likadant fungerar ju en martingal. Dessa är ju ingen bra lösning i längden, men de kan få en häst tillbaka på rätt spår igen.

en chambon visade vägen för min travare som nu har tagit ner sitt huvud och jobbar med det på rätt plats. Den fyller ingen funktion längre så jag har kunnat plocka bort den.

Har en sådan häst, hon hade tandproblem hos tidigare ryttare, nu åtgärdat. Har undersökt och testat allt på henne, men hon tänker inte gå i form. Är riden utav två landslagsryttare som även de konstaterar att det inte finns mycket att göra. Men om det är till någon tröst för dig som hade denna häst, så vet jag hästar som placerat sig i grand prix utan att nånsin gå i form. Så de kan ju vara användbara trots att dressyrkvaliteterna är begränsade...
Min pålle gör ju allt man ber om, utom att kröka på nacken...

Gör hästen likadant när du tömkör eller linar?

Han har haft både tandproblem och sadelproblem men det skall båda vara fixat nu.
Var hos en kiropraktor för en månad sen som rakställde han helt. Så det borde inte vara pga smärta.
Men det kan ju vara något mer som jag inte vet om.

Jag får aldrig till det där riktiga suget på bettet utan jag jobbar ner honom sedan slänger han upp huvudet och jag får liksom börja om...:confused:

Det kan ju vara så att det är en rädsla som sitter kvar. Mycket tålamod och en superstadig hand krävs. Jättesvårt att beskriva i text, men det är såna hästar jag gärna jobbar och tycker är jätteroligt för det blir så stor skillnad när det går upp ett ljus för dem :idea: :D

Prova att rida med martingal och knäpp nosgrimman igenom ringarna på martingalen. Jag fick det tipset av min tränare och efter 2 veckor var det mycket bättre. Då kunde jag använda graman i stället. Efter 1 vecka med graman så var problemet med stjärnkikaren borta. Jag tycker att det är jobbigt att rida med graman så jag rider på kandar när jag tränar numera. Det trivs min häst med och är mycket lugnare. Du får prova dig fram tills du hittar en metod som funkar för er. Lycka till!

Hälsningar,
Anette

Tack för alla jättebra svar och tips.
Han har blivit bättre nu än han var förut. Troligtvis var han lite öm efter hans gamla sadel.
Vill gärna dra upp huvudet ibland nu också men inte alls som förut.
Han har börjat kännas mer avslappnad nu.:banana:

Det behöver ju inte enbart inenbära att det är fel på sadel och bett. min pålle som är av rasen american saddlebred har huvudet högt. iallfall i början när jag köpte henen för 2 ½ år sedan. men vi tränade bort det och fick henen att gå avslappnat med huvudet och halsen neråt i stälelt för uppåt. nu är det en enorm skillnad då hon verkligen går avslappnat med huvudet nere. kanske du behöver få din häst att slappna av lite. vi rider på i jättefin dressyr nu och det är itne alls som när jag löpte henne...lycka till

Tappsveden skrev:
Det behöver ju inte enbart inenbära att det är fel på sadel och bett. min pålle som är av rasen american saddlebred har huvudet högt. iallfall i början när jag köpte henen för 2 ½ år sedan. men vi tränade bort det och fick henen att gå avslappnat med huvudet och halsen neråt i stälelt för uppåt. nu är det en enorm skillnad då hon verkligen går avslappnat med huvudet nere. kanske du behöver få din häst att slappna av lite. vi rider på i jättefin dressyr nu och det är itne alls som när jag löpte henne...lycka till

Jag har också fått "träna" bort det.

Varför min häst körde upp huvudet berodde lika mkt på bristande ork, som att han... är just saddlebred (å gelderlander) Nu är han mer avslappnad och kommer fortare till "arbete" och går inte lika gärna med huvudet i det blå.

Men så fick jag hjälp också :angel:

Rider en d-ponny med samma problem. Hon går jättebra och har stöd, sedan slänger hon bara upp huvudet, och det tar en bra stund innan hon söker sig nedåt igen.

Hon är känslig i munnen och kan inte ha mkt stöd alls, men lite och det får man fram genom att göra detta

*Rida fram länge, hon kommer inte igång förräns efter ca 20-30 min. (HELT långa tyglar i både skritt trav och galopp)

*Vara noga med stilla hand

*Inte norpa på innertygel, ha ett stabilt stöd på ytter

*Driva, driva driva! =) Hon pinnar på, men glömmer man att driva börjar hon kasta upp huvudet, driver man gör hon det ej.

*Eftergifter mycket och ofta

:rofl:

Inspänningstyglar!

Då kan hästen ta ett mjukt stadigt stöd, de bara finns där utan att släppa efter eller gå bakåt, helt perfekt för hästar som drar upp huvudet.

Pansi skrev:
Inspänningstyglar!

Då kan hästen ta ett mjukt stadigt stöd, de bara finns där utan att släppa efter eller gå bakåt, helt perfekt för hästar som drar upp huvudet.

Och det löser problemet hur? Tar du av inspänningen så drar ju hästen upp huvudet igen. Och hur ska ryttaren lära sig när den gör rätt med hand och skänkel om inspänningen finns där och "bromsar" reaktionerna mot felen ryttaren gör?

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 395
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
458
Senast: Mrs Chippy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama