farin
Trådstartare
Min äldre dam, 20 år i år, håller inte hull på samma sätt som tidigare år och inte heller lika bra som de andra här hemma. Behöver tips om hur jag ska komplettera hennes foder för att hon helst ska öka på lite igen, men i varje fall inte tappa mer.
Analys på hösi,
ts 68. MJ 9, gSRP 49
Får i dag fri tillgång på hösi, vilket innebär att hon äter minst 16 kg/dygn, kan bli upp mot 20 kg vissa dagar.
Får även 2 kg Krafft grund (MJ 11, gSRP 80)
och ca 0,5 kg torr Betfor (uppblött då såklart... 11,2/50)
gSRP/MJ kvot landar på 5,65.
Ca/p kvot 1,24.
Den skulle jag lätt kunna höja med Miner Blå. Frågan är om Mg överskott är skadligt, för det blir det i så fall?
Har tidigare fått havre, men det kunde hon inte tillgodogöra sig alls, föll ut väldigt snabbt på det. Krafften har fungerat fram till denna vinter.
Tänderna kollas regelbundet, senast strax före jul.
Kontrolleras med träckprov årligen, har inte haft nånting så länge vi haft henne (4 år).
Tacksam för svar som ger mig nya infallsvinklar
Analys på hösi,
ts 68. MJ 9, gSRP 49
Får i dag fri tillgång på hösi, vilket innebär att hon äter minst 16 kg/dygn, kan bli upp mot 20 kg vissa dagar.
Får även 2 kg Krafft grund (MJ 11, gSRP 80)
och ca 0,5 kg torr Betfor (uppblött då såklart... 11,2/50)
gSRP/MJ kvot landar på 5,65.
Ca/p kvot 1,24.
Den skulle jag lätt kunna höja med Miner Blå. Frågan är om Mg överskott är skadligt, för det blir det i så fall?
Har tidigare fått havre, men det kunde hon inte tillgodogöra sig alls, föll ut väldigt snabbt på det. Krafften har fungerat fram till denna vinter.
Tänderna kollas regelbundet, senast strax före jul.
Kontrolleras med träckprov årligen, har inte haft nånting så länge vi haft henne (4 år).
Tacksam för svar som ger mig nya infallsvinklar