Tips till äldre häst?

farin

Trådstartare
Min äldre dam, 20 år i år, håller inte hull på samma sätt som tidigare år och inte heller lika bra som de andra här hemma. Behöver tips om hur jag ska komplettera hennes foder för att hon helst ska öka på lite igen, men i varje fall inte tappa mer.

Analys på hösi,
ts 68. MJ 9, gSRP 49

Får i dag fri tillgång på hösi, vilket innebär att hon äter minst 16 kg/dygn, kan bli upp mot 20 kg vissa dagar.

Får även 2 kg Krafft grund (MJ 11, gSRP 80)
och ca 0,5 kg torr Betfor (uppblött då såklart... 11,2/50)

gSRP/MJ kvot landar på 5,65.
Ca/p kvot 1,24.
Den skulle jag lätt kunna höja med Miner Blå. Frågan är om Mg överskott är skadligt, för det blir det i så fall?

Har tidigare fått havre, men det kunde hon inte tillgodogöra sig alls, föll ut väldigt snabbt på det. Krafften har fungerat fram till denna vinter.
Tänderna kollas regelbundet, senast strax före jul.
Kontrolleras med träckprov årligen, har inte haft nånting så länge vi haft henne (4 år).

Tacksam för svar som ger mig nya infallsvinklar :bow:
 
Sv: Tips till äldre häst?

jag hade gett den några kilo lucern å byt från kraft grund till kraft grov. gamla hästar behöver så mkt mer å de kan slå om från extremt lättfödd tll extremtsvår född på bara 1 dag.. mvh mia som för bara ett tag sen tog bort sin 29 åriga arab. han åt 7 kg lucern, 2 kg kraft grov å fri tillgång på hösilage.

Han nu även en 25 årig travare å hon e fortfarande relativt lätt å hålla hull. Hon får fri tillgång på super hösilage å sn får hon 1 kg fibergi om dagen.. så fort hon börjar falla ur så ger jag lucern.
 
Sv: Tips till äldre häst?

Jag skulle också slängt på lite lusern. Helst uppblött pellets som är lätt att få i sig.

Sen när hätsen blir ännu äldre föredrar jag klippt blött ensilage som är lätt att tugga.
Även om tänderna är fina så blir det lätt lite jobbigt för hästarna sådär på äldre dar :)
Har märkt det på vår 25åring, hon är inte alls lika glupsk som hon var för 10 år sen.
 
Sv: Tips till äldre häst?

Jag har ett par hästar i samma ålder eller äldre och om man ska titta på kvoter så är min erfarenhet att den du har är alldeles för låg för äldre hästar. Mina ligger på minst 7 och en del ligger över 10 för att hålla hullet och må bra.

Den som är värst att fodra av mina får för utom fri tillgång på grovfoder med kvor 7 betfor (har en vägt) 2,5 kg Hippo Alfa och 2 kg lusern + mineraler. På det håller han sig mycket bra i vinter.
 
Sv: Tips till äldre häst?

Som de övriga så hade jag bytt från grund till groov o lagt på lusern.
Eller så hade jag bytt grund till Hippo Grow Alfa.
Min gamling är bara 19år men han behöver mer protein o ligger på minst 7 i kvot.
// Linda
 
Sv: Tips till äldre häst?

tar senaste och svarar alla

Tack för alla svar! :bow:

Jag var inne på att byta grund till grov 125 och det skulle med samma mängd som i dag ge en kvot på 6,24. Men med tanke på era svar så är ju också det antagligen för lite.
Rehab har ju en lägre proteinkvot än grov 125, så det känns inte som ngt alternativ.

Hippo Grow Alfa?
Var säljs det? Är det pelleterat eller fling-foder? Värden?

Var kan jag hitta värdena på lucern? Undviker gärna mer pelleterat foder om det går, men varför skulle pelleterat lucern vara bättre än hackat?

Vill gärna räkna och ha lite koll innan jag ändrar om för mycket :)
 
Senast ändrad:
Sv: Tips till äldre häst?

Pelleterad lusern är lätt o snabbt att få i sig. När man har en häst som man försöker få i så mycket som möjligt så är det bättre o mindre skrymmande med pellets. Äldre hästar kan ha svårare för att tugga ordentligt o får då lättare i sig uppblöta lusernp.
Trots formen så räknar man ändå pelleterad lusern som grovfoder.

Hippo Grow Alfa hittar du i Hippos sortiment hos Svenska foder. Det är pellets men mindre än Krafft o innehåller en stor del lusern. 10MJ och 135g smbrp.

// Linda
 
Sv: Tips till äldre häst?

Tänkte passa på att fråga en grej också.
Min häst är 18 år, han är halvblod/travare och väldigt mager och omusklad. Jag har haft honom sen augusti, tjejen som hade honom innan mig tävlade hoppning med honom och jag kunde inte fatta Hur hon hade mage att hoppa en häst som var i så dålig kondition och så omusklad! Nu har han fått bättre kondition, men han är fortfarande väldigt omusklad, Helt insjunken vid halsen och rumpan. Det händer ingenting med hans muskler. Han lägger aldrig på sig eller fyller ut dom insjunkna ställena. Allt som händer, tycker jag, är att han blir lite bukig.

Han får 4 skopor helkorn (tror att det blir 2 L per skopa), 2 dl betfor, 15 kg hö, mineraler och b-vitamin per dag.

Jag tycker det är rätt mycket foder han får, men ändå fyller han inte ut och musklar på sig. Och hur kommer det sig att han bara blir bukig? :confused:
Vad borde jag ge honom för foder?
 
Sv: Tips till äldre häst?

Byt ut kornet mot lusern och kanske lite olja.
Eller ge några dl soja på kornet.

Sen vet jag inte hur mkt du motionerar hästen, men personligen skulle jag ta det lugnt tills hästen gått upp lite i vikt.
 
Sv: Tips till äldre häst?

Din häst får troligen alldels för lite protein i sin foderstat. Korn innehåller inte så mycket av den varan och om du inte har analys på höet så tippar jag på att även de har ett ganska dåligt värde. Plus att som skrivet innan har hästarna ökande krav på sitt foder när de börja bli till åren. Har då dessutom hästen varit/är i dåligt hull så krävs ännu mer.
Som Vita_N_6520 skriver är lusern bra att ge och det är ett skonsam foder. Nu vet jag inte hur tunn hästen är så det är möjligt att det krävs mycket mer än några kilo lusern för att få rätt på den.

Du skriver att du helkorn. Hur ger du hästen kornet? Hästar kan inte tillgodogöra sig helt korn om det inte är stöpt (legat i blöt i varmt vatten) eller krossat/malt. Så om du ger det helt och behandlat ger det absolut inget till hästen. Dessutom är korn inte det mest optimala fodret till häst. Säd är ingen naturlig föda för hästar och om man ska ge säd är havre bättre innehållsmässigt än korn.

Det finns bra färdig foder som kan fungera på äldre hästar och deras behov. Foder som Hippo Alfa Grow eller Krafft Grov 125. Soja är bra sätt att få upp proteinhalten men inte alla hästar mår bra av det och i större mängder kan det störa tarmfunktionen hos hästen. Med t ex potatisprotein har både högre proteinhalt och är skonsammare för hästen. Det ingår t ex i Krafft Protein som också kan vara ett alternativ till din häst. Men jag tror att det är det dyraste av de foder jag räknat upp. Sedan har de flesta fodertillverkare egna proteinrika foder så du kan ju fråga där du köper foder vad som finns.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 781
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Min gamle skrutt (halvblod på 24 år) testades för cushings och låg precis på gränsvärdet. Jag blev rekommenderad att tänka på...
2
Svar
21
· Visningar
5 422
Senast: Pudlan
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 803
Senast: Ladybug
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 622
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp