Tips sökes!

majola

Trådstartare
Vi har en ponny hemma som ni gärna kan få klura lite kring.

Det är en korsningsponny av ädlare modell (fullblod/arab/new forest), maxad d-ponny, väger ca 450 kg, 20 år gammal. Hon rids ca 5 dagar i veckan. Ingen proffsridning, men inte helt galet heller. Hon rids 2-3 dagar i ridhus, resten i skogen.

Hon äter idag:

6,5 kg hö
0,1 kg havre
0,18 kg betfor
50 g miner röd
20 g basic e (pulverform)
0,5-1 kg morötter

Det ger 58 MJ, 419 g smb rp, smb rp/MJ: 7,2, ca: 29 g, p: 18 g, mg: 9 g, ca/p: 1,6, ca/mg: 3,2

Det låter ju ganska bra, eller hur?

Hon har på denna foderstat blivit ganska slank, man kan känna revbenen tydligt (nästan för tydligt tycker jag). Men hon är ändå bukig och inte särskilt musklad. Travaren på 23 år som rids betydligt mindre har mer muskler.

Är det någon som vill gissa på vad det hela kan bero på? Här kan man se bilder på hur hon ser ut. Ursäkta den låga konstnärliga kvaliteten...
 
Det är svårt att veta om man inte vet värderna på erat hö, men ni kan ju pröva att ge henne olja (=energi/fett) Men tänk på att hon börjar bli gammal också... :smirk:
 
Det är en häst som börjar bli till åren, de är inte alltid så lätt att få dit muskler på, och vissa är bukiga hur idealisk foderstat de än har och hur väl de än är avmaskade etc.

Men är hon avmaskad förresten? (Inte för du ska maska nu, men det kan ju spela in).

Mår hon bra och är pigg annars och du tycker hullet är okej (blev inte klok på om du tyckte det var bra eller om hon var för tunn?) så skulle jag inte bekymra mig så mycket.

Såvida höanalysen stämmer (har du analyserat själv eller köpt analyserat?) och således foderstaten stämmer finns det ju inte så mycket där att klaga på.

Är det hö som är köpt analyserat skulle jag för säkerhets skull göra en kontrollanalys. Anser du hon är för tunn så öka på foderstaten.

Men som sagt, vissa äldre hästar ser kanonfina ut och musklar sig som när de var unga etc, andra gör det helt enkelt inte..
 
Höet värden:
8,3 MJ
61 g smb rp
2,9 g ca
2,5 g p
0,9 g mg

Tror du att hon bygger muskler av olja?
 
låter lite klurigtb det där, men kvoten mellan smälbart protein och energin är högre än vad som den vanligen ska liga på starx över 6 så den extra energin hon får borde ju lägga sig som fett så att hon lägger på sig lite gran och hon får ju bra med proteiner å bygga muskler av (har faktiskt lärt mig lite om fodder nu men man är ju inte dirket någon expert). har hon täcke på sig i hagen eller går hon utan, för om man har täcke på hästen så spar hästen en del energi eftersom att den slipper använda lika mycket energi till att väörma upp sig. sen kanske det hjälper att öka på beforn lite gran, det ska efter vad jag har hört hjälpa hästen att lägga på lite hull.
 
Förra hösten/vintern/våren åt min pålla ett hösilage med supervärden, och trots det så föll hon ur totalt! :(
Provade med att dra ner och lägga till men inget hände, hon bara fortsatte att gå ner... :crazy:

Det som blev vår vändning var att vi bytte stall! Hästen gick upp säkert 50 Kg första veckan :D !
Jag tror att hon helt enkelt inte trivdes...
 
Hon är avmaskad regelbundet, dock har vi inte gjort något träckprov.

Höet är analyserat av oss, dock en tidigare leverans, men bonden säger att det är samma skörd. Det är en granne till oss och han är i övrigt pålitlig, så jag litar på honom i detta fall också.

Hon har aldrig varit direkt krallig, men jag skulle ju gärna vilja ha lite mer muskler på henne. Jag funderade lite i riktning mot att hon kanske kunde tillgodogöra sig protein i kraftfoder bättre (det var ju något med tarmarna när de blir lite äldre - att de tillgodogör sig mat som bryts ner i tunntarmen bättre än den som bryts ner i grovtarmen?).

Hon är jättepigg att rida, blank i pälsen osv. Jag blir själv inte riktigt klar över vad jag tycker om hennes hull: hon är ju "tjock" = rund mage, men man känner revbenen utan problem. Jag vill hellre ha de gamla hästarna lite högt i hull, men är rädd för att hon ska bli giganstisk då.

Min tanke var i alla fall att ge henne något relativt lättsmält och proteinrikt kraftfoder (inte allra värsta kanske?), kanske ett halvt kilo eller så, och se hur hon förändrar sig på en månad eller något. Vad tror du om det?
 
Ja, det trodde jag också, därför ville jag gärna att Linuzzi skulle förklara lite närmare. Möjligen kunde det ju fungera om hon får för lite MJ i foderstaten och därför behöver allt protein till sin förbränning?
 
Hon har täcke på sig i hagen. Hon fryser ganska lätt (sätter just ingen vinterpäls) så vi har rätt noga koll på henne. Det är främst mer muskler jag vill ha, och kanske en liten aning mer hull.
 
hon fick i sig 45o g smälbara proteiner var det va, hur mycket väger hon nu egentligen?
 
Hon står på mina föräldrars (det är mammas häst) gård, så att byta stall är liksom inget alternativ... Fyra hästar, rejäl hage, ute 12 timmar om dygnet på vintern, mer på sommaren. Jag tycker att de borde ha det ganska bra, men det tycker man väl alltid om sin egen hästhållning... :o
 
Hm, ja det är svårt...

Provat att läga henne på ännu högre smrp/mj kvot?? Det kanske är åldern som spökar och hon behöver lite mera proteiner?!

(Har förresten kikat på dina andra hästar på hemsidan, Jättefina!)
 
Tack, vad gulligt av dig!

Jag hoppas få lite mer kommentarer i morgon, och sedan ska jag ta ställning till om jag ska ge henne lite mer kraftfoder. Kanske någon "senior-blandning" (hmm, var det inte jag som trodde att allt sånt var humbug? :confused: :D)

Selen får hon ju extra, och miner röd borde täcka övriga behov av vitaminer och mineraler.
 
Du kan ju prov, en del gamlingar kräver ju massor (Welsh Mountainponnyn vi hade stor på fri tillgång av "allt" på slutet. Fri tillgång på hö, lucern, havre, betfor och groov. Fast han är nog en av FÅ ponnyer som inte vräkte i sig ohejdat då. Det blev nog cirka 7 kg hö (oanalyserat men av senare analyser att döma så antagligen rätt lågt i protein, kring 30 - 35 gr srp per kilo), 1 kg lucern, 1 kg groov och 1 kg havre och kanske ½ kg betfor).

Men just Krafft Groov har jag bra erfarenhet av att lägga på som "hullgivare", dvs när foderstaten säger att de borde vara runda och fina men det saknas lite så har jag helt sonika ibland lagt på ½-1 kg groov (beroende på vad för häst, storlek etc) och det har gjort underverk. Så varför inte prova med ½ kg groov?
 
låter lite klurigtb det där, men kvoten mellan smälbart protein och energin är högre än vad som den vanligen ska liga på starx över 6 så den extra energin hon får borde ju lägga sig som fett så att hon lägger på sig lite gran och hon får ju bra med proteiner å bygga muskler av (har faktiskt lärt mig lite om fodder nu men man är ju inte dirket någon expert).
I o för sig är det ju i första hand ENERGI (MJ) som ger hull o fett och hästen får med kvoten 7,2 snarare i sig överskott av protein och inte energi.

jag skulle försöka öka upp energigivan genom ngt energirikt foder; kanske olja som ngn sa.
 
who bra fråga, har du kollat med dom som håller till på fodder så att dom har kollat upp om hon får tillräckligt med energi och smältbart råprotein för att jobba oxå, så att fodderstaten inte är en underhållsfodderstat.
för min poony på 350 kg har fåt en underhållsfodderstat uträcknad och den hade 48 MJ och jag kommer inte ihåg men någonting på 300 g i smältbart råprotein. och om hon ska jobba på det oxå så skulle det enligt en av mina kompisar så ska man öka upp energi kvoten till 53 MJ och smälbarproteinen till 350 g ungefär kommer inte ihåg smälbart råprotein så där jätte noggrant.
nu ska jag dra en riktig fulling här, hoppas du inte tar det för alvarligt men om man jämför min ponny med din så väger din 100 kg mer. och 48 är min underhålsenergi nivå på och din är på 58 så tycker jag att den har blivit öcka med 10 och 100/10=10. en riktig fulling som sagt var, men du kan ju tänka över det hela iaf.
(hoppas att jag inte skämer ut mig själv för mycke nu, de e bara en almän fundering på saken...)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
533
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Jag har inte riktigt satt mig in i socker och NDF förr utan som så många andra endast räknat på ts, MJ Smb rp, Ca, P Mg och Ca/P kvot...
Svar
0
· Visningar
1 614
Senast: Zevs
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp