Tips?! Projekt för fönsterodlare?

Petruska

Trådstartare
Jag har ett stort och bra fönster i vardagsrummet, i sydvästligt läge. Året runt står det några hibiskusar där, och så har jag en porslinsblomma, men jag känner egentligen att porslinsblommor inte riktigt är min grej.

Bakgrunden är att jag har haft ett antal varianter av Ipomoea/Blomman för dagen i fönstret, men jag har just plockat bort dem för de blev helt överlupna av löss och spinn. Det var inte första gången jag misslyckades med Ipomoea, och nu har jag fått nog av dem. (Det är inte heller första gången jag säger att jag fått nog av Ipomoea, iofs.)

Och jag vill ha ett projekt i det fönstret! Jag gillar att odla i liten och behändig skala, som några fönster och en balkong. Men vad ska jag ha i vardagsrumsfönstret?

Ska jag kanske satsa på fler hibiskusar? Jag hade en hel samling hibiskusar förut, men barnens kanin tog sig upp i fönsterkarmen och sedan såg det ut som om Australiens kaniner hade sluppit lösa! Kaninen är dock inte längre bland oss.

Eller finns det något annat roligt? Egentligen har jag gärna ettåriga växter där, som jag kan så och roa mig med under sommarhalvåret. Fast nu är det ju lite sent att så.

Vad ska jag göra? Jag känner verkligen att jag behöver ett fönsterprojekt!

Senast ändrad:
Sv: Tips?! Projekt för fönsterodlare?

Min första tanke var window farming, prova att googla på det så får du se! :) Det handlar om att odla ätliga växter genom att utnyttja ljuset i fönstret, och det verkar kul om man är sugen just på ett projekt!

/Erica

Det hörde jag något om på radions Odla med stadsgrönt! Man kan visst göra arrangemang med pet-flaskor och grejer!?

Det är kanske lite sent på säsongen? Fast tex spenat och vattenkrasse växer ju fort.

Jag ska genast googla! Tack för tipset!

Jag fattade det som att det går bra att odla året runt, på vintern kanske det är knepigare med ljuset men det är ju åtminstone ljusast där av alla ställen. Det kanske finns smarta sätt att ljuskompensera också? Du får rapportera hur det går ifall du bestämmer dig för att prova! :)

/Erica

Mitt recept är att skaffa väldigt mycket växter, så löser sig det där pysslandet av sig själv eftersom de ska vattnas, planteras om, nypas bort torra blad, osv hela tiden. Har man 30+ krukväxter så har man inte tråkigt, om man säger så.:D

Allrahelst om man börjar med sticklingar och förökar plantorna själv, eftersom man då måste hålla på och dutta och plantera om och så vidare.

Själv är jag mycket svag för hoyor (finns otroligt många olika sorter, de flesta blommar snällt och återkommande och skapar oanade pysselmöjligheter genom att leka lianer i fönsterbrädena och slingra ihop sig med allt och alla), men annars är passionsblomma trevligt också, och där kan man också ha en massa olika sorter. Och samma för orkidéer, oanade pysselmöjligheter med att övertala luftrötterna att bo iinuti krukan. Kristi Törnekrona blommar snällt året om nästan oavsett vad man gör med den, och kan vara en trevlig kontrast till tjurigare växter. Vill du så själv så blir kardemumma en mycket trevlig krukväxt, vackert grön med mycket väldoftande blad, och teoretiskt sett så borde det ju gå att så fröna från en vanlig kryddburk. (har ett pågående kardemummaprojekt i fönsterbrädan, så jag vet inte om det funkar än)

Senast ändrad:

Genom åren har jag haft allehanda projekt i fönstren. Just nu har jag relativt få krukväxter, just för att jag har tänkt att jag vill ha utrymme för särskilda sommarprojekt.

Passionsblommor har jag några stycken i sovrummet, som jag har sått själv!

I köket har jag pelargoner och på balkongen har jag också pelargoner. (De som luktar/stinker mest får bo ute.) På något vis tycker jag inte att pelargoner passar in i vardagsrummets mer "intellektuella" stil (jag jobbar mycket hemifrån och sitter där), plus att jag alltså inte gillar lukten riktigt, så det blir för mycket att fler. Annars är ju utbudet oändligt.

"Kryddburksodlingar" av olika slag har jag haft mycket av, särskilt under småbarnstiden då jag var hemma mycket och det passade bra att ha en hel del pyssel hemma att hålla på med. (Jag har aldrig träffat ett barn som låter mig läsa och skriva.) Så jag har haft kardemumma, ingefära etc. Har även roat mig med att så alla bönor och linser jag äter.

Anledningen till att odlingen hemma har avtagit, är mycket att jag är mindre bunden till hemmet nu (och har ersatt barnen med en häst). Men så här sommartid blir det ändå lite tomt, inser jag.

Hoyor - är det samma som de jag kallar porslinsblommor? Jag upplever dem som lite opersonliga, det är något med mörkgröna blad som gör att jag inte riktigt känner den rätta själsliga kontakten med växterna. Om du förstår hur jag menar, tolka detta välvilligt! ;)

Orkidéer funderar jag på varje gång jag ser några. Är det svårt? Vilka bör man börja med?

Jag har även funderat på ett akvarium. Jag har sett bilder på ditt, som var bland det mest inspirerande i den vägen jag sett! Ett akvarium kan ju delvis vara en växtodling, tänker jag, även om lite fiskar kan vara trevligt. Men då behöver jag nog läsa på lite, de enda fiskar jag vet något om är lax i odling.

Japp, hoyor och porslinsblommor är samma sak. Det finns väldigt många olika sorter, och för mig har de väldigt mycket personlighet. Vi har hoya australiensis - den skickar övermodigt iväg jätterankor, men orkar inte alltid följa upp med blad och är lite snobbig med blommorna, blommar bara när den har lust, men då är det stora, väldoftande, vita saker. Den gamla klassiska porslinsblomman, ett arv från min barndomsgranne, en hederlig typ som inte förhastar sig med rankorna, och blommar snällt varje år. Hoya longifolia - får plötsliga tokryck och blommar massor, för att sen hämta andan några månader och göra ingenting. Den vankelmodiga hoyan med jättebladen, skickar iväg en ranka med jämna mellanrum men ångrar sig nästan alltid efter några månader och låter den vissna igen, sätter knopp men ångrar sig igen och låter knopparna torka in. Tjurskallen med de små runda bladen, som alltid tycker den får för lite vatten och aldrig vill blomma. Den blygsamma med lansettbladen, som stillsamt står i samma kruka år efter år och blommar massor med små oansenliga blommor som just inte luktar nånting. Den scizofrena med jätteblad och miniblommor, som stoiskt har överseende med bortglömda vattningar och är tacksam för det lilla. Och så vidare. Jag tycker de är väldigt personliga. Men jag inser att alla kanske inte har samma smak.

Orkidéer är väldigt lättodlade, bara man gullar lite med rötterna deras. Luftigt och fuktigt, så är de nöjda. Åtminstone de som finns tillgängliga i vanliga butiker. Det enklaste är brudorkidé, de är tåliga och blommar snällt om bara de får återhämta sig lite efter den hårda drivningen de fått när man köper dem. Det finns mycket annat fint också, det trevliga med orkidéer är att de snällt blommar om, och att de är väldigt tydliga med hur de mår, så de är ganska lättbegripliga och pysselvänliga.

Akvarium rekommenderas annars, oändliga pysselmöjligheter. Minst tre-fyra timmar i veckan. Och det finns jättemycket vackra växter man kan ha, olika färger och allt möjligt. Trivsamt att titta på är det också. Härom månaden skickade en av våra växter helt plötsligt upp en stor blomstängel ovanför ytan, och ut kom en eleganta vita liljeblommor med stark nejlikdoft, så uppenbarligen kan de blomma också, en del i alla fall.

När du beskriver porslinsblommorna så där, så ser ju även jag mer av deras personlighet. :laugh: Annars brukar jag nog koppla personlighet hos krukväxter till hur mycket de påverkas av årstiden. Inte bara krukväxter, förresten, jag uppfattar nog tex björkar och körsbärsträd som mer personliga än gran och tall också. Den porslinsblomma jag har blommar ganska flitigt, doften kan vara en smula bedövande när den blommar som mest.

Att de påverkas av årstiden ger något slags känsla av själsliv, tycker jag.

På det viset är ju ett Window Farming-system perfekt. Där odlar man ettåriga grönsaker (kryddor och bladgrönsaker, verkar det som) och det är ju verkligen något som följer årstiderna. Men jag skulle vilja se ett sådant system i verkligheten innan jag lägger pengar på det.

Imorgon ska jag gå lite i blomaffärer och plantskolor och fundera på vad jag vill ha egentligen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka