Tips på vida hoppsadlar!

western_wannabe

Trådstartare
Vilka sadlar tycker ni är värt att prova på denna rygg? Hästen är 3 år och under inridning (western) och behöver därför lite plats i sadeln för att kunna bygga lite mer muskler. Jag vill gärna ha en renodlad hoppsadel för att kunna variera ridningen och även hoppa lite smått till hösten. Efterssom jag i första hand rider western köper jag gärna begagnat, vill helst inte lägga mer än 6000 om det är möjligt.
SANY0566.jpg

SANY0567.jpg

Var iväg och kikade på sadlar idag (utan häst) på ett ställe som provar ut både nytt och begagnat, men utav hundratals sadlar var det knappt någon som var tillräckligt vid för att det ens skulle vara lönt att prova. Jag tog iallafall med mig en Jacson Legano x-wide hem för att prova då det var den sadeln som såg vidast ut... Gillade sadeln skarpt i övrigt, men när den kom på hästryggen såg jag direkt att den inte passar. Dels är den för smal, ser för takformad ut och sedan är jag osäker på om bommen har rätt form för att passa? Tror väl knappast att samma sadel i xx-wide är lönt att prova...
SANY0573.jpg

Ni som har lite bättre koll, vad skulle ni kunna tänka er att prova på denna häst?

Sv: Tips på vida hoppsadlar!

Har en Frank Baines 17"/W på min Cobdam.

MEn hon har en mer svängd rygg mot vad din har. Rekommenderar att åka till en sadelutprovare som har begagnade sadlar. Fick min för 2900 hos en mycket duktig sadelutprovare:)

Det var ju just det jag var idag, för att kolla utbudet och se om det är lönt att ta med sig hästen dit. Tyvärr var det knapert med vida sadlar då de går åt som smör i solsken, och de har inget vidare än den jag fick med hem. Detta är det enda stället i mitt län som provar ut sadlar i större omfattning vad jag vet. Därför vill jag sondera terrängen lite först och se vad som kan vara lönt att prova innan jag tar med mig hästen och åker iväg:)

Okej! Vart bor du?

Att ta med hästen är ju annars det bästa då sadelutprovaren får kolla genom hästen och då kanske inte alls den som du trodde passar på just din häst.

Haha ahh det är den:D. Men i vilket fall hade en häst lik din i ryggen en liten plutt på 153 cm som också blev "western häst" men vid inridningen hade jag iaf en globus clic som satt jätte bra =)

Hej!

Jag tycker mej se att din häst är lite lik min i ryggen. Den enda sadeln hittills som passar på henne är en Morris & Nolan. Med hennes extremkorta rygg har jag fått stoppa min rumpa i en 16 tums sadel, allt annat blir för långt. M&N är korta i anläggningsytan, väldigt breda i storlek och raka i bommen. Såna sadlar som "ska" vara raka har annars varit alldeles för svängda för henne. Vi har bomvidd 34, jag tror 32 är vid. Min sadel kostade 9500 i nypris, jag har sett begagnade för ca 5000.

/ Lavinia, som ännu inte kunnat rida i nya sadeln pga ömfotad pålla

Ja, det är ju ganska mycket arab i min pojke oxå;)

De hade bara M&N i normal bomvidd i butiken, men jag får hålla utkik om det dyker upp någon. Leganon som jag provade på bilden är ju i längsta laget, en 17", jag hade tänkt mig en 16 1/2" om det finns, eller 16" om jag får plats. Har inte så stor rumpa, men långa ben.

Tack för era tips, kom gärna med fler:bump:

Uppdaterar lite. Har idag haft hemma ett par nya sadlar för provning, en Wintec Pro hoppmodell med vitt koppjärn samt en Jacson celine XX-wide. Bägga var såklart för smala:grin: Jag upplever att Wintecen dock var den som låg bäst, formen på bossorna passade bättre på hans platta rygg än vad jacson celine gjorde. Det får mig ju att osökt tänka på hur en wintec wide skulle kunna tänkas ligga? Den kan jag ju få med de vidare lila koppjärnen. Dock ingen hoppsadel:cool:

Med tanke på att ovanstående sadlar är på tok för smala, är det någon idé att ens prova Globus clic i bomvidd 38?

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
812
Senast: Jeps
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 684
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka