Tips på vad man kan göra förutom ridning

Norna

Trådstartare
Jag har nu fått problem med min höft och kommer därför att få avstå från ridningen en tid framöver, så att kroppen får återställa sig och för att förhindra att jag snedbelastar hästen under rehabiliteringstiden.

Jag har inte ridit nu på ca 2 veckor nu och mest sysslat med longering, tömkörning (på hobbynivå), promenader, markarbete med repgrimma och när jag lyckas låna en vagn så passar på även på att ta en körtur.

Då jag börjar tycker att det känns lite långtåkigt och tradigt att bara göra "samma saker" så undrar jag nu om ni har lite tips på vad vi kan syssla med, då jag själv inte har någon fantasi.

Då hästen i sig precis har kommit igång på riktigt efter ett skadefyllt år nu när jag själv blev skadad så skulle jag gärna vilja fortsätta bygga upp en bra musklatur på honom. Några tips om detta?

Det finns garanterat hur mycket som helst, men jag känner att min egen uppfiningsrikedom har slagit i backen.

Alla tips är välkomna!

Sv: Tips på vad man kan göra förutom ridning

Löshoppning :) det gör att hästen kommer igång med bakbenen och ryggen, och även gymnastiserar halsen. Om hästen nu också tidigare varit skadad så kan du ju ta lite längre hinder. 50cm hinder med olika kombinationer.

Du kanske kan åka på någon NH-kurs eller om det finns någon kurs i trickträning? :) Du kanske även kan lära hästen några enklare trick på egen hand. Det har jag gjort,.. har lärt honom att ex. stå stilla -vilket man har mycket nytta utav när man ska hantera hästen överhuvudtaget! Har också lärt honom att ta upp hoven när jag "knackar" lite på knät -vilket man har nytta utav när man ska ex. kratsa hovar.

Det du också kan göra är att ex. köpa en pilates boll, många hästar tycker att det är roligt att springa runt och leka med en sånn. Vissa kan dock vara lite rädda, eller skeptiska till en början..

Du kan även lastträna ca 2ggr i månaden. Att ha en lätt lastad häst har man också nytta utav!

Nyfiken, varför bara lastträna 2 gånger i månaden?:laugh:

TS: Träna hästen på massa läskiga grejer:laugh: det kan vara allt möjligt; presseningar, trasmattor, träpallar med plywood över, plastpåse på en pinne som man viftar med i luften, vattentunna(tom) i ett rep som man drar efter sig och hästen. Finns allt möjligt att vänja hästen vid som senare kan göra den tryggare.:laugh:

Det är jättebra att träna på!

Brukade göra det med unghästen jag hjälpte till att rida in. PÅ något sätt var en svart sopsäck läskig ute i padocken, men inte i stallet :grin:. För att göra det lite "läskigare" är det oerhört bra att hänga lite saker i skogen, som du naturligtsvis får ta bort sedan. Många hästar reagerar ju olika i olika miljöer.

Tack alla för bra och trevlig tips! Nu ska vi hem och träna och pyssla tills ridningen får komma igång igen.

Nyfiken, varför bara lastträna 2 gånger i månaden?:laugh::

Känns som om det blir lite tjatigt för hästen annars, .. men jag vet inte. :P jag själv har bara lasttränat en gång med min unghäst, och så har jag kört honom en gång. Går hästen in snällt nästan utav sig själv så ser jag ingen mening i att "tjata" och riskera att det blir tvärt om.
Men har man däremot en häst som inte går in helt frivilligt så får man träna lite mer :)

Arbete vid hand! Jätteroligt. Det tränar jag med mina hästar nästan verje gång innan uppsittningen. Lite svårt att förklara vad arbete vid hand är, men jag gör väl ett försök.

Vid "arbete vid hand" finns många olika positioner, den vanligaste vilken jag använder mig av varje gång är "Träda över vid hand". Då går du bredvid hästen, vid hästens framben, (aldrig framför frambenen) och hästen går i en liten volt. Om vi tänker oss att vi går på hästens vänstra sida, håller du innertygeln med dig vänstra hand, innertygeln blir ca.30cm lång från bett till din hand. Yttertygeln löper över hästens manke ner framför sadeln till din högra hand. Din högra hand håller du ungefär i skänkelläget då det är den handen du skänklar med.

Du går i samma riktning som hästen, följer med den i en volt. Detta är en rätt krävande övning för hästen om den inte är van då den använder muskler den inte brukar göra i ridningen. Du skänklar alltså med din höger hand i vänster varv, är hästen lite seg kan du även hålla ett dressyrspö i högerhanden. Högerhanden reglerar farten, vänsterhanden styr riktningen. Tyglarna skall vara specis i kontakt med bettet som i ridningen. Från stillastående i denna position kan du släppa tyglarna en aning för att hästen ska förstå att den ska framåt, annars kan den tro att den ska backa.

Arbete vid hand påminner lite av Arbete på lång tygel, men nu går du vid hästens framben och inte vad dens höft.

Håll på max 20min om hästen ej är van, arbeta i båda varven. Sen kan man göra övningen svårare och svårare. Tänk på att hästen ska vara ställd inåt i nacken.

Efter ca första-tredje arbetspasset i arbete vid hand kan du utveckla övningen i trav. Lika här, trava bara hästen några steg när den inte är van då det är väldigt jobbigt för den. Arbeta i båda varven. Galopp går inte att göra i Arbete vid hand.

För att utvecka övningen helt, skall hästen sätta in inner bakben under sig och tvära med bakdelen så att hästen går med benen på tre spår, som i en förvänd sluta tror jag det blir.
Detta kallas på att hästen träder över. När hästen kan detta utvecklas det också i trav.

Själv tycker jag att detta är väldigt roligt och man ser vekligen resulat å hästen sen i ridningen, den blir smidigare, lättare att rida på volt, med lyhörd för hjälper mm. :)

Det finns en kort film på min tränares hemsida där hon gör "träda över vid hand" med sin häst.

Länk till detta:
http://www.joyriding.se/12975862

Lycka till!

Arbete vid hand! Jätteroligt. Det tränar jag med mina hästar nästan verje gång innan uppsittningen. Lite svårt att förklara vad arbete vid hand är, men jag gör väl ett försök.

Vid "arbete vid hand" finns många olika positioner, den vanligaste vilken jag använder mig av varje gång är "Träda över vid hand". Då går du bredvid hästen, vid hästens framben, (aldrig framför frambenen) och hästen går i en liten volt. Om vi tänker oss att vi går på hästens vänstra sida, håller du innertygeln med dig vänstra hand, innertygeln blir ca.30cm lång från bett till din hand. Yttertygeln löper över hästens manke ner framför sadeln till din högra hand. Din högra hand håller du ungefär i skänkelläget då det är den handen du skänklar med.

Du går i samma riktning som hästen, följer med den i en volt. Detta är en rätt krävande övning för hästen om den inte är van då den använder muskler den inte brukar göra i ridningen. Du skänklar alltså med din höger hand i vänster varv, är hästen lite seg kan du även hålla ett dressyrspö i högerhanden. Högerhanden reglerar farten, vänsterhanden styr riktningen. Tyglarna skall vara specis i kontakt med bettet som i ridningen. Från stillastående i denna position kan du släppa tyglarna en aning för att hästen ska förstå att den ska framåt, annars kan den tro att den ska backa.

Arbete vid hand påminner lite av Arbete på lång tygel, men nu går du vid hästens framben och inte vad dens höft.

Håll på max 20min om hästen ej är van, arbeta i båda varven. Sen kan man göra övningen svårare och svårare. Tänk på att hästen ska vara ställd inåt i nacken.

Efter ca första-tredje arbetspasset i arbete vid hand kan du utveckla övningen i trav. Lika här, trava bara hästen några steg när den inte är van då det är väldigt jobbigt för den. Arbeta i båda varven. Galopp går inte att göra i Arbete vid hand.

För att utvecka övningen helt, skall hästen sätta in inner bakben under sig och tvära med bakdelen så att hästen går med benen på tre spår, som i en förvänd sluta tror jag det blir.
Detta kallas på att hästen träder över. När hästen kan detta utvecklas det också i trav.

Själv tycker jag att detta är väldigt roligt och man ser vekligen resulat å hästen sen i ridningen, den blir smidigare, lättare att rida på volt, med lyhörd för hjälper mm. :)

Det finns en kort film på min tränares hemsida där hon gör "träda över vid hand" med sin häst.

Länk till detta:
http://www.joyriding.se/12975862

Lycka till!

Kunde tyvärr inte se klippet:(

Klart det går i galopp, men det känns oerhört avancerat så jag håller med...det går inte :)

Marijke de Jong har lagt upp en del videos hur hon jobbar vid hand på Youtube som du kan titta på istället. Enjoy!

jag tycker att man definitivt inte behöver hålla sig på en liten volt, precis som anyberg visar i videon så kan man jobba längs spåret eller hur som vid hand! små volter tycker jag man ska akta sig lite för om hästen inte är så stark och man vet precis vad man gör.
annars är arbete med hand jätteroligt och jag håller med dig om att man ser resultat! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka