Tips på vad man kan ge en häst som är lös i magen?

I

I_Love_Humle

Vår fjording har så länge vi ägt henne (ett halvår) varit lite smålös i magen. Inget större problem, men hon ser inte så vidare trevlig ut om hon råkat lägga sig ner på en hög (dom är inte så lösa) under natten... :smirk:

Har hört att A-fil kan fungera, och läste lite på gamla bukeinlägg att vissa tyckte det var farligt för hästar, och andra inte. Någon skrev att proviva var bättre. Någon som har haft samma problem? Vad gav ni?

Hon får bara hö och krafft grund. Och lite B-vitamin nu i fällperioden... :)
 
Sv: Tips på vad man kan ge en häst som är lös i magen?

gå in på apoteket tex och säg att du vill ha en tub protexin (protexen) minns inte vad det heter de är jättebra!!
 
Sv: Tips på vad man kan ge en häst som är lös i magen?

Protexin går att köpa som små små pellets på burk också. Kostar ca 500kr för 1kg och räcker i ca 3månader. (man ger bara 10ml/dag)
Den är gjord för hästars mage!

Annars kan du pröva B-jäst eller foderjäst. De är bra för magen!
 
Sv: Tips på vad man kan ge en häst som är lös i magen?

Hej
Hästar som får för mycket protein blir ofta lite lösa i magen.
Har du koll på foderstaten.
A-Fil och diverse medel fixar ju inte det riktiga problemet.

Ger du hösilage? Det innehåller oftast högre protein innehåll än hö. Prova att dra ner lite på hösilaget isåfall, eventuellt ersätt med lite halm.

Räkna igenom din foderstat och kolla.
 
Sv: Tips på vad man kan ge en häst som är lös i magen?

Hon får inget hösilage, bara vanligt hö... Vi ska börja ge henne en "halmkaka" varje dag nu, som lite extra växttråd, hon går nämligen väldigt lätt upp i vikt... (hon hade en otroligt stor hängmage när hon kom till oss!)
Köpte Proviva Nypon igår, det var supergott tyckte hon! Fungerar inte det tänker jag nog testa Protexin, det verkar ju super! A-fil avstår jag nog ifrån... Läste runt lite till och såg att hästar har svårt att smälta mjölkprodukter, så aldrig A-fil. Fast jag har faktiskt hört hästar som blivit bättre av det.
 
Sv: Tips på vad man kan ge en häst som är lös i magen?

Hej!
Du kan prova att ge lite betfor och morötter till ditt vanliga foder. Behövs inte så mycket, så du behöver inte oroa dig att hon ska bli för pigg. Jag fick det tipset när min fjord var lös i magen allt som oftast och det hjälpte faktiskt! Lycka till!
 
Sv: Tips på vad man kan ge en häst som är lös i magen?

hade inte gett betfor o morötter,båda är lösande.
Halmkakor är bra.Har själv gett A-fil som lindrat magen.

mvhR
 
Sv: Tips på vad man kan ge en häst som är lös i magen?

Du kanske har rätt i att de kan vara lösande vid större mängder, låter ju inte ologiskt, jag fick förklarat för mig att det kunde vara bra att ge lite för balansen i tarmen och det fungerade på min. Jag är ingen foderexpert alls, men har hört det här rådet förut. Kanske har jag helt fel. Mvh Tilda
 
Sv: Tips på vad man kan ge en häst som är lös i magen?

ex. betfor ger mer lös avföring än havre.
Kolla till foderstaten och se till så att häste inte får för mycket blötfoder.

Annars brukar linfröolja hjälpa. Men vissa hästar reagerar konstigt på oljan och blir nerviga osv. Men det märker man ju snabbt. Prova det

annars är foderjäst bra för magen.
Ge itne häster proviva eller afil. Försök undvika sådant som inte hör till hästens natur. S0om någon sa innan ligger det andra proiblemet säkert i foderstaten och då döljs problemet bara av afil, eller provova


mycket rörselse är också bra! det får en lugnande effekt på magen. även om nedbrytandet sätter igång fortare.
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 698
Senast: CaisaCax
·
Hundhälsa Vi köpte valp i somras. Hans lösa avföring nattetid är problemet. Han har tidigare bajsat mjuka korvar men för snart en månad sedan...
Svar
3
· Visningar
1 475
Senast: Ratax
·
Hästvård Är så orolig. Kom ut i hagen idag och min häst var jätte loj när jag skulle hämta honom. Såg även att båda bak var väldigt svullna typ...
2
Svar
26
· Visningar
4 202
Senast: super
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 776
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp