Tips på trix.

B

BIR

Skulle vilja ha tips på trix jag kan lära min lilla älskling, Golden retriver hane på snart fyra år.
Känns som att jag borde ta itu med de sista trixen nu när han fortfarande är klar i skallen och kan lära sig något:)

ex på Trix han redan kan är:
* Sitt
* Ligg
* Godis på nosen (får ta den när jag säger varsegod)
* Skälla på kommando!("Chess, Vad säger hunden?!)
* Stänga toalettlock, tända/släcka lampor

Det är säkerligen mer, men ignet jag kommer på nu. Kommer säkert på massor i efyterhand.

Alla tips är välkomna!

Några tips som jag lärt min vovve.
"somna" till vaggvisa. typ spela död fast kommandot är en vaggvisa.
Apportera korv.
Städa. Lägga sina leksaker i en korg
Backa. Hunden sitter framför dej och på kommando backar den längre ifrån dej, har visat sej praktiskt i vardagslivet oxå.
Slalom mellan benen när ni går, om inte hunden är för stor förståss.
Buga
Göra piruetter
Stå och gå på bakbenen om den inte har fel i rygg el höfter.

Det är bara fantasin som sätter gränser för vad man kan lära sina hundar. Jag tycker trix är jättebra som träning och kontaktövning. När jag har hundkurser får mina elever alltid i läxa att dom ska ha lärt sin hund minst ett trix innan kursen är slut. Det blir mer avslappnad träning när det inte gör så mycket om hunden inte lär sej eller om det blir fel. Som människa är man nog inte lika trevlig för hunden när det gäller inlärning av tex inkallning, gå i koppel osv.

Jag använder klicker när jag tränar mina hundar. Om du inte har nån erfarenhet av operant inlärning så finns det många bra sidor på internet.

Lycka till!

Sitta fint (med tassarna upp i luften)
Spela död (själv säger jag pang och pekar på henne med pistolfinger!)
Se arg ut (visa tänderna)
Hämta saker (sätt olika namn på olika leksaker)
Tända och släcka lampor
Rulla runt
Snurra runt (altså springa runt ett varv, som när de jagar svansen)

Det är bara fantasin som sätter gränser! Finns hur mycket som helst att lära vovven. Ibland märker man att hunden har någon liten egenhet som man kan utveckla till ett trix! :idea:

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 219
Senast: Acto
·
Hundträning Hej! Jag har haft min Malinois tik i ungefär en månad. Hon är nu 16 veckor gammal. Allt har fungerat jätte bra och hon lär sig otroligt...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 371
Senast: Migo
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 127
Senast: Korekatten
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 684
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar