Tips på trehästars trasport - eller liknande

dimmansstuteri

Trådstartare
Jag planerar att skaffa ny transport, och önskar en större vagn, gärna för tre hästar (vet att det finns modeller där hästarna åker diagonalt - men jag känner inte till vad märket/märkena heter). Jag föder upp New forest-ponnyer och vill t ex kunna köra ett sto med föl plus en unghäst.
Jag kör Volvo850, tjänstevikt 1550 kg, och högsta totalvikt på släpet för B-körkort är enligt bilens registreringsbevis 1530 kg. Han funderingar på att ta BE-kort, beroende på vad jag hittar för släp...

Umesläpet har fölvägg som tillbehör - hur fungerar det? Kan man i såfall ha fölet framför de åkande hästarna i en tvåhästars transport? Gissar att det är mer plats i såfall i den modell där hästarna åker baklänges?
Jag har även hittat ett 4-hästars Böckmann-släp på annons - någon som har erfarenhet av denna variant på hästtransport?
Vad finns det för andra alternativ på den svenska marknaden? Vad finns utomlands (tänker närmast på Danmark/Tyskland/Holland då vi bor i södra Sverige)? Hur går import till?
Finns det någon som har byggt själv/låtit specialbygga sin transport hos släpvagnstillverkare?

Hlsn Helena

Sv: Tips på trehästars trasport - eller liknande

Vi har Umes B60PI vilket är en trehästars vagn där hästarna åker på diagonalen. Dock avsett för ponny och islandshästar - alltså lite mindre än stora hästar. Finns ritning och info på hemsidan.

De flesta svenska märken bygger enligt specifikation, men förmodligen med vidhängande prislapp. Släp från Tyskland och Frankrike finns väl i tre- och fyrhästarsversioner för det verkar vara långt vanligare där. Kolla kommentarer om olika märken under utrustning här på buke, det finns lite åsikter om olika.
I Ridsport har du oftast gott om annonser på de märken som finns, med återförsäljare listade.

Tillägg: E-kort kommer att krävas, om det ens är möjligt att köra tre hästar bakom den bilen.

Senast ändrad av en moderator:

Fautras har tre hästars både för stora hästar och ett "islands/ponny" -släp

fautras 2-hästars tillhör de dyrare släpen med 3/4/5-hästars släpen är dom bland dom BILLIGASTE och har ändå fantastisk kvalité

Cheval har 2/3/4- hästars släp där de åker på diagonalen. Finns i både plyfa och glasfiber. Titta på www.hast-slap.se.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Utrustning Jag sökte men hittade bara äldre trådar så jag provar att posta en ny. Jag tänker mig att jag ska köpa ett enhästars släp. Av flera... 2
Svar
27
· Visningar
2 927
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej hej Har en fundering till er som kan mycket mycket mer om släp, max vikt och allt vad det nu heter. Har funderingar på att...
Svar
4
· Visningar
3 203
Senast: tess91a
·
Ekonomi & Juridik Utrymmet där hästen transporteras ska vara utformat så att hästen kan stå upp och ligga ned i naturlig ställning. står det på...
Svar
17
· Visningar
2 107
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka