Tips på torrfoder till hund med mjäll?..

JessicaM

Trådstartare
En av våra Chihuahuor har problem med mjäll, vita flagor längs ryggen.

Har ni några tips på foder som är bra för huden. MÅSTE dock finnas i mindre kulor.

Vi har Royal Canin, chihuahua, till de andra två och djursjukhusets dyra allergifoder(Hills) till den med mjäll. Allergifodret har alldeles för stora kulor så vi måste banka sönder varenda kula(!!)

Ska köpa laxolja (tänkte köpa "Kronch laxolja" och ge till dem alla i maten. Men jag vill ha ett annat torrfoder..

Har ni några bra tips på torrfoder??

Sv: Tips på torrfoder till hund med mjäll?..

Det låter väldigt tidskrävande.

Mina hundar äter Standardt extra och är fina i hull och hår. Standardt extra är till valpar/småätna/hundar som är väldigt aktiva/svårt att hålla hull. Kulorna är relativt små och kunde ätas av min whippetvalp när han var 10 veckor utan problem. Fodret innehåller inget vete utan har bara ris som kolhydratskälla, är svensktillverkat och innehåller mycket kött och lite onödigt "skit" i jämförelse med många andra foder, även Hills. Billigt är det också. Kika på hemsidan : www.standardt.se. Finns att beställa hos foderbilen om inte du har någon återförsäljande butik i närheten.

Våra är inte så aktiva när det är kallt och den som har mjäll har lätt att lägga på sig hull så ett "valp" foder kanske inte är så bra hehe. Då blir hon ännu tjockare ju hehe

Orijen har jag hört ska vara ett bra foder. Någon??

Har ni gjort en utredning? Det finns oftast en underliggande orsak till mjällbildning. Annars kan jag säga att det fodret min hund äter består av små och dessutom tunna/platta bitar som en chi lätt kan tugga i sig. Taste of the Wilds fiskfoder är det, finns på foderbilen och vissa djuraffärer.
Eller varför inte ge färskfoder, det är ju mjukt!

Då ska du riktigt nog satsa på ett som innehåller mindre energi. Håller med angående färskfoder, när jag hade normalstor frys gav jag mina det. Kan ätas av stor som liten och innehåller väldigt lite eller inget spannmål alls, som kan vara orsaken till mjällandet. Kika in på t.ex. fodax hemsida om det är intressant.

Jag hade nog tagit hunden till vet för att ta reda på varför den mjällar.

Jo vi har gjort utredning på varför hon slickar sig så på tassarna. Gjort massa prover och kör nu enbart på detta allergifoder för att se om det kunnat varit någon foderallergi. Enligt ett test är hon allergisk mot något inomhus. Men mjället kommer o går inte slickandet på tassarna det är varje dag :/ Finns inte så mkt mera de kan göra..

MEN idag upptäckte jag att våran ena katt (av två) oxå har flakig mjäll i pälsen!!!! Man tänker ju då kvalster, iaf jag, men det är inte kvalster utan "större" flakiga bitar i huden, precis som när vi är torra. Kan ju ioförsig va orsakat av kvalster kanske?

Någon som har någon ide om detta??

Jag vill gärna ha torrfoder som man kan köpa i djuraffären för ingen foderbil kör hit ut..

Men jag förstår inte riktigt. Har hunden foderallergi kan den ju inte äta vilket torrfoder som helst. Har hunden kvalsterallergi finns det självklart mycket mer man kan göra! Hyposensibilisering, fettsyror i mat och på huden, medicinskt schampo, atopica-tabletter, dammsuga ofta, ta bort mattor som drar damm m.m.
Dessutom är färskfoder bättre om man har en hund som är allergisk mot olika kvalster.

Däremot tänker jag på mjällkvalster eftersom nu även katten blivit drabbad. De ser ut som vita flagor, alltså mjäll, men det är alltså kvalster och inga mjäll. Har vet letat efter parasiter eller har ni behandlat mot det?

Liknande trådar

Hundhälsa Är det ens möjligt? Jag har levt i tron att färskfoder mer eller mindre är lösningen på alla slags problem man kan ha med en hund. Jag...
Svar
18
· Visningar
3 425
Senast: Jadzia
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 121
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Pizza (hemgjord)
  • Sötpotatis