Tips på TJOCKT stalltäcke med lika tjock hals

Sv: Tips på TJOCKT stalltäcke med lika tjock hals

Fast allt annat utom helklippning ser förjävligt ut! Ridskolehäst deluxe!

Med risk för påhopp här men min häst får inte se ut så. :)

Som sagt, jag tycker inte det är försvarbart i många fall :-P

Tycker man ser en del ej helklippta hästar ibland på tävlingsbanan ändå och det stör inte mig alls så länge ekipaget i sig är prydligt. Tycker snarare det visar ett mått av att inte "bara raka av allt för att alla andra gör det". Visst kanske inte typ en islänning eller fjording ser jätteprydlig ut med megakanten det blir men på många halvblod blir det ju oftast bara en färgskiftning. Jag hejar på att våga låta bli att helklippa :-D

Hästen tävlas och tränas regenbundet och det är inga lätta pass osv. Jag vill inte ha en genomsvettig häst att åka hem med från träning och riskera att den blir sjuk. Hästen i fråga trivs allts bäst i box men jag tycker att vistelse i hage ca 6 h är ett måste. Då lägger jag hellre på täcke för att hon ska tycka det är ok att vara ute ändå.

När jag än kommer på dagen eller kvällen och hon år ute gnäggar hon så gort hon ser mig och går till grinden och markerar att hon vill in.

Jag tycker att hästar i full träningar ska vara vårdade och klippta för att ständigt slippa blir svettiga på ett vanligt ridpass. Och jag vill att hon ska prestera och vill därför inte att hon ska tyngas ner av päls för att det blir jobbare att jobba med det. Ju mer kläder desto jobbigare ;)

Håller med dig. Tycker det är lättare att hålla hästarna lagom varma och skyddade helklippta. För det är hals och mage man klipper bort om det inte helklipps och de delarna skyddar inte täcket ändå.

Tycker dessutom som du det blir behagligare för hästen att träna om de inte har ett extra ländtäcke att släpa på.

Gör likadant i hagen också. Har så mycket täcke som krävs. Har inga problem med det.

Lite kl
Don efter person...
Om man tycker det är jobbigt- dyrt- onödigt med många varma täcken och ridtäcken etc så ska man självklart inte helklippa hästen tycker jag! Synd om hästar som är helrakade och har ägare som inte förstår att man har klippt bort hästens kläder...
Och vill man klä upp sin häst i duntäcke så är det bäst den är helrakad för annars lär den bli alldeles för varm.

Jag är inte så mycket för att pampra min pålle så jag lämnar till exempel alltid benen. Öronen också ... Mina hästar har kort vinterpäls om de fått ha täcke på så det märks inte så mycket. Har halvklippt ibland på hösten och klippt rumpan precis innan de ska fälla. Tycker som connemara att det kan se välvårdade ut ändå.
Men som sagt om man helklipper då måste man ta hand om sin häst därefter!

På träningar i vintern (oisolerade ridhus) har jag hittills sett övervägande del helklippta som har något täcke hela träningen igenom jämfört med helklippta som gått nakna. Då förstår jag inte alls meningen med att helklippa om hästen till och med behöver täcke alla minuter på dygnet förutom de få på tävlingsbanan? Verkar dessutom väldigt jobbigt :-o

På träningar i vintern (oisolerade ridhus) har jag hittills sett övervägande del helklippta som har något täcke hela träningen igenom jämfört med helklippta som gått nakna. Då förstår jag inte alls meningen med att helklippa om hästen till och med behöver täcke alla minuter på dygnet förutom de få på tävlingsbanan? Verkar dessutom väldigt jobbigt :-o

Ja och där håller jag helt med dig. Man ska inte helklippa enbart för det är snyggt. Men själv tar jag av ländtäcket efter uppvärmning ner till -15.

Och min erfarenhet på mina hästar så är det magen och halsen som blir känslig om man lämnar på ryggen och rumpan. Och ska man då utan magplatta och tjockare täcken på halsen än resten så är det svårt att kompensera för det. Samtidigt som de svettas mer om de är oklippta på rygg/rumpa även på de ställen de är klippta.

Men kan hästen inte alls vara utan så ja då tycker jag också det är onödigt. Man får göra en avvägning helt enkelt :)

Puttar upp tråden igen då jag behöver mer tips på täcke!

Eskadron har helt slut på sitt tjocka och går inte att få tag på längre (haft kontakt med butik).
Tidigare i tråden skrev någon att shires har tjocka stalltäcken med hals, men har intr hittat något runt 400-600gram vilket jag behöver. Tacksam för hjälp :)

Shires har haft ett 500 g men det kanske har utgått.

Varför inte köpa Amigo 550 och helt enkelt sätta på två halstäcken? Sy ihop dem så har du ett 500 g halstäcke. Ev köp ett 200 g under blanket med hals och ha ett 400 g stalltäcke med hals över?

Puttar upp tråden igen då jag behöver mer tips på täcke!

Eskadron har helt slut på sitt tjocka och går inte att få tag på längre (haft kontakt med butik).
Tidigare i tråden skrev någon att shires har tjocka stalltäcken med hals, men har intr hittat något runt 400-600gram vilket jag behöver. Tacksam för hjälp :)

Har sökt runt på nätet och jag hittar eskadrons i M och XL. Behövde du i L eller? Vi har en häst som har 6,6 i horseware och XL i eskadron är precis lagom. Det med hals och magplatta.

Ja det har jag! Hittar ingen i storlek L, hästen har vanligtvis 6,3 (140), så tror inte det skulle funka med xl för hon är bara 160 cm ;)

AMIGO INSULATOR SUPER HEAVY.
550g. finns hals i 250 gram at köpa till.

Du kommer få svårt att hitta ett tjockare halstäcke frågar du mig . Det finns ingen marknad för det , just pga hur pass lite värme de reglerar via halsen i sig . 250 G utifrån det är Mycket .

Med ett så tjockt halstäcke kommer den ju att bli helt skallig O_o

Har inget med tjockleken att göra. Tom insekttäcken skaver sönder manen....

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 167
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 930
Senast: Red_Chili
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 225
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka