Tips på TJOCKT stalltäcke med lika tjock hals

Sv: Tips på TJOCKT stalltäcke med lika tjock hals

Det är vad jag fått lära mig på min utbildning.
Vilket visserligen är fyra år sedan nu. Mycket kan ha ändrats.
Men det faktum att det ofta inte tillverkas halsar i samma tjocklek som täcken,
trodde jag bekräftade det.

Jag har stalltäcke under ofodrat regntäcke, dels för jag tycker det fungerar och värmer bättre.

Du kanske nöjer dig med en vindjacka på vintern? ;)

Såklart jag inte gör! Jag utgår fortfarande bara från vad jag är lärd.
Men om det inte stämmer, så har du rätt och jag fel! :)

Jag tittar och kollar min häst och jag gillar inte att se bär hon skakar hysteriskt och faktiskt fryser.

Förstår precis ditt problem sedan min flyttade ner till Skåne i höstas och verkligen hatade blåsten och frös som jag vet inte vad. Vintertäcke nu innebär 400 g liner + 420 g utetäcke med hals. Halsen är dock bara tunt fodrad så om det inte räcker kommer jag testa att lägga in en stalltäckeshals också, det finns det plats för i ytterhalsen.

Min (och min hästs!) bestämda åsikt sedan tidigare var att 200 g max var vintertäcken och dubbla täcken var helt stört att lägga på sin häst. Tur man kan ändra sig när man blir överbevisad :o

Bör kanske tillägga att min häst spårklipps endast väldigt sparsamt och har vind/regnskydd o mat hela dagen i hagen.

Senast ändrad:

Det är inte själva halsen jag skyddar, utan ytterligare en yta som kyler ner blodet som ska värmas av systemet hästen utgör. Eftersom vi klipper halsen på alla vi klipper, behöver fryslortar skydd även över halsen. Inte för att själva halsen skulle frysa så extremt, utan för att slippa kyla ner resten av hästen och lägga energi på den värmesänkning det innebär att exponera halsen.
Min egen slutssats ang. halstäcken att det är som ett extra täcke på kroppen.
så stor effekt har den.
Sen om man klipper- vad växer ut först o mest?
jo halsen o man måste klippa igen.

Ngn annan skrev ju just att det är lätt att kyla ner en varm häst genom att bara spola hals o bog.

Bra att TS hittade en bra.
Har ingen erfarenhet av eskadron, men ett fint o vedertaget märke är det ju- vill se o höra hur den sitter o funkar:)

Eskadron har 500 eller 550g täcke med hals och magplatta.

Kolla sharpmans eller hogstaridsport hemsida för å se hur det ser ut. Hade jag inte haft så förbannat många täcken redan hade de fått varsitt sånt.

Min egen slutssats ang. halstäcken att det är som ett extra täcke på kroppen.
så stor effekt har den.
Sen om man klipper- vad växer ut först o mest?
jo halsen o man måste klippa igen.

Ngn annan skrev ju just att det är lätt att kyla ner en varm häst genom att bara spola hals o bog.

Bra att TS hittade en bra.
Har ingen erfarenhet av eskadron, men ett fint o vedertaget märke är det ju- vill se o höra hur den sitter o funkar:)

Tack du förklarade det jag menade med så mycket bättre ord! Tur jag har någon som håller med mig :) :) :)

Förstår precis ditt problem sedan min flyttade ner till Skåne i höstas och verkligen hatade blåsten och frös som jag vet inte vad. Vintertäcke nu innebär 400 g liner + 420 g utetäcke med hals. Halsen är dock bara tunt fodrad så om det inte räcker kommer jag testa att lägga in en stalltäckeshals också, det finns det plats för i ytterhalsen.

Min (och min hästs!) bestämda åsikt sedan tidigare var att 200 g max var vintertäcken och dubbla täcken var helt stört att lägga på sin häst. Tur man kan ändra sig när man blir överbevisad :o

Bör kanske tillägga att min häst spårklipps endast väldigt sparsamt och har vind/regnskydd o mat hela dagen i hagen.

Skönt att du förstår!
Min stackare klipps det rubbet på, till och med i öronen, hemsk matte. Men så är det att vara tävlingshäst :D

Berätta gärna hur det är när du fått hem det, har också funderat på ett sånt. :)

I min hästs fall är det inte halsen jag är ute efter utan en varm magplatta. Helst hade jag haft utan hals, någon som vet om det finns stalltäcken med magvärmare men utan hals??

Jag har ett men det är för tunt och måste dessutom dras över huvudet=extremt opraktiskt.

Hööks har ju ett! Tycker faktiskt det är fint och man kan ju alltid känna och klämma lite innan man bestämmer sig :)

Tack du förklarade det jag menade med så mycket bättre ord! Tur jag har någon som håller med mig :) :) :)

Förlåt mig för att jag lade mig i din tråd igår.
Jag har ett behov av att bolla tankar ofta, men det blev lite fel igår.
Var inte meningen att tala om för dig vad du ska göra.
Undrade egentligen bara om man verkligen behöver täcka halsen så mycket.
Hoppas du hittar ett täcke som passar.

Det är det detta forum är till för, att bolla tankar ;)
Du ska inte be om ursäkt någonstans för det du säger har en grund och det har forskats om det.
Tyvärr håller jag inte med om det i mitt och hästens fall, men det kan inte du hjälpa ;)

Det har just g dock väldigt låg förståelse för (att helklippa en sådan häst i ett sådant klimat) men man kan ju försöka hjälpa till ändå och det kan ju funka bra trots allt :-)

Det var ju jättefint! Vore perfekt. Men det fanns bara i 135 :cry:

Han behöver 155. :(

Det har just g dock väldigt låg förståelse för (att helklippa en sådan häst i ett sådant klimat) men man kan ju försöka hjälpa till ändå och det kan ju funka bra trots allt :-)

Hästen tävlas och tränas regenbundet och det är inga lätta pass osv. Jag vill inte ha en genomsvettig häst att åka hem med från träning och riskera att den blir sjuk. Hästen i fråga trivs allts bäst i box men jag tycker att vistelse i hage ca 6 h är ett måste. Då lägger jag hellre på täcke för att hon ska tycka det är ok att vara ute ändå.

När jag än kommer på dagen eller kvällen och hon år ute gnäggar hon så gort hon ser mig och går till grinden och markerar att hon vill in.

Jag tycker att hästar i full träningar ska vara vårdade och klippta för att ständigt slippa blir svettiga på ett vanligt ridpass. Och jag vill att hon ska prestera och vill därför inte att hon ska tyngas ner av päls för att det blir jobbare att jobba med det. Ju mer kläder desto jobbigare ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 167
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 930
Senast: Red_Chili
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 225
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka