Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min egen slutssats ang. halstäcken att det är som ett extra täcke på kroppen.Det är inte själva halsen jag skyddar, utan ytterligare en yta som kyler ner blodet som ska värmas av systemet hästen utgör. Eftersom vi klipper halsen på alla vi klipper, behöver fryslortar skydd även över halsen. Inte för att själva halsen skulle frysa så extremt, utan för att slippa kyla ner resten av hästen och lägga energi på den värmesänkning det innebär att exponera halsen.
Min egen slutssats ang. halstäcken att det är som ett extra täcke på kroppen.
så stor effekt har den.
Sen om man klipper- vad växer ut först o mest?
jo halsen o man måste klippa igen.
Ngn annan skrev ju just att det är lätt att kyla ner en varm häst genom att bara spola hals o bog.
Bra att TS hittade en bra.
Har ingen erfarenhet av eskadron, men ett fint o vedertaget märke är det ju- vill se o höra hur den sitter o funkar![]()
Förstår precis ditt problem sedan min flyttade ner till Skåne i höstas och verkligen hatade blåsten och frös som jag vet inte vad. Vintertäcke nu innebär 400 g liner + 420 g utetäcke med hals. Halsen är dock bara tunt fodrad så om det inte räcker kommer jag testa att lägga in en stalltäckeshals också, det finns det plats för i ytterhalsen.
Min (och min hästs!) bestämda åsikt sedan tidigare var att 200 g max var vintertäcken och dubbla täcken var helt stört att lägga på sin häst. Tur man kan ändra sig när man blir överbevisad![]()
Bör kanske tillägga att min häst spårklipps endast väldigt sparsamt och har vind/regnskydd o mat hela dagen i hagen.
Tack du förklarade det jag menade med så mycket bättre ord! Tur jag har någon som håller med mig![]()
![]()
![]()
Det var ju jättefint! Vore perfekt. Men det fanns bara i 135![]()
Han behöver 155.![]()
Det har just g dock väldigt låg förståelse för (att helklippa en sådan häst i ett sådant klimat) men man kan ju försöka hjälpa till ändå och det kan ju funka bra trots allt :-)