Tips på smaskigt träningsgodis

et_flickan

Trådstartare
Skulle vilja ha tips på träningsgodis till min hund som drar mer än någonsin. Varje promenad är en pina och jag får blåsor i händerna. Försöker träna med rösten och godis för att få kontakten och tilliten så jag blir rolig och inte bara en jäkla tjatkärring.

Använder levergodis som hon tycker väldigt mycket om men är inte så värst intresserad av det om det kommer något som är roligare än godis. Hon har även dragit kopplet ur händerna på mig två gånger redan pga olika orsaker och det går inte att få kontakt med henne. Hon är bara stressad, virrig och har noll koll på mig.

Tips om andra träningsmetoder är även okej.

Sv: Tips på smaskigt träningsgodis

Gott godis: kladdigare varianter: tärningar av ost, korv, köttbullar, blodpudding, tärnat bacon (min hunds favortit)
Trevligare att ha i fickan: torkad blodpudding, torkad korv, ostbågar (om det gillas), olika halvmjuka "färdiggodisar", torkad kycklinglever, bitar av torkad gristarm, torkad vom mm (finns i välsorterade djuraffärer) och tubost!

Tips på dragande är svårare, det kan vara en riktig pärs! Jag har själv en hund som jag har fått jobba mig blå med i över ett år och han är fortfarande inte bra, bara bättre... Det enda som funkat för oss är att konsekvent stanna när kopplet sträckts och kräva ögonkontakt, och att inte låta hd gå igen förrän man själv börjar gå. Det är en väldigt tålamodsprövande metod och man måste nog känna att man tror på vad man håller på med, annars orkar man inte. Att vända och gå åt andra hållet så fort hd drar är en annan metod, men på min hund som bara vill springa och inte bryr sig om vart åt hade det ingen effekt.
Nu när han börjat fatta vad jag vill har jag börjat ta med klickern ut och klickar för slakt koppel (kräver en väl inklickad hund dock)

Har du någon möjlighet att kontakta någon tränare? Då kan du få lite praktiska tips på hur och vad du ska träna. Och tränaren kan lättare se vad ni behöver hjälp med :)

Ang godistips så är det bara att prova sig fram. Det gäller att hitta ett godis som hunden verkligen uppskattar. Jag brukar köra med:
Tärnad ost, hot dogs, köttbullar, kokt kyckling, mjukost på tub, blodpudding (innehåller dock en hel del socker). Sen brukar jag varva dessa godis så jag inte alltid kör samma. Har jag kört tex köttbullar tre dagar i rad så är det inte lika spännande tycker mina hundar.

Bacon är det enda som kan få den lilla JRTn här hemma att skifta fokus från andra hundar till matte.

Möjligen att ost kan ha den effekten också men han kräks av ost så det har vi slutat med.

Det känns dock lite salt så det använder jag bara när det behövs EXTRA uppmärksamhet, annars fungerar det med kattmat (torrfoder och blötmat) och "Ziwi Peak", vi kör en med lamm tror jag det var.

Min hund är precis galen i morötter så det tränar jag med. Väldigt praktiskt eftersom jag har hästar också.

Tub-ost, korv, köttbullar, blodpudding, leverpastej, bacon, grillad kyckling, kokt fisk, morötter, havrepuffar, cornflakes, äpple.. Finns massvis!

Våra fyra hundar skulle hoppa ut för ett stup för att få ett slick på baconost på tub!

Jag tror nog inte att det är godiset som det är fel på, utan tekniken du använder när du tränar. Visst är de flesta hundar beredda att jobba lite hårdare för sitt favvogodis, men det är få hundar som tycker att gotter är roligare än allt annat.

Jag hade kört med skvallerträning, för det är roligt och ger snabbt resultat.

Jag har inga tips på godis utöver de som du redan har fått, men jag undrar om jag inte i dina skor hade prövat att använda någon sele eller grimma som hjälper lite på traven. Det finns väl selar där man fäster kopplet fram på bröstet vilket gör att dragandet inte fungerar så bra? Grimma kanske hjälper? Jag tänker att när beteendet har blivit så befäst, så är det kanske svårt att vända det utan att också ändra något annat. Uppenbarligen tycker ju din hund att dragandet lönar sig.

Just det, glömde berätta att hunden varit hos fodervärd sen i lördags så jag har bara haft henne i några dagar. Hon var lika dragig där som hemma, fodervärden jobbar på det och är kanon med hunden så det är inte hennes fel.

Skvallerträning försöker jag med, hon fungerar så där på det men jag har inte lärt mig riktigt hur det fungerar men ska läsa vidare på det.

Jag brukar vända ibland och gå åt andra hållet men då blir det rivstart :grin:

Grimma och stryp vill jag helst inte använda. Fodervärden säger att hon blir stressad av stryp, dock inget jag märkt av tidigare då jag haft en massa olika halsband till henne (dock är hon ju stressad vad jag än använder nu) Sele fick jag med mig från fodervärden, har inte testat ännu men ska testa när jag kommer hem ikväll.

Hunden har kunnat gå i koppel förut. Hon gick som en klocka, men sedan hände något, antagligen efter sista löpet då inte jag hade henne hemma. Hon är fruktansvärt intresserad av dofter och sticker iväg lite när det passar henne, och mina händer är inte de starkaste.

För övrigt så är hon en blandras på 1½ år så slyngel åldern är här :angel:

Om det handlar om rent ofog, dvs hunden flänger och slänger hit och dit i kopplet trots att hon fungerat innan (Och slutat pga okonsekvens?) skulle jag gått ut rätt hårt. Hunden ska gå vid sidan/bakom, punkt slut. Vid "Varsågod" får man nosa lite och göra sina behov, efter det ska man gå vid sidan igen.

Om hunden drar iväg emot någonting, markera då direkt och och väldigt bestämt att hon gör fel. Beröm LUGNT när hunden uppför sig, unga glada peppande tillrop som kan höja hennes stress.

Det hunden håller på med är nog ofog.

Hundens fodervärd är min bästa vän och tack vare henne kan jag fortfarande ha min hund som min hund, vilket jag är mycket lycklig över. Hunden kommer åka tillbaka till henne i september. Fodervärden är mycket "snällare" än vad jag är. Jag är mer krävande med min hund, jag vill att det ska vara kul att gå ut och gå, jag vill inte behöva få skitont i händerna.

Som jag skrev förut är jag även hemskt svag i händerna. Det ligger i släkten då min mamma har samma sak. Jag orkar inte hålla henne med vanligt halsband. Och hon skiter blankt i om jag rycker till ordentligt. Det är heller inget jag vill behöva göra men ibland rinner tålamodet iväg och jag får stanna och räkna till tio för att inte bli asförbannad.

Berömmer gör jag lugnt med låg röst för att inte hetsa upp henne.

Om hunden åker tillbaks dit snart igen kan jag förstå om det hade känts skönt med "Quick-fix" och ett resultat på en gång.
Men jag skulle göra såhär att jag promenerade enbart där det finns stängsel, husväggar etc. Sedan säger du till hunden att gå på vänster sida - Fot, så här, sidan, gå fint eller vad som - och om hunden försöker gå förbi dig eller öka takten använder du ditt vänstra ben och markerar genom att ta ett steg in framför hunden (Så "flyktvägen" stängs av) och säger bestämt "Nej". Fortsätt sedan gå och beröm direkt när hunden går fint och är avslappnad.

Det är en lång process (Jag är själv där nu med min unghund), men det är MYCKET effektivt, och tydligt för hunden. Man slipper slita och dra i kopplet. Har du någon fårhage i närheten av huset är det perfekt att gå några varv runt i den. Se givetvis till att det inte är el i stängslet så varken du eller hunden får en stöt ;)

Jag gillar inte quick fix grejer heller. Hade jag behållt hunden hemma hade jag varit envis som synden om jag så hade fått vara det i flera år. Jag gillar inte att slita och dra, det är det värsta jag vet men ibland gör det så jävla ont i händerna så jag måste dra till ordentligt så hon hajjar till lite en kort stund så jag får vila.

Det där med staket var en bra grej. Fårstaket finns inget här, vet heller inte om det finns staket i närheten, det är väl typ vid broar som det finns. Ska testa. Idag har vi haft en rätt bra dag. Träningen börjar faktiskt ge resultat och jag har en trött hund hemma som faktiskt är mer lättmotiverad och mina blåsor börjar läka. Vi gick några hundra meter (fot!!!!) med slakt koppel innan damen kom på att det var ju hemskt att vara en duktig hund för en gång skull :angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 460
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 603
Senast: Barrow
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 475
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 078
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka