Tips på smakligt foder...

nordsvensken

Trådstartare
...till allt för smal, KRÄSEN 1-åring på bete.

Han är fullt frisk,parasitfri, fina tänder, pigg och glad, äter bete och hö med god aptit men det räcker inte för att han skall hålla hullet. Han behöver både protein och energi men ratar allt vi prövat hittills.

Lucern går inte, har provat pellets av olkia slag (groov 125 och pluss grön) och det tittar han inte ens åt. Lite stöpt korn och olja kan han pilla i sig, men det räcker inte på långa vägar. Står här med flera säckar foder som det bara är taget ytterst lite ur, och halvblodet är så tjock att det inte är lämpligt att stppa det i hans mage. (varför finns det inte provpåsar av kraftfoder?!)

Har ni tips på vad han kan tänkas gilla?
 
Sv: Tips på smakligt foder...

Inte något supertips kanske, men varför inte testa...:D

Kanske inte den läckraste blandningen vanligtvis, men har ni provat något så enkelt som betfor och soja?

Han kanske tycker det är jättesmaskigt om ni har tur, och han behöver kanske inte äta såna jättemängder eftersom det blir ganska koncentrerat. Billigt också...

Har ni konstaterat genom träckprov att han är parasitfri, eller är han bara regelbundet avmaskad?
Har själv en nyinköpt 2-åring som ska ha varit avmaskad "enligt standard", men som hade 2000 EPG av lilla och stora blodmasken, samt en drös med styngflugelarver...:eek:

Det är svårt med parasiter på unghästar, man får vara observant och petnoga.;)
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på smakligt foder...

nordsvensken skrev:
...till allt för smal, KRÄSEN 1-åring på bete.

Han är fullt frisk,parasitfri, fina tänder, pigg och glad, äter bete och hö med god aptit men det räcker inte för att han skall hålla hullet. Han behöver både protein och energi men ratar allt vi prövat hittills.

Lucern går inte, har provat pellets av olkia slag (groov 125 och pluss grön) och det tittar han inte ens åt. Lite stöpt korn och olja kan han pilla i sig, men det räcker inte på långa vägar. Står här med flera säckar foder som det bara är taget ytterst lite ur, och halvblodet är så tjock att det inte är lämpligt att stppa det i hans mage. (varför finns det inte provpåsar av kraftfoder?!)

Har ni tips på vad han kan tänkas gilla?

Kanske fibergi? Det älskar väl ändå ALLA hästar? :D
 
Sv: Tips på smakligt foder...

Som pinky föreslog, soja brukar vara väldigt smaskigt och betfor med för den delen.
Annars Fibergi, det är ju sött och gott med melass :d Kanske mixa i lite soja i den med om man behöver mer protein.
Finns ju flera andra olika muslisorter med (musli brukar vara gott tycker de flesta).
 
Sv: Tips på smakligt foder...

D&H build up är dyrt men fungerade super på min magra d-ponny :love: Inget annat hade fungerat men sen började vi ge honom det och sen plötsligt gick han upp :) Det enda negativa var väl priset och att han inte var intresserad av betforen längre, muslin är såååå mycket godare :angel:
 
Sv: Tips på smakligt foder...

du har säkert provat redan men nya kraft grov var bra till våra unghästar, men dom åt ju också allt vi gav dom... kan du inte fråga om du kan få prov på foder då?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gamling, 24 år i år, som är i fint skick och får mycket beröm för att han fortfarande är pigg och fräsch. Han har dock börjat...
Svar
9
· Visningar
1 522
Senast: Masse
·
Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 231
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har varit så förskonad men har nu en kräsen 5 åring. Hon har tidigare ätit ren havre,vilket jag tror gått bra. Nu blir hon dock...
2
Svar
35
· Visningar
2 645
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Hej. Jag skulle behöva lite foder tips. Så som det ser ut idag så äter min häst granngårdens egna original pellets och han får ca 1kg...
Svar
5
· Visningar
1 240
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp