Tips på övningar?

Hallonsoda

Trådstartare
Hej!

Jag har en ponny som gärna vill komma för nära hindren, och helikopterhoppa. Han är ganska så ärlig, vill över men hellre ett galoppsprång för mycket än för lite. Det här medför att sprången bli spetsiga, han vill inte riktigt runda hela ryggen och hoppa igenom sig. Antar att det är en kombination av avsaknad av muskler och osäkerhet.

Vad ska jag göra för att få han att hoppa igenom sig lite mer? Han kan bli lite seg mot hindrerna (bara hemma, på tävling livar han upp sig ;)).
Skulle vilja lära honom att taxera lite bättre, få han att tänka själv.
Jag klättarar mycket, och hoppar i naturen :). Där är han mycket mer på och tar i.

Har själv tänkt på gymnasitserier, men har ni några tips på BRA serier? Tre stuts på rad känns lite.. Uttjatat.

Och vilka avstånd ska man egentligen ha på en D-ponny?

Skulle bli hemskt glad om ni gav mig tips!

Tack på förhand

//Sofia

Sv: Tips på övningar?

om din ponny vill hoppa av för nära hindret lägg ut markbommen lite framför hindret ca 10cm kanske till och me 20 om det behövs, det gör att han måste stå av tidigare.

studs e väldigt nytigt om du tycker det är tråkigt med tre studs bara *sätt upp så har jag lite roligare serier:
sätt upp tre studs 2 galopp språng tre studs igen (du kan ha 1 eller 3 galopp språng i mellan oxå om du vill)
* sätt två till tre studs ett galopp språng ett rättupp två galoppsprång oxer, :bump: otroligt nyttigt och roligt, hästen kan inte komma fel om man har rätt avstånd.
* sätt två studs ett galoppsprång rättupp eller oxer

själv klart kan du använda din fantasi till egna övningar bara du tänker på att det inte får bli farligt varken för dig eller hästen

För D pponny är 1 galoppsrång mellan hindret 6.50 - 6.90 två 9,50-9,90 tre 13 - 14 fyra 16,25-17,25 fem 19,50-20,50 sex 22,75-23,75 sju 26-27 meter - mellan studs ca 2,75 - 3 m testa dig fram vi har en D och en C ponny i stallet som går båda på 3 m som min häst gör och c ponnyn e lite kort i steget :love:

mer bra övningar finns i boken hopplära enligt strömsholms metoden en ytters bra och lärorik bok köp eller låna den på biblioteket

lycka till och skriv hur det går

Sv: Tips på övningar?

Lägg ut många galoppbommar för att få en bättre galopp. Våga rid på mer framåt. Ofta när man hamnar intill är det för att man har en dålig galopp och sitter och "rattar" lite för mycket.
Hoppning ute är bra, då blir hästen ofta lite gladare. Om hästen skall träna sin egen taxeringsförmåga är ju inte studds det bästa kanske. Börja löshoppa lite då och då. Hästen får då verkligen tänka helt själv.

Liknande trådar

L
Hoppning Hej! Jag är en 14-årig tjej som har ridit nästan hela livet och haft egna ponnyer och tävlat upp till LB. Nu har jag två c-ponnyer, en...
Svar
4
· Visningar
1 362
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 329
Hoppning Hej! Jag har ett 11:årigt (05:a) D-ponny sto med min mamma. Svensk Ridponny, efter Artist 765. Jag är jättenöjd med hästen, även om vi...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hej, Behöver hjälp med kvalitativa tips på lämplig hopphingst till mitt sto e. A-Dur - Nicolars (Dansk oldenburgarhingst) för framtida...
Svar
10
· Visningar
1 917
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka