Tips på övningar till 6-åring

M

Mommy

Hej!

Min dotter är 6½ år och hon har nyligen blivit "med häst", inte vår egen men en lugn och fin c-ponny som hon får rida hur mycket och ofta hon vill. Hon har gått en termin på ridskola, så hon har lärt sig de mest grundläggande sakerna. Själv har jag suttit på en häst en gång i mitt liv och då var jag liten, så jag kan just ingenting om hästar, men jag lär mig väl! Det viktigaste är att dottern får utöva sitt intresse! Nu till frågan:

Nu när det är snöigt och kallt så rider hon längs en timmerväg, hon skrittar och får trava lite emellanåt. Saken är den att nu har vi ridit (jag går bredvid) längs med denna väg så många gånger att det börjar bli lite rutin och enformigt. Är det någon som har lite tips och ideér om vad vi skulle kunna göra för övningar under en sådan promenad? Och snälla; använd inte en massa termer som en okunnig mamma inte fattar ;) Tack på förhand!!

Sv: Tips på övningar till 6-åring

Som att ni båda verkar relativt gröna med hästar, och som att ponnyn är så pass ung skullle jag ta hjälp av en kunnig tränare. Det är då mycket lättare för en person på marken att ge tips, råd och övningar. Mycket kan gå fel, och det gäller öven mer rutinerade ryttare.

En tränare som bollplank, oavsett nivå är alltid att rekommendera :)

Lycka till!

Sv: Tips på övningar till 6-åring

Som ovan: balansövningar!

Höger hand ska nudda vänster tå och tvärt om. Röra armarna som väderkvarnar(lugnt så man inte skrämmer hästen), sträcka sig fram och nudda ponnyns öron, sträcka sig bak och nudda svansen. Sitta i damsadel osv.

Allt i lagom doser så inte ponnyns tålamod tar slut :D. Det kommer göra att tjejen sitter mkt naturligare och mer avslappnat sen när det är dags att rida lite mer självständigt.

Sen kan kan lägga ut "bommar" man kan skritta över på vägen så hon får träna på att stå upp i stigbyglarna. Kanske lägga ut något att gå slalom runt så man får träna på att styra.

Sen tycker jag det är viktigt att lära barnen uppskatta hästen också. Den är duktig när den lyssnar på en liten ryttare och svänger och går när den blir tillsagd, så det inte blir åka häst utan att man är där för hästen skull också och tar hand om den. :laugh:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: super
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur