Tips på övningar för spänd häst

malinsky

Trådstartare
Hur jobbar ni med era hästar för att få dem mer avslappnade? Jag har en häst som är spänd och "på" och gärna går i en för honom för hög form. Åttvolter, serpentiner och arbete på stor volt funkar jättebra, men det borde finnas ngt annat. Rider för tränare, så jag kan ju fråga henne, men jag skulle vilja höra hur ni jobbar med era hästar!?

Sv: Tips på övningar för spänd häst

Jag jobbar mycket småvolter i hörnen, "vrida ur tvättsvampen", mycket halter som åtminstone på min häst fungerar avslappnande. Typ halt varannat steg osv.

I början blir det kanske halt var femte steg. Sedan var fjärde osv tills jag är nere i halt varje steg. Sedan övar jag mycket halt, skritt, trav, halt och detta på en långsida.

Hoppas du fick någon ide. :)

På min pålla som förr gärna gick med hög nacke och spänd rygg i kombination med myckte energi var det jämnt tempo som gällde. Inte en massa övergångar eller tempoökningar som annars är jättebra för att få hästar att bli vakna och lösgjorda. Hon var tillräcklig vaken som det var ... :D
Jag red henne också i övertempo vid framridning, på lång tygel, så att hon fick "hitta sig själv" och sin balans och mjuka upp sig utan att jag kortade henne.
Den absolut bästa övningen för henne var att rida på stor volt och flytta ut bakdelen, hålla mot på ytter och sedan rida fram och "bjuda fram" innertygeln. Då kom jag till drivning utan att hon ökade tempot (hon bromsade sig själv p.g.a. sidvärtsrörelsen) och hon lärde sig att sträcka nosen mot den längda tygeln. "Följa med neråt framåt" liksom. Jag har provat den övningen på andra hästar med hög nacke och spänd rygg och har man väl lärt sig koordinationen själv, när man ska lätta, så sänker de sig själva när man ber om det.

Uppvärming eller framskrittning sker i racerfart här. 8 minuter behöver han i racerfart för att sedan kunna lyssna och redan vara lite mjukare.

Tack för tipsen! Ska testa i morgon.. då har han stått 3 dagar och lär vara totalt omöjlig :D Håll tummarna att jag över huvud taget sitter kvar... :angel:

Av en otroligt skicklig tränare fick jag rida en viss övning på min lite spända häst som har svårt att koncentrera sig på bortaplan ibland.
Vi fick trava på volten med lätt utåtflyttad bakdel och nosen inåtställd såklart. När hästen slappnar av och mjuknar, sänker sig rätt, koncentrerar sig så öppnar man volten med inner skänkel, gör den större. Om hästen spänner sig, nacken åker upp, ja då minska vi vvolten och rider bakdelen utåt tills avslappningen infinner sig, då ökar vi. Det funkar, har provat på flera hästar och det funkar!

Flyttar lite sidvärts i volterna, ställer åt båda hållen, mycket halvhalter och halter, allt för att ge hästen något annat att tänka på.
Annars brukar olika sorters volter fungera, men det har du ju redan kläm på...

Kyras fyrkant har fungerat ypperligt på min donna när hon blir överspänd och inte kan/vill koncentrera sig på mig. Jag börjar med att lägga en halt innan varje vändning för att sedan när hon är med på det vända från skritt. Sedan trav på först fyrkant och sedan sexkant. Har fungerat kanonbra för mig!

fia-lisa skrev:
Kyras fyrkant har fungerat ypperligt på min donna när hon blir överspänd och inte kan/vill koncentrera sig på mig. Jag börjar med att lägga en halt innan varje vändning för att sedan när hon är med på det vända från skritt. Sedan trav på först fyrkant och sedan sexkant. Har fungerat kanonbra för mig!

Ja! Den hade jag glömt bort!
Tackar!

oländig terräng, brukar få de flesta att varva ner. Att koncentrera sig på var de sätter fötterna....(Alternativ bommar och bomserier på knixiga avstånd om man inte har någon oländig terräng att värma upp i :idea: )
-Sen kan man börja arbeta på banan.

Säger som Fia-Lisa, Kyras fyrkant är bra. ett annat knep jag brukar använda är att aldrig sitta om på sittbenen genom nedsittning, utan att "stå över" ett steg istället i lätt sits, dvs upp från ryggen på hästen. Den övningen kan man göra på både raka och böjda spår dessutom, dvs trava, sitta om i luften, trava några meter igen, sen sitta om. Hästen brukar slappna av jättemycket då ryggen blir fri....

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 031
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 057
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar