Tips på miljöträning inför tälingsbanorna

M

MariaAhmira

Självklart är ju bästa träningen att bara åka ut, ut och åter ut på tävlingar men jag är ute efter tips på "övningar" att göra hemma. Grejer man kan utsätta hästen för under träningspassen och så!

hur gör ni för att förbereda hästarna på nya ställen?

Är alla hästar så "fjantiga" när ni e ute första gångerna?
(ska nämna att vi hittils varit på 3 olika platser vid 10 tävlingstillfällen.)

Hemma på ridbanan tragglar man och det blir ju lixom vardagsmat för hästen, där är ju inget farligt.
På tävlingsbanorna blir hästen spänd just när man kopmmer nära hörnen och det tittas och nosas osv. och herre gud om det prasslar och låter/rör sig på läktaren då kan man ju inte låta bli att kolla på det! hon blir minst sagt spand precis då.
Något av en koncentrationsvårighet....

Sv: Tips på miljöträning inför tälingsbanorna

Ta in främmande saker i ridhuset!

jag tror iofs inte på att vänja hästen vid saker att titta på (om det inte är en ungis dvs). Snarare att man lär sig hur ens häst funkar och hur man bäst tar sig ur 'tittigheten'- vissa blit bättre av att få titta- andra blir bättre om man går på dom lite bestämt.

Så- plocka in saker i ridhuset och se hur den beter sig:

Dressyrstaket- om man har tillgång till det
Blomkrukor
Musik i ridhuset
'Domarbord'
Åskådare

Lycka till:bump:

Fast min häst är tvärtom. När hon bli rädd för något hemma kör hon upp huvudet och flyr. På tävlingar blir hon så "mätt" på allt hemskt så hon lyssnar helt på mig (förutom en gång, hennes första innetävling).

Hon är fortfarande lika tittig, men lyssnar på mig. Så träna inte bara på att hästen ska vänja sig vid läskiga saker, utan hur du ska lösa situationen så hästen bibehåller förtroendet för dig.

då får det åka fram lite inredning på banan nu! :)
musik e ju bra förståss! kanon!

Tack för lite tips:laugh:

jag har märkt att på tävling/träning ute går hon såå mycket bättre och fokuserar mer/helt på mej, ....

Det handlar mycket om förtroende o lydnad, ju lydigare hästen är desstom mindre kommer den att bry sig om sin omgivning. Är dom tillräckligt koncentrerade så brukar de inte bry sig så mycket, men visst är det bra med miljöträning tex i form av att åka till andra ställen o rida- måste ju inte vara tävling.

Sen brukar ryttarens reaktion vara ganska avgörande också, om ryttaren är cool o inte bryr sig om att reagera på "det farliga" utan bara fortsätter att rida som vanligt och parera när hästen skyggar så brukar det gå över ganska fort. Lycka till hur som hellst! :)

Överträna hästen på läskiga saker. Nöj dig inte med att hästen inte blir rädd för plastpåsen, plocka fram en pressening! Och sluta inte när hästen traskar över presseninge, packa in hästen i den också! Och ta inte bara in folk som applåderar vid staketer, be dem tjoa och tjimma och hoppa och skutta!

Jag har provat saker med min häst som jag vet aldrig kommer förekomma på en tävlingsplats, men eftersom hon är helt säker och lugn när jag liggandes över halsen skrittar igenom en tunnel gjord av plastmattor och pressening, då vet jag att hon inte kommer bli rädd för den där regnjackan som någon glömt på staketet.

Givetvis är hästar flyktdjur och i en främmande miljö blir även ofarliga saker läskiga. Men det skadar ju inte att överträna ändå! Ställ in massor av vita plaststolar på ridbanan och rid slalom mellan dem. Försök vara lugn själv och hoppar hästen till, korrigera lugnt, gå fram och NOSA (inte bara gå fram, hästen måste få lukta också) och rid sedan vidare.

Idag gick jag och min häst och tittade på elden på baksidan stallet. (Stallägaren brände pappkartonger.) Tror inte det kommer brinna på tävlingarna i vår, men varför inte träna när chansen finns.

hej igen!
var i ridhuset igår och släpade fram lite grjer o ett dressyrstaket (tunga som as!)...phu, framme stod redan lite hindermaterial så dom fick vara kvar. Tjejen var lite fundersam första varven i ridhuset men glömde sen bort allt "skräp" och började koncentrera sig på vad vi skulle göra.. lite öppna, fram/bakdelsvändningar mm.
men vi ska spöka mer:p

massa träning kvar så hon koncentrerar sig redan när man kommer in...

Jag har också en dam som har nerver som tusan. Varje gång jag tävlar så blir hon spänd vid kortsidan där domaren sitter, även om vi har tävlat dressyr i 6 år nu...
Jag brukar hänga täcken mm i hörnen och på sargen nästan varje gång jag rider, även på bortaplan. Men det här funkar inte på henne så jag får stå ut med att ta i som idiot med innerskänkeln på den farliga kortsidan...
Grejen är att när jag kommer in i ridhuset/ridbanan innan jag ska hälsa på domaren, så lyssnar hon helt på mig även om hon är lite tittig. Men när man har sagt hej så "dör" hon och hon tappar förmågan att bära sig mm, på just domarkortsidan. Alltid samma sak :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka