Tips på lugnande foder

TheHunted

Trådstartare
Hejsan.

Min häst är ganska så het och nervös. jag undrar om någon har ett förslag till foder som kankse gör henne lite lugnare.
Har hört att det ska finnas örtfoder som ska göra något i den stilen.

Hon kan inte äta havre och blir väldigt het på majs också.

Tacksam

Sv: Tips på lugnande foder

Hejsan.

Min häst är ganska så het och nervös. jag undrar om någon har ett förslag till foder som kankse gör henne lite lugnare.
Har hört att det ska finnas örtfoder som ska göra något i den stilen.

Hon kan inte äta havre och blir väldigt het på majs också.

Tacksam

istället för havre kan man ju ge krossad korn - det blir hästen inte lika het av. men det ger man ju även för att hästen ska få bättre hull så är han redan rund kanske inte det är det bästa=)

Ett bra hö som inte behöver något tillskott?

Annars är en väl beräknad och balanserad foderstat oftast det som hjälper, då t.ex. grovfoderbrist eller magnesiumbrist kan ge ett stressat beteende.

Det finns en del här på Buke som är duktiga på bl a mat men jag tror att det är väldigt svårt att kunna ge tips och synpunkter om man inte vet vad hästen äter i övrigt? :)

Vad har du för grovfoder - analys? Hur mycket?

Kraftfodret - vad och hur mycket?

Alltså skriv ner allt hästen sätter i sig så att man först och främst kan utesluta att det är något i den befintliga foderstaten som är lite fel :)

Hästens foderstat:​

5kg hö om dagen (Går ute i hage med litelite gräs 24 timmar om dygnet)
Dåligt protein värde på höet. har ingen analys framför mig tyvärr.

Som krafftfoder har hon fått allt från lite kornkross eller bara lite betfor eller 1dl lucern
bara så man får i henne sina mineraler
sen får hon magnesium tillskott.

Hon blir aldeles för taggad av betfor.

Hon äter altså så lite kraftfoder som möjligt men har läs om flera här på buke som ger örtfoder som får en lugnande effekt och tänkte se om ni hade några råd om det.

Hästen ifrågan är en maxad d-ponny, connemara, 16år, sto.
Väldigt lätt född. blir tjock av ingenting

Hästen kanske får för LITE mat. ibland kan det ge helt motsatt effekt om man ÖKAR hästens foderstat. Du vet att, hunger och stress går hand i hand. En stressad häst kan vara hungrig helt enkelt. Har du försökt ta reda på VARFÖR hästen är stressad ?

hon är inte halt eller så.
har rådgivit med tränare och duktiga hästlärare på skolan (bollerup)

hon kan inte få mer för då går hon upp och blir extremt överviktig.

hon har bara en väldig spänd personlighet.

Jag är inte jättebra på foderstater och har du fått hjälp på Bollerup så vet de säkert bättre. Men jag kan ändå tycka att 5 kg hö med lågt proteinvärde låter som ganska lite mat för en maxad C-ponny. Hon kan väl knappast få i sig tillräckligt med protein på det? 1 dl lusern är ju ingenting ens om det är i pelletsform. Men det finns kanske en hel del gräs i hagen?

Även om de är lättfödda så måste de få i sig tillräckligt med proteiner. Jag har också en lättfödd ponny men ungefär maxad C-ponny. Hon fick 2,5 liter lusernpellets i vintras.

tycker det låter som för lite mat. min d-ponny som rids typ 2-3 gångar i veckan, mkt lätt, får 10kg hö (mindre nu som det finns bra med bete såklart), 3dl müsli och 1,5 kg lusernpellets och 0,5 l (torr) betfor.

om hästen är hungrig så får den ont i magen, och det kan ge en väldigt stressad häst.

annars är magnesium bra för stirriga hästar, men det hjälper mest mot nervositet.

Ljung är lugnande och naturligt, om din häst är mätt kommer den äta så mycket ljung som den behöver för att lugna ner sej, men då du ger den på tok för lite hö ska du ta det lite försiktigt med ljungen så den inte äter sej mätt på den. Jag har också en fet ponny som skulle bli mkt överviktig om hon inte rids ordentligt.

Bästa sättet att lugna hästen fodermässigt är att ge hästen det den behöver via grovfodret. Eftersom ditt hö innehåller för lite protein bör det kompletteras med lucern (också ett grovfoder). Utan att veta värdena på höet kan jag inte säga hur mycket av var du bör ge dock.

Skippa kraftfoder! Det är mycket mer energi i det än i hö, sett till mängden foder. Korn kan dessutom ge problem med magen på känsliga hästar.

Just stress kommer som flera sagt ofta från hunger, sur mage, kanske magkatarr. Det hjälper med mer grovfoder, men kan behöva rättas till med någon mag-tarm blandning också. Har själv haft problem med väldigt lättfödd häst i stallet där ryttaren ville ge mer kraftfoder "eftersom hästen jobbade", men vi fick till både hullet och minskade massa stressbeteenden med just mer hö (då var det med bra proteinvärden) och inget kraftfoder. Energi hade hästen så det räckte och blev över till jobbet, men det blev mindre "stiss".

De flesta "lugnande" kraftfoderblandningar baseras just på lucern, ibland med korn och eller majs istälet för havre, men det är inga mirakelkurer.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka