Tips på lite starkare bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fladde
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 2 952
Sv: Tips på lite starkare bett?

Hej.
Jag hade problemet med min häst att hon tog in huvudet för att komma undan bettets inverkan så jag testade ett pelham bett (som ett kandar fast delat i mitten) Hon är väldigt hetsig trots att hon är väl dresserad. Hon fungerar jätte bra med detta bett speciellt vid hoppning. Bra är att växla mellan olika bett.
Lycka till!
Fria :idea:

Kan man rida på pelham med två tyglarr??

jo men det var knappast det första jag tänkte på när jag såg tvåringsbettet faktiskt.

nån som skrev nåt om pessoat vs. tvåringsbettet.
det är säkert en sorts mildare variant på pessoa, men när man ridit med det så märker man mycket stor skillnad mellan de betten. pessoat drar ju i stort sett bara ner skallen och finns väl knappt nån häst som gillar det.
tvåringsbettet ligger bättre i hästarnas mun. det är utformat på ett annorlunda sätt.
eller varför inte säga som min kompis säger; det gör att hästen galopperar och inte studsar :angel:

det är väl ryttaren som gör att hästen galopperar och inte studsar :angel:

Jag förstår fortfarande inte hur dom akn vara så anorlunda och ligga så olika då dom ser nästan identiska ut! Kortare hävstång ja, men vad annat?

Jag är kompisen som säger så, så jag kan ju förklara själv vad jag menar ;)

Jag hade "problem" med min häst när jag hoppade för det var svårt att ha en riktig galopp utan att den blev studsig. Eller eg. var det väl inget problem men när jag provade det bettet så blev det helt annorlunda jag kunde galoppera med "mjuka tyglar" och hon låg kvar i en bra framåt galopp som inte var varken springig eller studsig.

Det är bättre att ha två tyglar än att använda delta.
Deltat gör bettet onödigt skarpt och finliret som är meningen med bettet försvinner.

Skulle nån använda delta till ett kandar? ;)

Men dom är byggda på helt olika sätt, vilket du ser om du håller dom framför dej. Jag kan inte svara på vad som gör den skillnaden så speciellt annorlunda för hästens mun, men enligt mina erfarenheter är det en j*a skillnad.

Åk o titta på två så får du se hur annorlunda de ser ut när du håller dem i handen.
Pessoat är rakt o hemskt, tvåringsbettet är byggt efter hästens mun och ligger bättre.

Så att tvåringsbettet är betydligt bättre än pessoat?
För jag har hört så mycket negativt om just pessoa.

Ja så noga är det inte men säger ni det så! pessoat gillar jag inte för att det nyps i munnen då du tar i tyglarna och det känns som att tvåringsbettet också lär göra det, men tydligen inte?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 032
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 521
Senast: Fazeem
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 440
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blåsljud på hjärtat
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna