Tips på lerborttagning häst

NilHe

Trådstartare
(Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.)
Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför allt man men även svans. Jag menar när det är fet kladdig lera i hagen och hästen gör inpackningar av den vid rullningar så det sitter sega, våta klumpar i manen som inte bara kan borstas ur.... Jag blir vansinnig...

Om du bara stör dig på det innan du rider den dagliga "motions" rundan hade jag struntat i det och bara borstat/torkat bort det värsta, det brukar reda ut sig självt under natten ändå när hästen står inne.

Om det är inför lektions ridning, brukade jag ta in min pålle 3-4 timmar innan lektionen så "leran" hann torka in hyfsat innan ryktning och sadling. Glansmedel och man kam sista 5-10 minuterna innan man gick frän stallet brukade få ur de sista resterna av leran.

Pälsglans innan. Jag använder 5 Star Braiding Gel leovet. Lägger i med fingrarna och drar genom man och svans. Låter det verka i 10 minuter innan jag borstar. Inget fastnar sedan. Beroende på väder och vind behöver man göra om det med en till tre veckors mellanrum.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 359
Senast: Kajsalisa
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 274
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31