Tips på kraftfoder behövs!!!

95johsv

Trådstartare
Utan havre och med så lite socker som möjligt. Han behöver mer protein och tänkte försöka att lösa det så mycket som möjligt med luserns strå men behöver något att blanda pulver i. Finns det något bra foder? Tips mottages tacksamt!

Han reagerar alltså på så lite socker som ett äpple/dag förutom den 1 dl krafft Rehab han äter idag (det bästa jag kunde hitta på kort tid).

Sv: Tips på kraftfoder behövs!!!

Finns det? Alla olika sorters betfor jag har sett har innehållit en ganska stor del socker... Vetrinären sa att jag absolut inte fick ge betfor, och därför slutat att kolla på det.

Finns det fler tips??

krafft rehab är det pellets?
Då kan du blöta det och blanda pulver där.
Kan du kanske ha lusernpellets som du blöter istället för strå?

Jag har i dag varit och handlat betfoder utan socker hos Casey foder. Rekomenderas till fånghäst.

Det är pellets, och det är vad jag använder idag. Skulle dock vilja ha något som inte binds ihop av socker... Lusernpellets innehåller också melass som bindningsmedel tyvärr.

Han fungerar idag på rehab (det lilla han får) men han är så på gränsen att jag skulle vilja ha något bättre.

Ska kolla upp betfoder utan socker, mirage och caspar!

Om någon har en ide om foder som är högt i protein som stämmer in så är jag tacksam! Min häst är jag tveksam till om han tål soja, och om han äter det... Skulle behöva ge honom 3 kg lusern. Dyrt!!

Tror det är rätt mkt protein i vetekli?

Jo det är det, men 1 kg vetekli blir så stora mängder? Eller tänker jag helt fel? Min häst tycker att den 1dl uppblött rehab är c:a lagom mängd krafftfoder....

Konstig häst, konstig matte... :)

caspar skrev:
Jag har i dag varit och handlat betfoder utan socker hos Casey foder. Rekomenderas till fånghäst.
Betfor är ett registrerat varumärke för en blandning av betfiber o melass.
Även ren betfiber vilket du troligen har köpt innehåller en viss del socker.
PL

Tack!

Fick inte tag på " min" vetrinär igår, men det känns tryggt att prova med en vetrinärs OK! Kommer ju ändå att prova med något gram i början :)

www.caseyfoder.com här är webbadressen till Casey foder. Skriv eller ring honom gärna och prata om speedi beet vilket är namnet på betfodret. Tydligen godkänt i England för fånghästar.

Lycka till

caspar skrev:
www.caseyfoder.com här är webbadressen till Casey foder. Skriv eller ring honom gärna och prata om speedi beet vilket är namnet på betfodret. Tydligen godkänt i England för fånghästar.

Lycka till
Tack för upplysningen! Men nu är det så att jag har använt det ett par år för länge sen och tyckte att det var bra, men det är svårt att få tag i och ganska dyrt. Har man fånghäst och vill sockerreducera är det kanon.

Kornkross. Se om du kan få köpa av någon bonde med kor. Då kan du få ett proteinrikt korn och färskkrossat regelbundet.

Hälsning Maja

När jag frågade runt efter ett så rent proteintillskott som möjligt, blev jag av de flesta foderförsäljare, rådd att köpa Lucern och att det då inte spelade nån roll i vilken form den var. Det var mest en hanterings- och smakfråga.

Stopek skrev:
Kornkross. Se om du kan få köpa av någon bonde med kor. Då kan du få ett proteinrikt korn och färskkrossat regelbundet.

Hälsning Maja

Korn är nog sämsta tänkbara foder att ge till den häst trådskaparen beskriver.HH

Tyvärr, kan inte ge spannmål hur som hellst. Vågar helt enkelt inte prova!

Ska köpa lucern hack och se hur det går, och hur mycket jag får i honom. Ska sedan prova soja...

Finns det fler förslag om detta av någon anledning inte fungerar??? Försöker även att få tag på gammalt hö med mycket protein i men det verkar också vara omöjligt...

*suck* vill ha en häst som äter det jag ger honom, och som inte reagerar! :P

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 201
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 528
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar