Tips på komplement foder

Livsgnista

Trådstartare
Hej!

Jag har precis blivit hästägare igen väldigt plötsligt. Historian om det är lång och inget jag kommer ta nu.

Jag har stallat upp hästen i ett inackorderingsstall där hästarna har fri tillgång till ensilagebal i hagen. Sedan har jag gett henne några kilo att tugga på under natten i boxen också. Men jag skulle vilja ge henne något mer i krubban när de andra blir fodrade. Så hon slipper bli stressad över att de andra får mat. Vad jag vet så finns ingen analys på ensilaget.

Bra att veta är att hon till och börja med bara kommer att gå i hagen (stor hage med fyra andra hästar). Hon är en kallblodstravare på 11 år. Hon har gått som ridhäst senaste åren. Men om hon kommer bli ridhäst hos mig vet jag inte.

Vad kan jag ge henne som inte ger henne för mycket energi? Har ni några tips?
 
Tack för svaret! Funderar också på knäckebröd. Det brukar vara enkelt att få tag i till djur. Nån som har koll på om man kan köpa säckar med morötter nånstans?
 
Tack för svaret! Funderar också på knäckebröd. Det brukar vara enkelt att få tag i till djur. Nån som har koll på om man kan köpa säckar med morötter nånstans?

I norra Stockholm där jag står finns det de som kör runt och säljer morotssäckar. Har för mig att jag sett det på Granngården också men det var några år sedan.
 
Vi har just nu fodermorötter på Granngården. Det är säsongsvara iom jakt.

När jag tittade på hemsidan så fanns det inte i lager i min lokala butik. Är det sådant som kommer in hela tiden eller är det, som du säger, något som kommer in bara under skördetider?
 
I vår butik tog de in det i samband med jakt men då först om och när det blivit lite kyligare. Just i vår butik hade de inga förvaringsmöjligheter svalt, utan var beroende av utetemp.
 
Tack för svaret! Funderar också på knäckebröd. Det brukar vara enkelt att få tag i till djur. Nån som har koll på om man kan köpa säckar med morötter nånstans?
Du kan även fråga på en matbutik om de kan ta hem åt dig, det har en bekant till mig gjort och fått köpa den vägen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
474
Senast: WildHorse
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 144
Senast: Habina
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 669
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp