Tips på hur..

_Sascha_

Trådstartare
Jag ska lära min lillasyster banor inför debutant i blåbärshoppning?
Hon har damp så hon har väldigt svårt för att koncentrera sig när hon blir trött (vilket händer ofta när hon rider för mig:angel:) men hon har avancerat och övat jättefint på att få bättre hoppsits och hänga med bättre över hindrena (hon är ganska stor i kroppen).

Så jag skulle behöva ett lätt system (hindrena på blåbärshoppningen antar jag är numrerade?) för henne att komma ihåg banan som både är lätt och kul, fokusera på att 1 är den fina blåa grinden 2 är polkagrisoxern? Även fast det är i galopp och mycket att hålla reda på ändå. Någon som vet ungefär hur många hinder det är i blåbärshoppning?

Tycker det är jättesvårt när hon inte alltid lyssnar på mig men hon vill gärna pröva ställa upp, vilket jag tycker hon verkligen ska. Men det blir nog i höst isåfall på kanske 60 cm?

Hästen är ett litet halvlblodssto som kan vara ganska envis men har varit bussig mot min syster och de hoppade 80 cm nu senast hon övade (då red hon markarbete först) men det var med bommar innan och efter hindret för att hon skulle få kontroll på henne efteråt.
Upp till 80 är min häst även okomplicerad och hon tål att min syster inte är den duktigaste ryttaren men min syster måste ju även vara bestämd och veta vart hon ska.

Kanske svamlar för mycket nu :) men jag är väldigt stolt över syrran så det vore kul om jag kunde hjälpa henne på bästa möjliga sätt!
Sen är det ju inte hela världen om det går åt skogen men att förbereda sig är alltid bra tycker jag!

Sv: Tips på hur..

Klart hon ska vara med! Det kan vara en jättekick för henne att få visa att hon också kan! :laugh:

Som du sa med "den blå oxern och polkagrishindret" skulle jag tro var ganska bra! Jag har ingen erfarenhet av barn med damp eller liknande, men de flesta barn tror jag förstår bättre med sådana beskrivningar.
Ungefär som att man har tre äpplen och lägger till två, det är lättare att räkna så än 3+2. Du förstår vad jag menar ;)

Lycka till, och ge henne en lyckospark från mig! :D

på en vanlig clear round är väl maxantalet hinder någonstans mellan 7-9, så jag tror inte det är så många fler än 6 hinder på en blåbärshoppning. Om det är snälla vägar (vilket det borde vara) så kanske hon kan lära sig banan som ett program, om hon kan ridvägarna?

EX. långsida - snett igenom - långsiga - snett igenom. också en idé! :)

Det är också en bra idé, jo ridvägarna kan hon, har ridit på ridskola när hon var mindre och vi övar på dem hela tiden men hon kan har svårt att lära sig göra flera saker på rad eller vad man ska säga, säger jag: vänd snett igenom, kom fram i trav vid C och fatta galopp vid E så har hon säkerligen glömt bort att hon ska galoppera vid E :p.

Men jag får spöka ut hindrena så hon lär sig och göra lätta vägar så de kommer på följd hela tiden. Måste ju ändå vara lätta vägar på en blåbärshoppning..

Tack för ditt svar!:bow:

Det är klart hon ska tävla, nämnde det någon gång att det är blåbärshoppningar och hon säkert skulle kunna ställa upp i en sån, bara på skoj förstås och vi måste öva lite mer. Och hon blev eld och lågor och berättar för alla :D. Så nu måste vi ju göra sanning av det :).

Gud va jag tycker att det är roligt att du hjälper syster! Jag tycker att det där med polkagrisxern och det verkar som en bra idé. Har jobbat litegrann med riktigt små barn på shettisar och dom verkar koppla så länge dom har något att relatera till, något som dom känner till liksom. Tror att det kommer att gå bra på blåbärshoppningar är det oftast långsida snett igenom långsida principen. Men jag tror att det bästa är att du hittar ett sätt som får henne att relatera hindren till någonting, kan vara en färg eller ett land (om det fungerar, tex. tyskhindret) en godistyp eller du vet något som säger henne något! Hoppas det var till någon hjälp!
och lycka till! Jag vill gärna veta hur det gick sen!

mvh Sanna

Tack för tipsen!, funderar på att smyga in på barnlektionerna och titta vad ridlärarna säger också :angel:.

Jag tror jag ska börja med att spöka ut hindrena, sedan mindre och mindre (min häst är väldigt otittig) tills hon kan koncentrera sig och bara kunna tänka på färger (Inte så att hon är "dum" på nåt sätt utan när hon rider så är hon så koncentrerad på allt med hästen att hon lätt glömmer att titta upp och tänka vart ska jag nu, vad ska jag göra nu?) och långsida, kortsida, snettigenom banor :).

Klart jag ska berätta hur det går sen :) Känner på mig att det kommer gå super, får hoppas dom har någon liten tävling nu tidigt i höst så vi har mycket tid att träna men ändå mål i sikte.

Jag har jobbat lite med ryttare med adhd, som ju också har väldigt svårt med koncentrationen. Vi har inte jobbat så mycket med banor, men jag har ett par idéer...

En idé är att börja med få hinder, kanske 3 stycken? Det borde bygge hennes självförtroende när hon känner att det är enklare att lyckas, än att börja med för många hinder så att hon blir "överkoncentrerad" av förvirringen. Öka sedan hinderantalet, då märker du också var svårighetsgränsen går för henne.

Kanske kan det hjälpa i träningen att hon själv väljer ordningen några av gångerna.

Jag skulle nog också i samband med anmälan kontakta arrangören och beskriva problemet. Kanske kan ni få en banskiss av tävlingsbanan som ni kan träna på hemma? eller få veta hinderfärgerna så ni kan göra en ramsa.

Jag tänkte på att börja lätt faktiskt, och bygga vidare när jag märker att hon klarar det bättre och bättre.. Kanske lite mer "flytande banor"? Så de kommer mer på följd? Välja själv kommer hon nog tycka är jättekul:D.

Jag kanske skulle kunna få en tidigare banskiss iallafall :) Tror inte de ändrar mycket på dem ändå.. :p Hon kommer tävla på en nivå där barnen är mycket yngre än henne (Hon är äldre än dem men har ung. samma koncentrationsnivå..) Men jag ska absolut höra mig för, det är nog absolut inte omöjligt. Ridskolan hon ska tävla på är på samma gård så man stöter ju på människorna som håller i det varje dag.

Tusen tack för dina tips!

Det bästa sättet att lära sig banan på tävling (enligt mig) har oxå en lite "förvirrad" lillasyster :rofl:
* Gå banan med henne (visa vägen, och hur hon ska rida, håll dig kort! Ju mer tips desto svårare för henne!
* Hon får gå banan själv inga kompisar o.s.v.
* sätt er ner där det är lite lugnt (hörn) helst så lite störningsmoment som möjligt och så ska hon blunda och du berättar som en lite historia för henne och hon ska förklara hindrena. tex du kommer i en bra galopp mot första hindret som är ...... (hon svarar en gul oxer... ) sedan svänger du mot... o.s.v.
Hon ska ju se sin ritt framför sig som en film se perfekta avstånd, skitsnygga hopp o.s.v.
* sen är det skönt att se någon ryttare!
* Sen i en skrittpaus brukar jag göra samma sak igen som ovan tar bort henne till en lugn miljö, håller i hästen o så får hon se "sin video" igen på sin ritt!

Sen om det är blåbärshoppning så får du följa med in o kan möjligtvis hjälpa henne lite..
Lycka till!!

det var en bra idee :D tror jag slka använda den själv nästa gång :p

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hoppning Halloj! Jag har fastnat i en dålig hoppspiral tror jag 😛. Som ponnyryttare hade jag ett ganska hyfsat mod och kunde styra runt min...
Svar
15
· Visningar
2 937
Senast: Hallonsoda
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka