Tips på hur jag ska ge Saga p-piller

S

sag03

Hej!!
Min katt Saga kliar sig runt hals och bakom örorna så det blir sår. Jag har pratat med Vet och hon tror att Saga är allergisk mot protein. Så jag har fått ett speciellt torrfoder som jag ska ge henne i åtta veckor. Saga går på p-piller och jag brukar smula sönder den och blanda den med burkmat. Men enl Vet så får hon inte äta någonting annat än torrfodret jag köpt från dom. Jag klarar inte av att tvinga i henne pillret genom att trycka in pillret i munnen. Vet ni om det finns nån p-piller i "gele" som man kan he på tassen så hon slickar i sig den själv. Har ni några förslag på hur jag ska få i Saga p-pillret på ett bra sätt????

Sv: Tips på hur jag ska ge Saga p-piller

Vad är problemet med att öppna munnen, lägga in pillret och stänga munnen? Tycker du eller katten att det är hemskt? För om det är du som tycker det är hemskt så säger jag "Suck it up and do it", det hör till när man är djurägare. Tycker katten att det är jobbigt så är det lite samma sak; "Suck it up". Det måste ju göras.

(Smartast vore dock att kastrera katten förstås.)

Både jag och katten tycker inte om att trycka in pillret i munnen. Jag vet att jag måste men finns det något annat alternativ så vore det bra. Vi vill inte kastrera henne.

Det är det bästa sättet att fi i katten p-piller. Ibland får man göra saker som man inte tycker om.

Kastration är det bästa alternativet. P-piller har förutom att det är besvärligt att få i många biverkningar. T.ex. så ökar risken för juvertumörer flerfaldigt.

Hej!!
Min katt Saga kliar sig runt hals och bakom örorna så det blir sår. Jag har pratat med Vet och hon tror att Saga är allergisk mot protein. Så jag har fått ett speciellt torrfoder som jag ska ge henne i åtta veckor. Saga går på p-piller och jag brukar smula sönder den och blanda den med burkmat. Men enl Vet så får hon inte äta någonting annat än torrfodret jag köpt från dom. Jag klarar inte av att tvinga i henne pillret genom att trycka in pillret i munnen. Vet ni om det finns nån p-piller i "gele" som man kan he på tassen så hon slickar i sig den själv. Har ni några förslag på hur jag ska få i Saga p-pillret på ett bra sätt????

Varför inte kastrera :confused: Jag gissar att det vet om riskerna du tar när du sätter henne på p-piller? Du ökar framförallt riskerna enormt för ljuvertumörer och även livmoderinflammation. Är det verkligen värt att utsätta henne för dom riskerna? Jag har haft mina på p-piller, den ena i 6 mån innan hon kastrerades och den andra gick på det i 2 år lite drygt och har fått kroniska humörsproblem av det. Varken hon eller hennes dotter trivs speciellt bra när Yoga får sina attacker och anfaller henne.
P-piller borde inte skrivas ut så lättvindigt, det skulle inte förvåna mig om över hälften av alla katter som gått på piller en längre tid fått antingen livmoderinflammation eller ljuvertumörer av det iaf.
Så är du rädd om katten, kastrera istället för att stoppa i henne farliga tabletter.

Allergisk mot protein känns ganska luddigt? Utan protein klarar sig ju inte en katt (eller nåt annat djur). Så sa vet verkligen så och inget mer?

Att jag undrar lite extra beror på att min siameshane har eosinofilt granulom. Det som händer är att 'plötsligt' får han små hårlösa, vätskande sår, oftast bakom öronen eller på halsen. De kommer plötsligt, kan vara sårfri på kvällen och på morgonen är det stora vätskande sår i storlek som femkronor. Det KLIAR något infernaliskt med, så han river ju sönder sig än värre när de kommer.

Hitills har det enkelt gått att få bukt med dem genom att tratta honom (med lite vetrap under så det inte skaver) så han inte når att klia, men annars får vi ge kortison, och om det blir återkommande ställa honom på kortison. Men än blossar det upp ett parr gr om året och ger sig ganska lätt.

Jag hade eg rent TUR att jag sprang på en veterinär som var lite extra intresserad och insatt i hudproblem när jag sökte första gången, annars hade jag mest troligt fått en allergidiagnos jag också.

Därför jag undrar som sagt, pga det och det 'luddiga'.

Är katten svår att ge piller (har en sån, trots handduk osv så kommer eländet loss och klöser vilt, och kan ho inte klösa så bits hon) så kan du om pillret är litet nog skaffa en pilleringivare och 'skjuta' ner det i halsen, så slipper man köra ner fingret och bli biten i alla fall. Men jag håller med övriga - kastrera henne istället. P-piller har obehagliga biverkningar, som juvertumörer. P-piller är tänkt som en korttidslösning egentligen, för fertila katter tänkta att ta kull på, men där man inte vill betäcka just det löpet, och då ger p-piller under begränsad tid, inte 'for life'

Jag vet av erfarenhet att det är svårt att få i en katt p-piller, men det går om man vill. Sedan förstår jag inte varför du inte vill kastrera henne. Du kan ändå inte avla på henne då det finns en risk att hon för allergin vidare till ev. ungar.

Liknande trådar

Hundhälsa En av hundarna har i hela sitt liv haft stora problem med klåda. En period innan han kom till mig har han helt kal på hela kroppen och...
2
Svar
26
· Visningar
7 398
Senast: Dino
·
Katthälsa För drygt två månader sedan tog jag över en väns katt. Katten är från början mammans, hon har flyttat utomlands, döttrarna kunde i ha...
Svar
16
· Visningar
2 696
Senast: Hipphopp
·
Katthälsa Hur gammal måste katten vara för att man kan börja ge den p-piller? Och är dessa receptfria eller måste man ha recept från vet?
Svar
6
· Visningar
6 814
Senast: lulski
·
Övr. Katt För snart fyra veckor sen fick jag min lilla katt. Hon är en chinchillaperser som är 1 år och åtta månader. Hon är en omplaceringskatt...
Svar
15
· Visningar
2 177
Senast: Keanu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30