Tips på hur jag bäst sammanför mina damer igen.

Narcissa

Trådstartare
Nu är det snart dags att sammanföra tikarna efter tre veckor skilda åt av galler. De visar inget agg när det är galler mellan men utan galler blir det gruff och de är förbannade på varandra. Ena tiken löper fortfarande och är rätt grinig så det får bli efter löpet. Ena tiken har munkorg och andra tiken har typ inga tänder kvar. :o

Hur skulle ni ha gjort? Jag vill få dem att funka i sammanhang där vi bara tar det lugnt, dvs kollar TV mm.

Jag tänkte att vi skulle ta dem två på promenad tillsammans först och sen bara avdramatisera det hela. Men jag är lite nervös för att göra det hela värre.

Tips? Råd? :)

Sv: Tips på hur jag bäst sammanför mina damer igen.

Jag tror absolut att det är en bra ide att gå promenad ihop några gånger innan. Sen plocka bort leksaker, ben m.m som de kan bli oense om. Favorisera ingen. Så behöver de förhoppningsvis inte slåss om din uppmärksamhet.

Mer råd kan jag tyvärr inte ge dej. Lycka till! :)

Mvh Domino_s

Hur skulle ni ha gjort? Jag vill få dem att funka i sammanhang där vi bara tar det lugnt, dvs kollar TV mm.

Tips? Råd? :)[/QUOTE

Ingen av dem i soffan, så ingen blir favoriserad. Lägg dem på var sitt ställe en bit ifrån varandra i rummet, och där skall de ligga. Håll ögonen på dem.
Så småningom kan du krympa avståndet och med litet tålamod kommer du att kunna ha båda två bredvid dig.

Är de arga på varandra redan nu när inget galler finns hade jag nog faktiskt inte vågat släppa ihop dem, med tanke på hur mycket det ändå smäller om de hamnar i slagsmål. Jag hade inte vågat det.

Nä det får tiden utvisa om jag vågar. Troligen inte. :( Men observera att det då är MED munkorg på heelern.
Men jag vill få det att funka så gott det går.

Vi var faktiskt på promenad idag och då var de lite spända i början men sen var det precis som vanligt. Skönt!

Vad är det för raser? Ålder? Någon av dem som är kastrerad?

Tik 1 7årig blandras vavva/pekingese

Tik 2 3.5årig lancashire heeler.

Ingen av dem är kastrerad.

Jag tror att det kan vara svårt att få dom att komma överens fullt ut. Min rottis och syrrans schäfer tenderade att ryka ihop "från ingenstans", även om de fungerade ypperligt att gå på promenader där de helt avslappnat gick sida vid sida och nosa på fläckar tillsammans, bära på samma pinnar osv. Men inomhus fick de inte umgås med fria tyglar. Så då är de delade om de inte ligger och sover. Numera vistas de inte alls under samma tak längre. Schäfern är gammal och gaggig och vill gärna styra och ställa medan rottisen är ung och numera inte tycker det är okej att bli hunsad. Då är det onödigt att riskera något.

Ska tillägga att de aldrig gjort varandra mer illa än någon rispa i huden på sin höjd. Det har aldrig varit allvarligare slagsmål än att en person har kunnat sära på dom.

Så skönt att lilla damen mår bra efter operationen - härligt:)

Jag skulle försöka avdramatisera så gott det går, men ha dom tillsammans ute tills vidare och avskiljda med kontakt inomhus (grind/kompostgaller). Just inomhus där det är trångt och svårare att hålla avstånd är alltid värre och gör att det lättare blir bråk. Ha dom tillsammans inne när du har 100% koll så inget kan ske (typ vara mellan hundarna) och ge det tid så den opererade först får chans att vänja sig vid att enbart ha ett öga. Har för mig att det tar minst en månad att lära sig fokusera helt rätt när det gäller människa och borde vara detsamma på hund, så låt henne få den tiden. helst som synen även kan vara nedsatt på det öga som finns kvar:)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 605
Senast: LelleLilla
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Att inte alla hundar kommer överens och accepterar varandra är jag helt med på, precis som med människor så handlar det ju oftast om...
Svar
16
· Visningar
8 608
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Gjorde en tråd om detta tidigare och fick lite tips men nu har min hund och hunden vi antagligen ska flytta ihop med träffats. Och det...
Svar
5
· Visningar
1 259
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka