Tips på hoppstövlar

MiniLi

Trådstartare
Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så kommer nog behöva köpa nya tyvärr.

Skulle gärna ta emot tips på prisvärda stövlar men som ändå håller rätt bra kvalitet?
Mina gamla stövlar som tyvärr är för små är ett par Sergio Grasso inköpta typ 2006 eller liknande. De är rejält slitna men ändå fullt användbara, tar verkligen emot att byta ut dem mot några budgetstövlar med typ plastskinn, samtidigt så vill jag gärna komma undan med så liten kostnad som möjligt🤪

De som gått sönder är ett par från Mountain Horse. Usel kvalitet verkligen så tänker inte köpa MH igen.
Har klämt på flera stövlar på hööks men se känns som plast i kvalitet, dessutom väldigt konstig passform på de få jag provat.

Vill ha:
- Så dressyrig look som möjligt men ändå vara smidiga och mjuka på rätt ställen.
- Behöver resår pga svullnar jättemycket i benen. Vill ha bra rejäl resår, inte sån tunn resår som går sönder på nolltid.
- Helst inte snörning vid vristen
- Hög båge
- Bra läder
- Tycker inte det är så snyggt med sånt skydd för dragkedjan vid hälen
- Max 4000 kr men ju billigare desto bättre

Har funderat på Petrie Tivoli, någon som har dem?

Andra tips?
 
Jag har Petrie padova och verona. Än så länge har de hållit utan att ens behöva byta dragkedja, så minst 7 år iaf. Dressyrstuk men inte stenhårt läder, har utan problem hoppat små banor i verona-modellen. Om du svullnar mycket i benen bör minsta måttet på vaden i stövlens mått vara det som passar i normalläge så det finns utrymme för expansion i resåren.
 
Jag har Petrie padova och verona. Än så länge har de hållit utan att ens behöva byta dragkedja, så minst 7 år iaf. Dressyrstuk men inte stenhårt läder, har utan problem hoppat små banor i verona-modellen. Om du svullnar mycket i benen bör minsta måttet på vaden i stövlens mått vara det som passar i normalläge så det finns utrymme för expansion i resåren.
Verona är superfina, skulle gärna köpa sådana men de har väl inte resår som jag förstått?

Jag minns att Petrie ansågs som ett bra märke för dressyrstövlar när jag var yngre. Känns som att man får bra kvalitet för pengarna där?
 
Verona är superfina, skulle gärna köpa sådana men de har väl inte resår som jag förstått?

Jag minns att Petrie ansågs som ett bra märke för dressyrstövlar när jag var yngre. Känns som att man får bra kvalitet för pengarna där?
Jo verona har resår vid sömmen i bakkant :) Jag är mycket nöjd över stövlarna, bra pris på dem och de har hållit jättebra för mig. Kolla på ooteman.nl ibland rear de ut modellerna.
 
Jag har haft Petrie på den tiden det typ inte fanns dragkedja och minns bara Petrie som extremt hårda och dressyriga. Vill personligen ha lite mjukare när jag hoppar men inte så mjuka som Parlanti. Har därför Cavallo Linus, stämmer väl in på allt utom att se har lite snörning nere vid foten. Är supernöjd med mina. 👌
 
Jag har haft Petrie på den tiden det typ inte fanns dragkedja och minns bara Petrie som extremt hårda och dressyriga. Vill personligen ha lite mjukare när jag hoppar men inte så mjuka som Parlanti. Har därför Cavallo Linus, stämmer väl in på allt utom att se har lite snörning nere vid foten. Är supernöjd med mina. 👌
Jag har inte tänkt köpa deras hårda dressyrstövlar😁

Ska ha cavallo linus i tanken om jag kan överkomma snörningen. Det finns ju en dressyrmodell utan snörning men gissar att den är lite för hård..
 
Efter att ha ridit i mina Linus idag så tänker jag att de nog är mindre hårda än andra dressyrstövlar.
Tror inte dressyr modellen är så annorlunda från hoppmodellen förutom snörningen, det är en rätt så mjuk stövel, men inte lika mjuk som Mountain Horse Supreme.
 
Efter att ha ridit i mina Linus idag så tänker jag att de nog är mindre hårda än andra dressyrstövlar.

Tror inte dressyr modellen är så annorlunda från hoppmodellen förutom snörningen, det är en rätt så mjuk stövel, men inte lika mjuk som Mountain Horse Supreme.
Låter lovande!
Har tänkt åka och prova stövlar under helgen, får se vad som känns bra.
 
Nu vet jag inte om Hööks ändrat på materialet på sina Arezzo. De har jag tyckt varit perfekta vardagsstövlar. Snygg look och lagom mjuka. Jag har haft 3 eller 4 par tror jag😅. Bara bruna dock. De brukar hålla i ca 3 år för mig, haft två hästar och ridit rätt mycket i dom.
 
Nu vet jag inte om Hööks ändrat på materialet på sina Arezzo. De har jag tyckt varit perfekta vardagsstövlar. Snygg look och lagom mjuka. Jag har haft 3 eller 4 par tror jag😅. Bara bruna dock. De brukar hålla i ca 3 år för mig, haft två hästar och ridit rätt mycket i dom.
Jag tycker alla hööks stövlar känns som plast i materialet. Plus jättekonstiga storlekar i de modeller jag provat. Tycker tre års hållbarhet är jättekort tid för ridstövlar😅
 
Jag tycker alla hööks stövlar känns som plast i materialet. Plus jättekonstiga storlekar i de modeller jag provat. Tycker tre års hållbarhet är jättekort tid för ridstövlar😅
Tycker 3 år är rätt bra som jag använder dom😅. Mina Amazona har hållit betydligt längre men får lite mer kärlek och kostar också 5 gånger så mycket.
 
Tycker 3 år är rätt bra som jag använder dom😅. Mina Amazona har hållit betydligt längre men får lite mer kärlek och kostar också 5 gånger så mycket.
Jag har ju haft mina hoppstövlar i nästan 20 år så då känns 3 år extremt kort🤣
Visserligen med några års riduppehåll i mitten där någonstans och de senaste typ 6 åren mer sparsamt, men ändå..

Idag kostar ju hööks stövlar ganska mycket dessutom, skiljer 1500 mellan arezzo och petrie tex.
 
Jag har ett par mountainhorse som jag haft i 15-20 år. Går aldrig sönder! Jag som vill köpa nya…
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har ett par stövlar som jag nu tänker sälja begagnat. Jag köpte dem för drygt ett år sedan på Hööks, de är svarta och små i...
Svar
3
· Visningar
718
Dressyr Nu behöver jag hjälp! Dags för nya stövlar men vad ska man välja?! Det finns ju en uppsjö av märken, de jag kommer på är (fyll gärna...
Svar
11
· Visningar
3 105
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
167 054
Senast: gul_zebra
·
Utrustning Suck vilken beslutsångest man har gällande nya stövlar. Nu har mina gamla gått sönder så måste måste bestämma mig:p Var först lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 763
Senast: Långnos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp