Tips på hoppsadel.

bambi82

Trådstartare
Behöver hjälp att hitta sadel!

Vet ungefär vad som passar min häst, men vill ju gärna ha en som jag gillar också!

Hästen i fråga har en albion dressyrsadel, mina krav på hoppsadeln (för min del) är att jag vill ha mkt stöd och djup sits! Finns det nån sån hoppsadel? jag klarar inte av flatbacksadlar, känns ju som att sitta på en planka!

Sadeln ska användas till uteridning och lite småskutt, då jag fortfarande kommer att använda dressyrsadeln mest.

Har en albion control som passar herr häst bra men inte mig, har även provat en morris & Nolan som låg bra på honom och en zaldi m kilbossor. Crown funkar också iaf den jag provar.

Alltså har hästen en rak och rund, bred rygg och hyffsat mycket manke.

Märken som jag tror kan funka för honom utöver de jag nämnt innan är kieffer, trainers/pessoa.

Sv: Tips på hoppsadel.

Min ponny jag hade kunde ha pessoa (amo tror jag den hette, och någon modell till) men den gillade jag inte alls, den var stenhård och alldeles halkig. Han fick en Jeremy rudge istället. Ligger bra på min nuvarande häst också (passar nästan alla hästar jag provat den på) och den är helt underbar att rida i!

Okej, har aldrig ridit i eller provat en sån. Men det ska kollas upp! Tack för tipset

Rekomnderar också Jeremyrudge! Har de till mitt halvblod med bred och högmanke och rund rygg, han va jättesvår att hitta sadel till, hade en zaldi tidigare men den blev för smal och storleken större blev den att ligga på manken. Jrsadeln har ganska bred kanal så dom får möljighet att komma upp och jobba ordentligt, bra med stöd också faktiskt. Tyvärr har han musklat om sig så jag måste byta:cry:

Liknande trådar

Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 354
Senast: ylvalill
·
Utrustning Vi har tyvärr hamnat i sadelträsket igen :( Måste byta ut hästens hoppsadel som jag tycker mycket om för den kommer ganska snart att...
Svar
2
· Visningar
847
Senast: Theodor
·
Utrustning Hej på er! Har nu avverkat två utprovare och ingen hade något som passade och sade helt olika saker så man blir ju inte klok på det...
2
Svar
28
· Visningar
4 817
Senast: Nea_
·
Utrustning Hej! Jag tar tacksamt emot tips på hoppsadel som kan passa min häst. Jag rider huvudsakligen dressyr men vill ha en hoppsadel för...
Svar
0
· Visningar
661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar