tips på foder till slö häst?

FeatherCloud

Trådstartare
hej!
i vårt stall har vi en ponny som verkligen är fenomenalt slö... har aldrig sett en ponny med mindre framåtbjudning än den här. ändå rids hon omväxlande i skog, hoppning och dressyr, och hålls i en bra grundkondition. hon är 12 år gammal och inte halt eller har ont någonstans, så det kan inte vara därför hon inte går framåt.

hon har helt enkelt ingen energi. just nu står hon på 2 kg hö och 8 kg ensilage om dagen, plus betfor (vet inte hur mycket) och hippobasic 1 kg.
förut fick hon mer hippofoder, men var då rejält svårkontrollerad och fick mystiska utfall, ungefär som havreheta hästar blir...

frågan är nu vad man ska ge för kraftfoder till denna häst? havre stod hon också på innan (hos förra ägaren, och en tid hos tjejen som har ponnyn nu) men det var samma sak där, okontrollerbar ponny som var mer i luften än på marken, så det är ingen lösning. korn ger väl inte så mycket energi, utan snarare hull, och det behövs definitivt inte, eftersom hon är så lättfödd och snarare behöver gå ner ett par kilon (dock inte jättemycket).

undrar nu om någon foderkunnig människa har tips på ett bra foder som kan pigga upp damen litegrann, utan att hon blir halvtokig på köpet??
 
Det kanske skulle gå att lägga till bara lite havre. Jag ger min Krafft Grund och när jag såg att han behövde lite mer energi så la jag på 2-3 dl havre/dag. Han äter iofs inte så mycket kraftfoder överhuvud taget men prova med lite i taget, ibland behövs det inte så himla mycket.

M.
 
Sv: tips på foder till slö häst?

Jag skulle nog ge Fibergi Bas, det innehåller visserligen lite havre, men det är knappt märkbart i smmanhanget. Hur mycket betfor får hon? Det kan också vara av viss betydelse. En c-ponny t.ex. klarar sig bra på 3 dl uppblött betfor, mer behövs inte. Ni ska kanske se över mineralerna också. Jag ger Steel Joint till mina hästar vilket jag tycker är helt överlägset, och så ger jag E-vitamin.

Det behöver ju inte heller vara fodret det beror på, eftersom hon tycks bli lite ding när hon får havre. Det kan ju finnas andra orsaker till hennes slöhet. Min första tanke är nog ändå att hon är missnöjd med något... Hon har kanske tråkigt, hon kanske inte trivs i stallet där hon bor - det kan som sagt finnas många orsaker. Många hästar är makalöst lata till naturen, men det brukar främst gälla när man kräver att de ska arbeta i form. En frisk och glad häst bör piggna till när den får "släppa loss" över en stubbåker eller när man hoppar några små naturhinder ute i skogen.

Visar hon inga tecken på energi ens då skulle jag nog börja fundera på om det kan vara något annat som är fel.

Lycka till. Jag hoppas ni finner en lösning. :)
 
Sv: tips på foder till slö häst?

Energi är ju Mj, och det är ju faktiskt det som ger hull till hästen oavsett om det kommer från grov- eller kraftfoder. Har ni analys på grovfodret så ni vet vad hästen äter i dag - annars är det svårt att sia om vad som är bra att ändra eller tillföra?
 
Sv: tips på foder till slö häst?

Först och främst - gör en grovfoderanalys om inte det finns och räkna sedan efter den på en lämplig foderstat. Det är inte lätt att veta vad man ska stoppa i hästen om man inte har en det.

mvh bella :idea:
 

Liknande trådar

K
Foder & Strö Hej! Har en väldigt, väldigt lättfödd häst som har jätte lätt att lägga på sig, nästan av att titta på mat ;d fast hon älskar då mat o...
2
Svar
33
· Visningar
2 094
Senast: linnea 82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp